tóth gabi
Benyújtották a családok a kártérítési igényt a Hableány-katasztrófa ügyében, a kapitány és a matróz halála miatt. A két összeg hasonló nagyságrendű, a végleges számla később még sokkal nagyobb is lehet, mert ezt még csak a munkahelyi baleset miatt, a hajót üzemeltető cégtől kérik. A Viking Sigyn svájci tulajdonosa azonban ennél nagyságrendekkel nagyobb kártérítési igényre számíthat.
Osztanak és szoroznak az ügyvédek és a biztosítási szakemberek: mennyit ér egy emberélet, mennyivel lehet a családot kárpótolni az édesapa elveszítéséért? És mekkora az az összeg, amivel meg lehet váltani egy hajózásra szakosodott cég kárát, akinek a forgalma jelentősen visszaesett, néhány hajóját pedig le kellett állítania egy olyan baleset miatt, amelyben valószínűleg nem is hibás?
Amíg Jurij C. ellen zajlik a büntetőeljárás a 28 ember életét követelő hajóbaleset miatt, addig az áldozatok és jogi képviselőik már a kártérítések összegén gondolkodnak. A két hajó, a Hableány és a Viking Sigyn május 29-én este ütközött a Margit-híd közelében. A nyomozás eddigi állása szerint a hatalmas szállodahajó nem vette észre a kis sétahajót, és maga alá gyűrte azt.
A Hableány fedélzetén utazó 33 koreai turistából és 2 fő személyzetből mindössze heten élték túl a balesetet. A halálos áldozatok családja mellett természetesen ők is számíthatnak kártérítésre az őket ért borzalmakért. A Hableány személyzete, Lombos László kapitány és Pethő János matróz családjának emellett még a munkabaleset miatt is jár pénz – első körben az ő hajójukat üzemeltető cégtől, és együtt fogják perelni a Viking-flottát üzemeltető társaságot..
Úgy tudjuk, Lombos László lánya, Orsolya már be is nyújtott egy 35 millió forintos igényt édesapja munkáltatója felé, és Pethő János családja is hasonló nagyságrendű összeget kért a cégtől. A pénzre szükségük is lenne, többek között amiatt is, mert a fiatal nő egy igen költséges képzésre jár, amit az édesapja támogatott. A halála óta pedig fel kellett függesztenie a tanulást.
„A munkabaleset miatt peren kívül igényeltünk a Panoráma Decktől egy összeget, aminek a kifizetése még nem történt meg” – erősítette meg az információnkat dr. Gulyás Krisztián, a család ügyvédje.
„Ellenben a cég a baleset után átutalt a családnak egy gyorssegélyt, amiből fedezni tudták a hirtelen kiadásaikat. Nemrég pedig megegyeztünk, hogy közösen indítunk polgári jogi pert a Viking Cruises ellen. Tőlük már jelentősen többet fogunk kérni, mint a munkáltatótól.”
Mindeközben a Panoráma Decknél is számolgatnak, és a kár végösszege meghaladja az 1 milliárd forintot.
„Konkrét összeget még nem tudok mondani, ugyanakkor sejteni lehet, hogy nem lesz apró tétel. A cég a 22 éve épített brandjét veszítette el a baleset miatt. A forgalmuk 40 százalékkal visszaesett a Hableány tragédiája óta. 5-6 hajójukat is ki kellett állítani a forgalomból, mert az utazási irodák június óta egyszerűen nem szerződnek 100 fő alatti hajóra. Tavaly még szép nyereségük volt, az idén ennek az összegnek a dupláját könyvelhetik el veszteségként – fejtegette dr. Sógor Zsolt, a Hableány tulajdonosának ügyvédje.
”És akkor még nem vettük számításba magának a Hableánynak az árát, ami 100 millió forint, a temetés költségeit, és azt a kártalanítást sem, amit a munkahelyi balesetek miatt ki kell fizetni a cégnek.„
Ez pedig nem csak a Lombos László lánya által kért 35 millió lehet: hiszen a kapitánynak még rajta kívül van két gyermeke, akik elvileg szintén igényt tarthatnának ugyanennyi pénzre, és a szintén elhunyt Pető Jánosnak is voltak közvetlen hozzátartozói…
Lombos László már gyermekkorától fogva arról ábrándozott, hogy egyszer majd hajóskapitány lesz – sikerült megvalósítani élete álmát, de ez lett a végzete is…. Igazi folyami hajós volt, a hajóvezetői vizsga megszerzése után kizárólag a Dunán hajózott. Szakmai körökben nagy tudású, tapasztalt szakembernek tartották. A magánélete viharosabban alakult, egy lánya született a volt feleségétől, és két tinédzser fia későbbi élettársától. A kapcsolat ez utóbbival is megszakadt, 5 éve egy újabb asszonnyal élt, a gyermekeivel viszont rendszeresen találkozott, mindent megtett értük. László 80 éves édesanyja is él még: kórházban fekszik mozgásképtelenül.
Azt a szakaszt, ahol a baleset történt, betéve ismerte, éjjel és nappal is rendszeresen hajózott arra. Amikor a tragédia éjjelén látta, hogy nagy a baj, nem is próbálta menteni a saját életét, fontosabb volt számára a kötelesség: minden erejével azon volt, hogy a Hableányt félrekormányozza, és kimenekítse a Viking Sigyn alól. A roncs napokkal későbbi kiemelésekor ott találták meg a holttestét a kapitányi fülkében. Lánya a ruhái alapján azonosította őt.
Amerikában sokmilliárdos kártérítési pereket nyernek gyászoló hozzátartozók a szerettük haláláért felelős cégek ellen. A philadelphiai kacsahajó-tragédia magyar áldozatai fejenként 16 millió dollárt, tehát 4 és fél milliárd forintot kaptak. A Viking anyaországában, Svájcban áldozatonként 300 ezer eurós, tehát 100 millió forintos kártérítés kiszabása a bírói gyakorlat. Magyarországon is egyre nagyobb összegeket ítélnek meg a bíróságok: például a legendás veszprémi kézilabdázó, Marian Cozma meggyilkolása után a tetteseket 210 millió forint vagyoni kártérítésre, valamint 16 millió forintos nem vagyoni kártérítésre kötelezte a bíróság. A kolontári vörösiszap-katasztrófa után egy család elveszítette egy gyermekét, ezért a 32 millió kártérítést kellett fizetnie a Mal Zrt.-nek.