POLITIK

Politikai okokból megpróbálják elhallgatni a Gyurcsány-filmet

Október 21-én debütál az év legjobban várt magyar filmje, az őszödi beszédről és az azt követő politikai és rendőri túlkapásokról szóló Elk.rtuk című politikai thriller, és bár előre borítékolható volt, hogy az alkotás indulatokat gerjeszt majd, arra még Kálomista Gábor producer sem számított, hogy a baloldal valóban minden eszközt bevet majd a film ellehetetlenítésének érdekében.
címkék:
  • Szerző: Ripost

Eddig azzal voltak elfoglalva, hogy a színészeimet gyalázták, a kollégáimat fenyegették, a forgatási helyszíneken is keresztbe tettek, ahol csak lehetett, de legnagyobb meglepetésükre mégis elkészült a film. Rájöttek, hogy már nem tudják megállítani, kint van az előzetes, ott vannak az óriásplakátok, csináljuk a promóciót. Hol lehet még elgáncsolni egy filmet? Ott, hogy nem engedjük be a mozikba

– mondta el Kálomista Gábor az Indexnek adott interjújában.

Az elismert angol rendező, Keith English és a barcelonai Josep. M. Civit operatőr munkáját dicsérő film történetében egy fiatal, ambiciózus elemzőlány rájön, hogy a főnöke részt vett a botrányos miniszterelnöki hangfelvétel kiszivárogtatásában, ezért úgy dönt, fényt derít az igazság részleteire, hogy azzal jobb pozíciót zsarolhasson ki magának. Nyomozásba kezdenek az MTV-nél gyakornokként dolgozó szerelmével, de a lány lebukik a főnöke előtt, és a fiatalok egy nagyhatalmú kör célpontjává válnak. Ezért miközben a beszéd kiszivárogtatásának hátterét, a tévészékház ostromának részleteit és a budapesti rendőrattakok ellentmondásait kutatják, nem csak a karrierjük kerül veszélybe.

Bár egy történelmi eseményeket feldolgozó, de azokon jócskán túlmutató fikciós krimiről van szó, Kálomista Gábor szerint politikai alapon próbálják ellehetetleníteni, hogy eljusson a nézőkhöz a film.

Mint a producer az interjúban elmondta, a probléma gyökerei 2004-ig vezetnek vissza, akkor lépett életbe az a filmtörvény, amely kizárólag a filmek gyártásával foglalkozik, azzal azonban nem, hogy a magán- vagy állami pénzből készült alkotások miként kerül a közönség elé, így azok automatikusan hátrányba kerültek a hazai piacon az összehasonlíthatatlanul tőkeerősebb amerikai produkciókkal szemben.

És bár ez a helyzet már 2004-ben is vállalhatatlan volt, még nem volt ennyire központosítva az egész piac, mint jelenleg, amikor a mozik nyolcvan százaléka a Cinema City-hálózathoz tartozik.
És amikor a Cinema Citynél rákérdez, hogy miért nem vetítik a filmjét, gyakran azt a választ kapja, hogy azért, mert nem szerepel az amerikai tízes toplistán.

Ez a gondolkodásmód igaz lenne akkor, ha Amerikában is magyarul beszélnének, vagy legalább ötszázmillióan lennénk. Viszont mégiscsak egy nemzeti filmgyártásról beszélünk, legalább magunkat támogatni kellene egy kicsit

– mondta el a producer, aki szerint bár akkor is be kellene mutatni minden magyar filmet az első héten nagy kapacitással, ha nem kasszasiker. De az Elk.rtuk ráadásul az lehetne.

Nem csupán a Cinema City próbálja elgáncsolni a filmet, hanem a Corvint, a Művészt, a Puskint, a Toldit, a Tabánt és a Kino Cafe-t üzemeltető Budapest Film Zrt. is, amely a premier hetében mindössze a Corvinban egyetlen délutáni vetítési időpontot biztosít a filmnek.

Kálomista Gábor szerint a Budapest Film Zrt. Gyurcsány Ferenc irányítása alatt áll, aki talán megsértődött, mert nem Hugh Grant játssza. Innentől az jön, hogy Budapesten megnézik, kinek mi a meggyőződése, és csak az szállhat fel a villamosra, aki rájuk szavaz? Milyen alapon élnek vissza a politikai hatalommal, milyen alapon döntenek a nézők előtt? Ez a legdurvább cenzúra. Nem hiszem, hogy bárki felhatalmazta Karácsony Gergelyt arra, hogy ideológiai alapon kitiltson a fővárosból egy magyar filmet, amit nagyon sok budapesti meg szeretne nézni. Ez nem a köz javát szolgálja, hanem a saját vélt érdekeit

– tette hozzá Kálomista Gábor, majd elárulta, a Cinema City még nem döntött a vetítési időpontokról, de nem igazán haladnak előre a tárgyalások.

 

címkék:
Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?