tóth gabi
A közlekedésbõl származó zaj nemcsak kellemetlen, hanem akár az életünket is megrövidítheti, állítják a kutatók.
Brit kutatók szerint, aki hosszabb ideig él erőteljes zajban, annak rövidebb az élete, és a stroke is jobban fenyegeti. Ha valaki olyan helyen lakik, ahol 60 decibelnél erősebb közlekedési zajnak van kitéve, 4 százalékkal nagyobb eséllyel hal meg korán, mint ha olyan helyen élne, ahol a zaj kisebb, mint 55 decibel.
A halálozásért leginkább a szív- és érrendszeri betegségek felelősek, amelyeket a zaj okozta vérnyomás-emelkedés, alvásproblémák és stressz válthat ki.
Az is kiderült, hogy a nappali forgalomtól zajos zónákban élőknek öt százalékkal nagyobb esélyük van rá, hogy stroke miatt kórházba kerüljenek, mint a csendesebb környékeken lakóknak. Időseknél ez a kockázat 9 százalékkal volt több.
Az már eddig is ismert volt, hogy a folyamatos zaj alvászavarokat és magas vérnyomást okozhat, de ez a tanulmány az első, amelyik a zaj, és az idő előtti halálozás, valamint a stroke kapcsolatát vizsgálja. Az Egészségügyi Világszervezet szerint 55 decibel az egészségre káros zajszint határa – ez körülbelül egy hangos beszélgetésnek felel meg.
A kutatók 2003 és 2010 között összesen 442 560 haláleset statisztikáit vizsgálták. A különböző adatok között az elhunytak lakhelyének zajterhelését is megnézték reggel 7 és este 11, valamint este 11 és reggel 7 között. Ezen kívül figyelembe vették az életkorukat, a nemüket, az etnikai hátterüket, az esetleges dohányzást, az őket érő légszennyezést és a szociális és gazdasági helyzetüket, illetve az esetleges nélkülözést is.
A kutatócsoport vezetője, Dr. Francesco Cappuccio, a Warwick-i Egyetem munkatársa szerint az éjszakai zaj ront az alvás minőségén, és a mennyiségét is csökkenti. Amennyiben pedig ezek a problémák tartósak, az alvásmegvonás akár 12 százalékkal is növelheti a halálozás kockázatát, és 15 százalékkal is emelheti a stroke-os és magas vérnyomásos esetek számát.
Épp ezért – bár a légszennyezettség csökkentése még a zajcsökkentésnél is fontosabb – a közegészségügyi döntéshozóknak a közlekedés ártalmainak erre a vetületére is oda kellene figyelniük.