tóth gabi
A július 19-i, informatikai hibából fakadó reptéri fennakadások és járattörlések után tette közzé az Európai Bizottság a légi utasok jogaira vonatkozó, felülvizsgált értelmező iránymutatásait.
Ahogyan arról nemrég a Ripost is beszámolt: járattörlés esetén az utasokat megilleti a vételár visszatérítése vagy átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Az erre vonatkozó joggyakorlat összehangolását sürgeti az Európai Bizottság felülvizsgált értelmező iránymutatása, amellyel a testület elősegítené a rendeletek betartását és összehangolását. Mint ahogyan azt a neve is mutatja, ez mindössze ajánlás az uniós testület részéről. A bizottság hangsúlyozza is, hogy az uniós szinten meghatározott utasjogokat a közlekedési szolgáltatóknak kell biztosítaniuk, és az adott nemzeti szervnek kell érvényre juttatnia.
Az EU az egyetlen olyan térség a világon, ahol az utasokat teljes körű jogok védik. Egy friss Eurobarométer-felmérés azonban azt mutatja, hogy az európai utazók nem mindig ismerik teljes mértékben jogaikat. Tavaly novemberben a Bizottság azt javasolta, hogy a szolgáltatók tájékoztassák ezekről az utasokat. Az Európai Parlamentet és az Európa Tanácsot pedig arra kérem, hogy mielőbb állapodjanak meg az új szabályokról az európaiak hatékonyabb védelme érdekében, függetlenül attól, hogy hogyan utaznak
– mondta az uniós iránymutatásról Wopke Hoekstra, az EU éghajlat-politikáért és a közlekedésért felelős biztosa.
Ebből arra lehet következtetni, hogy az EU jogi szempontból egyértelműbbé tenné, hogy milyen konkrét esetekben nyújthatnak be kártérítési igényt az utasok. Bár erre vonatkozó szabályozás most is létezik, a múlt pénteki, CrowdStrike kiberbiztonsági cég hibájából adódó globális informatikai leállás és az emiatt bekövetkező járattörlések rávilágítottak arra, hogy a felelősség meghatározása nem minden esetben annyira egyértelmű.
Ahogyan arról a Ripost is beszámolt, a brit Polgári Légiközlekedési Hatóság már jelezte a felügyelete alá tartozó társaságoknak, hogy szerintük a globális informatikai összeomlás valószínűleg „rendkívüli körülménynek” számít és mint ilyen, mentesül a szokásos kártérítési kötelezettségre vonatkozó szabályok alól. A brit felügyeleti szerv ezzel olyan ellenőrizhetetlen esetnek minősíti az IT-leállás miatti járattörléseket, mint amilyen a terrorizmus, vagy a madárbaleset, amelyek után nem jár kártérítés. Magyarországon az utasok jogainak érvényesítése Budapest Főváros Kormányhivatalának hatáskörébe tartozik. Kerestük őket a témában, amint válaszolnak, cikkünket frissítjük.