MEDICINA

Mit kell tenned, ha megfertőződsz? Így gyorsítsd a gyógyulást!

Vajon milyen teendőid vannak, ha a koronavírus-fertőzés tüneteit észleled magadon? Mutatjuk, mit tehetsz, hogy minél előbb újra egészséges legyél!

A koronavírus-fertőzés bárkit bármikor utolérhet, így jó, ha tudod, mit kell tenned, ha tüneteket észlelsz magadon. Először is, ha láz, fejfájás, köhögés, gyengeség, valamint íz- és szaglásvesztés jelentkezik nálad, mindenképp maradj otthon, és értesítsd a háziorvosod. Fontos, hogy már enyhe légúti tünetekkel se menj dolgozni, hiszen nem tudhatod, hogy csak náthás vagy, vagy enyhe lefolyású Covid-fertőzésed van. Ha a tüneteid okot adnak erre, akkor a háziorvos tesztet rendel el, amit a mentők munkatársai végeznek el.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Covid 01

Fotó: Pixabay.com

Ha a mintavétel eredménye pozitív, akkor karanténba helyeznek, de addig is fennáll a betegség gyanúja, így mindenképp tarts önkéntes karantént, ne menj emberek közé, és ne is hívj senkit az otthonodba. Bevásárolni se menj, a „csak kenyérért szaladok le” hozzáállás másokat veszélyeztethet. Inkább rendeld meg az élelmiszereket, vagy kérj meg valakit, hogy vásároljon be, és hagyja az ajtód előtt a csomagot. Értesítsd a munkahelyed és a gyerekorvost, illetve a gyerek iskoláját is.

Ha pozitív a teszted, amennyire lehet, vonulj külön a család többi tagjától, hordj otthon is maszkot, és moss, fertőtleníts gyakran kezet. A fürdőszobát, vécét, ha csak egy van belőlük, alaposan fertőtlenítsd magad után, és a ruháidat is gyűjtsd és mosd külön. Szellőztess minél gyakrabban, hogy cserélődjön a levegő, és csökkentsd a családtagok megfertőződésének kockázatát.

Covid 03

Fotó: Pixabay.com

Igyál minél több vizet vagy citrommal, narancslével dúsított vizet, mézes gyógyteát. Lehetőleg fogyassz el napi két litert, de inkább még többet, különösen, ha lázas vagy. Szedj C- és D-vitamint nagyobb dózisban, valamint magnéziumot. A vitaminok és az ásványi anyagok megfelelő bevitele kedvéért egyél sok gyümölcsöt, zöldséget: a fertőzések ellen segítő szelén a brokkoliban, a káposztában, a spenótban, a banánban, a szőlőben, a narancsban, a teljes kiőrlésű gabonafélékben és a tengeri halakban van jelen nagyobb mennyiségben. A spenótban van cink is, erre is nagyobb mennyiségben van szüksége a szervezetednek ilyenkor. A pulyka-, a marha- és bárányhús is bővelkedik benne, így jó, ha szerepel az étrendedben. Akkor is érdemes az egészséges táplálkozással felerősíteni a szervezetedet, ha az ízérzékelés elvesztése miatt nem kívánsz enni.

Coxid 02

Fotó: Pixabay.com

A lázadat a szokványos lázcsillapítókkal enyhítheted, míg a köhögést úgy csillapíthatod a legjobban, ha nem fekszel a hátadon, hanem magas párnákkal félülő- vagy ülő helyzetbe támasztod fel magad, akkor is, ha alszol. A hason fekvő helyzet is jó. Pihenj sokat, de ne feküdj egész nap, mert ettől még jobban legyengülsz. Amennyit lehet, próbálj mozogni a lakáson belül, hogy ne hagyd el magad teljesen, de semmit se erőltess. A sportot több hétig meg se próbáld, inkább most ess ki az edzésből, mint hogy hosszú távú szívproblémákat kockáztass.

Az orvossal maradj kapcsolatban, és ha a tüneteid rosszabbodnak, különösen, ha mellkasi fájdalmat, fulladást, súlyos gyengeséget tapasztalsz, akkor ne is a háziorvost, hanem a mentőket hívd minél hamarabb, mert lehet, hogy kórházba kell menned. Ha felgyógyultál, akkor is vizsgáltasd ki magad az esetleges szövődmények kiderítésére, ha csak enyhe tüneteid voltak.

Ripost előfizetés banner

És ezeket olvastad már?