kulcsár edina
A pilóta nélküli kisméretû gépektõl sokan féltik a levegõ biztonságát, pedig náluk még ezek a páncélosok is gyilkosabbak!
Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hivatal (Federal Aviation Administration) jelentősen megszigorítaná a hobbicélú drónok használatát a légtérben, arra hivatkozva, hogy veszélyt jelentenek a légi közlekedésre és az állatvilágra. Emiatt minden fél fontnál, azaz kb. 22 dkg-nál nehezebb távirányítású repülőszerkezetet regisztráltatni szeretnének jövő év februárjától.
Erre válaszul a George Mason Egyetem egyik közgazdász oktatója, Eli Dourado azonnal kutatásba fogott, hogy hány drón méretű állat és tárgy veszélyeztette a repülők biztonságát. A vizsgálatot külön a teknősökre is lefuttatta, hogy a lehető legszemléletesebb legyen az eredmény, íme:
1990 óta 198 alkalommal regisztráltak teknősbéka-repülőgép balesetet, de drón-repülőgép ütközés egyszer sem történt az elmúlt 25 évben.
Ezért Dourado szerint először a teknősbékákat kellene betiltania a hivatalnak.
A távirányítású repülő szerkezetek tehát nem jelentenek nagyobb veszélyt a légi közlekedésre, mint a madárrajok vagy a kifutópályára tévedő másfajta állatok - például teknősök. Különösen azért, mert a drónok irányítóival sokkal könnyebb betartatni a törvényt, mint mondjuk a teknősökkel, miszerint nem mehetnek 400 láb (kb. 120 méter) fölé és 5 mérföldnél (kb. 8 km) közelebb a repterekhez.
Azért attól sem kell tartani, hogy a teknősöket kipusztítják a repülőgépek: ahogy az alábbi videón is látszik van bőven utánpótlás. Bolíviában például Morales elnök saját kezűleg segített 100.000 pici páncélost visszatelepíteni az Iténez folyóba. A csobbanásért érdemes a 28. másodperchez tekerni:
forrás: Popular Scinece és Euronews