MEDICINA

Sze­ret­nél so­káig élni? Napi egy ka­nál­lal egyél meg ebből

A ku­ta­tók újabb hét­köz­napi élel­mi­szer­ben ta­lál­ták meg a hosszú élet tit­kát. Ez a cso­da­szer csök­kenti a stroke és a da­ga­na­tos be­teg­sé­gek koc­ká­za­tát, és még az idős­kori me­mó­ria­prob­lé­mák­kal is fel­ve­szi a har­cot. De vajon miről lehet szó?

Szakértők szerint napi egyetlen evőkanál olívaolaj segíthet, hogy hosszú, egészséges életet éljünk. A mediterrán diéta alapját adó olaj, szinte minden kamrában megtalálható, éveket adhat hozzá az életünkhöz.

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay

Az olívaolaj rengeteg antioxidáns hatású vegyületet tartalmaz, amelyek segíthetnek a daganatok megelőzésében, de a vezető halálozási oknak számító szívroham és stroke kockázatát is csökkentik. Antioxidánsainak és egyszeresen telítetlen zsírsavainak köszönhetően csökkentheti a koleszterinszintet, a vérnyomást, javítja az agyműködést, és segíti az idő múlásával járó betegségek megelőzését.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

A benne levő E-vitamin a bőr és a szem egészségét védi, és az immunrendszert erősíti.

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay

Egy több korábbi kutatás eredményeit elemző vizsgálat szerint a legtöbb olívaolajat fogyasztók esetében 34 százalékkal kisebb a daganatos betegségek, különösen a mellrák kockázata, mint az olajból a legkevesebbet fogyasztók körében. Ám ahhoz, hogy az olaj a lehető legjobb hatást fejtse ki, már napi egy evőkanálnyi is elegendő belőle.

Fotó. Pixabay
Fotó. Pixabay

Korábbi kutatások során az olívaolaj fogyasztását kapcsolatba hozták a depresszió kockázatának csökkenésével, az egészséges koleszterinszint fenntartásával, valamint az Alzheimer-kór ritkább előfordulásával is, de az emésztőszervi gyulladásokra is jó hatással van. Az olívaolaj antioxidáns vegyületei valósággal „felporszívózzák” az ártalmas szabad gyököket, míg a gyulladáscsökkentő hatóanyagok enyhítik a szervezet gyulladásait. Az amerikai Rutgers University kutatói 2015-ben azt tapasztalták, hogy az extra szűz olívaolaj egyik összetevője, az oleokantál képes elpusztítani egyes daganatsejteket, anélkül, hogy az egészséges sejteket károsítaná.

A legjobb az extra szűz olívaolaj, ezzel azonban nem ajánlatos sütni-főzni, inkább nyersen, salátaöntetként jó fogyasztani. Az olcsóbb olajokkal viszont sütni és főzni is lehet.