Létrehozva: 2020.06.15.

Minden megváltozik? Hogy ülünk repülőre a járvány után?

Máris sorra készülnek a tanulmányok és a különféle elméleti megoldások, hogyan lesz csökkenthető az újrainduló repülések során a járványügyi kockázat. Meghökkentő javaslatok is születtek.

A repülés kétség kívül azt jelenti, hogy egy meglehetősen kis helyre összezárva, egy levegőt szívva, egymáshoz túlságosan is közel utazik akár több száz ember.

Ráadásul a repüléssel többféle sorban állás is együtt jár, legyen szó a becsekkolásról, a csomagok feladásáról, a biztonsági átvizsgálásról és a be vagy kiszállásról. Ezekben az esetekben a másfél-kétméteres távolság betartása hasznos előírás lehet, csak hogy nagyjából ez így betarthatatlan.

Végeláthatatlan sorok, egymásba kuszálódó emberek jellemeznék az amúgy is zsúfolt repülőtereket. De hát akkor mi a megoldás?

Ahány légitársaság, annyi szokás. Indiában azzal próbálják valahogy a tolongást enyhíteni a repülőkön, hogy teljesen megtiltják a kézipoggyász felvitelét a fedélzetre. Más légitársaságok kötelezővé teszik a személyzetnek, hogy minden egyes esetben nyissák ki a repülők hátsó ajtaját is, hogy kétfelé váljanak a felszálló-leszálló utasok.

Egyes légitársaságok egy újabb módszerrel próbálkoznak, a lépcsőzetes felszállással. Erre már korábban is volt példa, hogy szakaszosan engedték fel az utasokat, de most ezen a téren is van egy új próbálkozás. Ezzel állítólag fele annyira lehet csökkenteni a felszállási időt. Ennek lényege, hogy első hullámban az ablak mellett ülők mehetnek fel, aztán a következőben a középső sorokban ülők, végül a folyosó mellett helyet foglalók. Az ötlet jónak és hasznosnak tűnik, de az együtt utazó családok nagyon tiltakoznak ellene, különösen, ha kisebb gyerekkel utaznak.

A légitársaságok nem győzik felhívni a figyelmet arra, hogy a repülők belső légszűrője ugyanaz, mint amit a sebészeti műtőkben is alkalmaznak, vagyis kiszűri a vírusok és baktériumok 99 százalékát, így hát a fedélzeti levegővel nem igen lehet baj.

Ezzel együtt, repülni rizikós lesz. Bár most még, a forgalom felfutása előtt a légitársaságok megengedhetik(?) maguknak, hogy a középső üléseket üresen hagyják, de később már ez nagyon nagy luxus lehet, és önmagában is a jegyárak növekedéséhez vezethet.

A légitársaságok jövedelmezősége nagyban múlik majd azon, hogy milyen egészségügyi intézkedéseket vezetnek be. A rövidtávú járatokon átlagosan 70-72 százalékos töltöttségen felül lehet nyereségesen járatot üzemeltetni, de, ha blokkolni kell a középső székeket – oda nem értékesítenek jegyet, hogy nagyobb legyen a távolság az utasok között -, akkor az elérhető legnagyobb kihasználtság is csak 66 százalék lesz. Emiatt sokak szerint az olcsó repülésnek egy időre vége, mert a válság előtti jegyárakkal nem lehet így üzemeltetni.

Ráadásul minden valószínűség szerint olyan biztonsági változtatásokat hoz a légi közlekedésben a járvány után helyzet, melyek rendkívül kényelmetlenek és időigényesek. Valószínűleg kevesebb járat között lehet majd válogatni, valószínűleg drágább jegyárakkal, hiszen alacsonyabb töltöttségű járatokkal a légitársaságok működése veszteséges.

Minden le fog lassulni: a feladott poggyászokat valószínűleg fertőtlenítenie kell az utasnak, mielőtt átadja a személyzetnek. Az sem kizárt, hogy a fedélzetre való poggyászfelvitel tilossá, a poggyászfeladás pedig így kötelezővé válik – mert a fedélzetre vihető csomag fertőzésveszélyt jelenthet, márpedig ezek potenciálisan érintkezhetnek a többi utassal.

Erősen javallott lesz mindenkinek a fedélzeti maszkviselés. Az sem fog ártani, ha az utasfogadás előtt letakarított üléseket mindenki még egyszer maga is letörli fertőtlenítős kendővel, mielőtt helyet foglalna. Törölgethetünk magunkon kívül más dolgokat is a repülő vécéjében, például a kilincset, mielőtt hozzáérünk

Ez is érdekelhet

origo.hu

Itt van Oroszország válasza a hadüzenetre

origo.hu

Bemutatjuk Magyar Péter legnevetségesebb talpnyalóját, Puzsér Róbertet

borsonline.hu

Nem akárki kürtölte világgá, Szoboszlai Dominik sorsdöntő hírt kapott

vg.hu

Különös dolog vette kezdetét az egyik legnagyobb magyarországi boltban: visszafizetik a vásárlás egy részét a kasszáknál

ripost.hu

„Mink mostanában így” - Vele osztja meg az ágyát Kárpáti Rebeka

mandiner.hu

Kövessék a pénzt! – a CIA egykori specialistája kitálalt az Északi Áramlat felrobbantásáról

origo.hu

Hihetetlen dolog derült ki Marics Peti randizási szokásairól

lakaskultura.hu

Legyen a terasz a nappali folytatása: skandináv életérzés a kertben is

she.life.hu

A hajszolt életvitel nem lehet kifogás, vedd komolyan a vashiányt (hirdetés)

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

origo.hu

A világ legjobb csapata újra Budapesten (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Brüsszel velünk akarja megfizettetni a háború árát. Keresik, honnan lehet elvenni a pénzt

POLITIK

Újabb bizonyítékok Bajnaiék és Magyar Péter szövetségére

POLITIK

TikTok-iszlamisták radikalizálják a fiatalokat. Kalifátust akarnak létrehozni

POLITIK

Egymásra licitálnak Európában a háborúpárti politikusok, Brüsszel a tűzzel játszik

POLITIK

Mit kap az USA-tól az új fegyvercsomagban Ukrajna?

POLITIK

Újabb letartóztatások az amerikai egyetemeken

POLITIK

Nyugati fegyverszállító vonatot lőttek az oroszok

POLITIK

Soros szervezetei állnak a palesztin-párti aktivisták mögött.