Létrehozva: 2024.07.05.

Fapados káosz: mikor és mennyi kártérítést kaphatunk?

Attól, mert egy repülőjegy olcsó, a hozzá tartozó utasjogok még ugyanolyan erősek. Mikor és milyen kártérítésre vagyunk jogosultak, ha gond adódik egy fapados járattal? Ezek a legfontosabb tudnivalók!

A napokban egymást érik a fapados légitársasággal kapcsolatos rémtörténetek. Több tíz órás késések és törölt járatok keserítik meg a nyaralók, utazók életét. Mi lehet ennek az oka és mikor fizet a légitársaság ilyen esetekben kártérítést? Mutatjuk a válaszokat!

repülő, repülőgép, belső, kártérítés
Mikor kaphat kártérítést egy légi utas? (Fotó: Unsplash.com – Képünk illusztráció)

Sok a fennakadás a fapados járatokon

Június végén például egy Antalyába tartó járat 140 utasa rekedt a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren, majdnem egy egész napra. A Stuttgartba tartó szurkolók – akik a Magyarország–Skócia Eb-meccsre utaztak – sem jártak jobban: egy négyórás késés miatt lekésték a meccset. A napokban pedig egy diszkont légitársaság utasa töltött több mint harminc órát Budapesten, mielőtt végre elindulhattak Szicíliába. Ilyen és ehhez hasonló hírekből nincs hiány mostanában. Utánajártunk, mire számíthat az, aki hasonló helyzetbe kerül!

Mi lehet az oka a fennakadásoknak?

A szakértők szerint nem véletlen, hogy mostanában több a fennakadás a légi-közlekedésben: a július hagyományosan a repülős utazás legforgalmasabb hónapja. Ilyenkor csak Magyarországon naponta 4000 járat fordul meg a reptéren. Emellett ott a szomszédunkban zajló háború miatti légtérzár és a gyorsan változó időjárás okozta nehézségek is, valamint több reptér is munkaerőhiánnyal küzd.

Ettől függ, hogy mi jár egy légi utasnak

Az uniós – és így a magyar – légi utasok különböző juttatásokra, kártérítésre lehetnek jogosultak, ha nem érik el az előre meghatározott időben az úti céljukat. Más a helyzet akkor, ha csak késik egy járat és más, ha törlik azt. 

Mi minősül egyáltalán járattörlésnek?

Járattörlésnek minősül, ha a légitársaság a foglalásunkon szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem áttesz minket egy másik menetrend szerinti járatra, vagy ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre és egy másik járattal kell továbbutaznunk. Az is járattörlésnek minősül, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, ami a jegyünkön szerepel, kivéve, ha elfogadtuk, hogy a légitársaság így is eljuttathat minket az úti célunkhoz. Ilyen esetben ugyanis nem járattörlésről, csak késésről beszélhetünk. 

A Ryanair fapados légitársaság az utóbbi hetekben többször is felháborította az utasait
Ez jár egy légi utasnak, ha törlik a járatát (Fotó: Wolfgang Weiser / Pexels)

Mire vagyunk jogosultak járattörlés esetén?

Járattörlés esetén a következők közül választhatunk:

  • jegyár-visszatérítés,
  • átfoglalás,
  • indulási repülőtérre való visszatérés,
  • bizonyos esetekben kártérítés.

Ezen kívül arra is jogosultak vagyunk, hogy segítséget, tájékoztatást kapjunk a repülőtéren. 

Mikor jár kártérítés járattörlés esetén?

Abban az esetben, ha a légitársaság nem értesített minket az indulás előtt 14 nappal a járattörlésről. Nem jár viszont kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor. Nem mentesül viszont a légitársaság a kártalanítás alól, ha a késést például a repülőgép műszaki hibája, vagy a légitársaság munkavállalóinak a sztrájkja okozta.

Járatkésés esetén ezekre vagyunk jogosultak

Az uniós szabályok szerint akkor, ha több mint 3 óra késéssel érkezünk meg az úti célhoz a megtett távolság függvényében a kártérítés összege 250-600 euró (100-236.000 Ft) lehet. A két órát meghaladó késés esetén a légitársaságnak úgynevezett ellátási kötelezettsége áll fenn. Ilyenkor például frissítőt és ételt kell biztosítaniuk, de akár szállodai elhelyezést is.

Ez jár, ha megtagadja a beszállást egy légitársaság

Visszautasított beszállás esetén, ha van érvényes jegyünk, megvan minden szükséges úti okmányunk, idejében érkeztünk az utasfelvételre, és a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okok miatt megtagadja a beszállítást, mi pedig nem mondunk le önként a helyünkről, akkor a következőkhöz van jogunk:

  • kártérítés (250-600 euró, távolság függvényében),
  • választási lehetőség a jegyár visszatérítése, átfoglalás vagy a foglalásnak egy későbbi időpontra való áttétele között,
  • segítség a légitársaságtól (innivaló, élelem, szállás, ha a járat, amelyre átfoglalással helyet kapott, másnap indul, a repülőtér és a szálláshely közötti transzfer; 2 telefonhívás vagy e-mail).

Csatlakozó járat lekésése esetén ez jár

Ha lekéssük a csatlakozó járatot és több mint 3 órás késéssel érjük csak el az úti célunk, kártérítésre vagyunk jogosultak. A kártérítés összege a késés időtartamától és az útvonal hosszától függ.

Elveszett, megrongálódott vagy késve érkező poggyász esetén ez jár

Ha a feladott poggyászunk elveszik, megrongálódik vagy késve érkezik, kártérítésre vagyunk jogosultak, melynek összege körülbelül 1300 euróig terjedhet. Ugyanez a helyzet, ha a kézipoggyászunk rongálódik meg és ezért a légitársaság a felelős. Ilyen esetekben 7 napon belül írásban kell panaszt tegyünk az érintett légitársaságnál, késve érkező poggyász esetén 21 napon belül.

A biztosító ekkor fizet

A hazai és az uniós fogyasztóvédelmi törvények mellett az utasbiztosítások jelenthetnek némi extra biztonságot a repülővel nyaralni indulóknak. Egy jól megválasztott biztosítás járatkéséskor és törléskor is fizet kártérítést. Ehhez az kell, hogy a biztosítás az indulástól egészen a hazaérkezésig tartson. Tehát, ha csak vasárnapig szól a biztosításunk, de a gép késik és hétfőn érkezik meg, nem fizet a biztosító.

 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek