"Magyar Péter nem az akinek látszik"- a volt barátnő szavai beigazolódtak

POLITIK
Létrehozva: 2024.06.28.

Reptéri kisokos: ellátás és kártérítés jár járatkésés vagy járattörlés esetén az utasoknak – így intézheted

Az utóbbi hetekben gyakorivá vált, hogy egyes légitársaságok Budapestről induló járatai jelentős késéssel szálltak fel vagy éppen törölték a járatot, meghiúsítva ezzel az utazást, fölösleges költségekbe verve az utasokat, alaposan próbára téve ezzel az türelmüket. De ha már elmaradt vagy később kezdődött a nyaralás, mit lehet tenni: Mi jár az utasnak a várakozás idejére, hogyan kérhet kártérítést?

Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor a repülőgép hosszú órákat vagy akár egy napot is késik vagy egyenesen törlik a járatot. Mostanában pedig ez egyre gyakrabban fordul elő. Egy nyaralásra már hónapokkal előbb készül az ember: szabadságot igényel, szállást és repjegyet foglal, illetve fizet ki. Ezek után hidegzuhanyként éri, ha a jól megérdemelt és gondosan megtervezett vakáció a repülőgép késése miatt 19 órával később tud csak elkezdődni vagy a járattörlés miatt meghiúsul.

Egyre gyakrabban fordul elő Budapesten, hogy bizonyos társaságok járatai több órás késéssel szállnak csak fel Fotó: Markus Winkler / Pexels (illusztráció)

Pedig pont így jártak a Sun Express utasai Budapesten, akik Antalyába tartottak. Egy rövid kiruccanást teljesen tönkre is tehet egy járatkésés, mint azét a kétgyermekes édesanyáét, aki szerdán a Ryanair 16.50-es járatával akart négy napra Rómába utazni a gyermekeivel és hónapokig spórolt, a gyerekek pedig beleélték magukat a nagy kalandba. De mesélhetnének erről azok a szurkolók is, akik megvásárolt belépőjük ellenére lemaradtak a Skócia – Magyarország Európa-bajnoki csoportmeccsről az Eurowings Ferihegyről Stuttgartba tartó járatának késése miatt. 

Bár egy nyaralás vagy egy szurkolói élmény elmaradásáért vélhetően nem kárpótolhat semmi, azért van lehetőség arra, hogy számon kérjük az adott légitársaságot, illetve mentsük a menthetőt, ami ez esetben némi anyagi kártérítést jelent. 

Az Európai Unió honlapján is olvasható tájékoztatás szerint ha a járatod késik, akkor megilletnek bizonyos jogok. Ez igaz a hagyományos és a diszkont légitársaságokra is – függetlenül attól, hogy mennyibe került a jegy.

Mire jogosult az utas?

Ha a géped 3 órát vagy többet késik, akkor 3 óránként kérj étkezési kupont a földi kiszolgáló személyzettől! Ha mégsem kapsz ilyet, akkor a reptéren vásárolt enni- és innivaló után kapott összes blokkot vagy számlát tedd el, ugyanis a joggyakorlat szerint ilyen esetekben behajtható a kártalanítás, ami 3 óránként 15 eurót jelent, utasonként. De legjobb, ha minden késéssel összefüggő költségről számlát vagy nyugtát kérsz – legyen az szállásdíj, taxi, vagy akár egy lekésett nyaralás teljes számlája.

Hosszú sor várta Ferihegyen június 26-án szerdán késő este, hogy a törölt járat helyett másik járatra foglalhasson át - nem mindenkinek sikerült. Fotó: Olvasói

Ha a járatod 5 órát vagy annál többet késik, jogosult vagy jegyár-visszatérítésre. Nem árt azonban tudnod, hogy ha visszatérítést kapsz, akkor a légitársaság nem köteles a továbbutazásod biztosítani, vagy egyéb módon segíteni! Viszont a légitársaság köteles tájékoztatást adni a késés okáról.

Nem mindenki van tisztában vele, de az adott útvonal hosszától és a késés időtartamától függően a légitársaságnak kötelessége, hogy ételt, kommunikációs lehetőséget és akár szállást is biztosítson neked.

Ennyi az annyi

Több mint 3 órás késés esetén az útvonal hosszától függően 250 és 600 euró közötti kártérítésre lehetsz jogosult. Az Európai Unión belül, valamint EU-s és nem EU-s repteret összekötő járat esetében így alakulnak ezek az összegek:

  • 1500 km – 250 euró
  • 1500 és 3500 km között – 400 euró
  • 3500 km felett – 600 euró

Ha felajánlottak egy olyan helyettesítő járatot, aminek az indulási és érkezési időpontja nem tért el jelentősen az eredeti foglalástól, akkor a kártérítés összege a felére csökkenhet! Ha járatod több mint 5 órás késéssel indul, a légitársaságnak vissza kell térítenie a jegy árát, ha pedig csatlakozó járatról van szó, a lehető legkorábbi járattal vissza kell szállítson a kiindulási repülőtérre.

Mi a teendő?

Amennyiben egy jelentős késés miatt jegyár-visszatérítést, illetve kártérítést kezdeményeznél, akkor azt elsőként az érintett járatot üzemeltető légitársasággal kell közölni az erre a célra létrehozott uniós nyomtatvány kitöltésével és elküldésével. Ezt az EU261 nevű űrlapot a légitársaság honlapjáról letöltheted. Ha nem kapsz választ 6 héten belül, vagy kaptál, de nem vagy elégedett, akkor pedig panaszt emelhetsz az illetékes felügyeleti szervnél.

Vannak arra szakosodott vállalkozások, amelyek átvállalják a kártérítési ügyintézést, ám ezek 40-50 százalékot levonnak jutalékként. Ha úgy érzed, hogy egyedül nem boldogulsz, akkor mégis érdemes választani közülük, mert a kevesebb pénz is több, mint a semmi. 

A kormányhivatal várja a bejelentéseket

Hatósági ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben Budapest Főváros Kormányhivatala az utóbbi napokban tapasztalt jelentős járatkésesek kapcsán. Az ellenőrzés arra irányul, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Ha az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, a szükséges eljárásokat a kormányhivatal megindítja az érintett légitársasággal szemben - közölte a hatóság. A kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy fellépjen azokkal a légitársaságokkal szemben, amelyek nem tartják be a jogszabályi előírásokat, veszélyeztetve ezáltal az utazók nyugodt családi kikapcsolódását. A kormányhivatal arra biztatja az utasokat, forduljanak hozzá bizalommal a légi utazással kapcsolatban tapasztalt érdeksérelem esetén.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek