kulcsár edina
Egyre-másra érkeznek a beszámolók arról, hogyan tették tönkre multi fapados légitársaságok családok nyaralását azzal, hogy profitéhségükben túltöltik a járataikat, ezért azok késnek vagy törölni is kell. Persze legkönnyebb az időjárást okolni, erre hivatkozva pedig még a kártérítést is megtagadják a pórul járt utasoktól. Budapest Főváros Kormányhivatala négy diszkont légitársasággal szemben indított emiatt vizsgálatot.
Még mindig forrnak az indulatok az utasok körében a Liszt Ferenc Repülőtéren az elmúlt hetekben tapasztalt, jelentős fapados járatkésések és járattörlések miatt, így aztán nem meglepő, hogy a hosszú órákon át várakozásra kényszerített utasok érdekeinek védelmében a fővárosi kormányhivatal bejelentette: hatósági ellenőrzés indul ezeknek az eseteknek a kivizsgálására.
Az ellenőrzés arra irányul, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Ha az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, a szükséges eljárásokat a kormányhivatal megindítja az érintett légitársasággal szemben
– közölte Budapest Főváros Kormányhivatala.
A hatósági ellenőrzésben négy diszkont légitársaság érintett:
A fenti multik mindegyikének volt olyan járata az elmúlt napokban, amely annyit késett, hogy az joggal verte ki a biztosítékot az utasoknál. Arról nem beszélve, hogy töröltek is járatokat és az utasokat egyáltalán nem juttatták el a célállomásra. Akinek ki volt fizetve a szállása, időpontra megvásárolva a belépőjegye a különböző látványosságokra, az akár több százezer forintot is bukhatott.
Nagy visszhangot váltott ki, amikor június 22-én, szombaton a Sun Express diszkont légitársaság Budapestről a törökországi Antalyába tartó járatával utazók - köztük várandós nők, idősek és kisbabák is - étlen-szomjan és érdemi tájékoztatás nélkül várták a török riviérára induló repülőgép elstartolását. A gép csak 19 óra elteltével szállt fel. A nagyjából 150 utast számláló tömeg annyira dühös volt a történtek miatt, hogy a rendőrséget is a helyszínre hívták.
A Ryanair diszkont légitársaságnak már komoly gyakorlata van abban, hogy az utasok érdekeit semmibe vegye: a múlt héten előbb a Barcelonából Budapestre közlekedő járat utasait várakoztatták 20 órán át a spanyol városban, majd néhány nappal később, június 26-án a magyar fővárosból Rómába tartó járatot törölték, de előtte órákon át várakoztatták az utasokat, késő éjszakába nyúlóan.
Két órát voltunk a gyerekkel bezárva a repülőgépbe étlen-szomjan, hiába kértem, hogy legalább a hatéves kisfiamnak adjanak egy üveg vizet
- panaszolta a Metropolnak Kökényesi Renáta, aki egyedül neveli két fiát és hónapokon át spóroltak a négynapos római vakációra. Hiába volt azonban kifizetve a szállásuk, oda már nem jutottak el.
Semmilyen kérdésre nem kaptunk választ, csak ültünk a tikkasztó hőségben, a levegőtlen gépben... A kisfiam érthetően türelmetlen volt, sírt, éhesek és szomjasak voltunk. Kértem, legalább neki adjanak vizet, de nem adtak.
Arról sem kaptak tájékoztatást, miután leszállították őket a gépről, hogy mihez van joguk, mit tehetnének, jár-e kártérítés. Felajánlották ugyan az átfoglalás lehetőségét, de a járatok telítettek, így csak napokkal később tudtak volna elutazni.
Ugyanezzel a géppel utazott volna Nyíri András Domonkos másodmagával a magyar fővárosból Rómába, ő a Ripostnak számolt be hasonló tapasztalatokról. Ő is arra panaszkodott, hogy nem kaptak információt vagy amit kaptak, az téves volt, és semmiféle ellátásban nem részesültek. A 16.50-es indulásra kiírt gépre este 7-kor felszállhattak, ott két órát várakoztak, majd utána leszállították őket és törölték a járatot. Egyáltalán nem tapasztaltak segítőkészséget, és késő estig tartott, mire át tudtak foglalni egy napokkal későbbi járatra.
A Ripost megkérdezte a Ryanairt és a Budapest Airportot, mi volt az oka a járattörlésnek és miért nem kaptak az utasok sem megfelelő tájékoztatást, sem ellátást. A Ryanair egyáltalán nem válaszol a megkeresésre, a Budapest Airport a jövő hét elejére ígért választ.
A Wizz Air idén először a labdarúgó-válogatott drukkereinél húzta ki a gyufát, amikor a szurkolók ennek a fapados cégnek a gépével szerettek volna eljutni Dortmundba, hogy aztán onnan menjenek majd tovább Kölnbe, a Svájc elleni első Európa-bajnoki csoportmérkőzésre. A járat nem tudott időben elindulni Budapestről, és sokáig kérdéses volt, hogy a drukkerek emiatt egyáltalán befutnak-e Kölnbe a mérkőzés kezdetére. Több mint ötvenen már egyáltalán nem utaztak el és a többiek is lemaradtak a mérkőzésről - amire nem két fillér volt a jegy, nem beszélve a pótolhatatlan élményről, ami így elmaradt. Legutóbb pedig június 27-én éjjel Milánóból és Bariból nem tudtak a kívánt úti célhoz eljutni a Wizz Air utasai.
Úgy tűnik, hogy az idei nyár és a labdarúgó Európa-bajnokság nem a magyar futballszeretők kedvenceként vonul be a történelembe - és nem csak a csoportkörös EB-búcsú miatt. Erről pedig főleg a Eurowings nevű fapados cég tehet. Ennek a társaságnak a járatával akart ugyanis eljutni Stuttgartba egy jelentős létszámú szurkolói csoport Szoboszlaiék sorsdöntő, Skócia elleni meccsére június 23-án. Ez azonban nem sikerült, miután az eredetileg tervezett, 16:15-ös indulás helyett este nyolckor a gép még mindig a kifutón állt.
Miután már javában zajlik a nyári turisztikai főszezon, a napokban bejelentett hatósági kontroll talán elejét tudja venni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a további hasonló eseteknek, amelyek az utóbbi évek nyári hónapjaiban egyre gyakoribbá váltak – tönkre téve ezzel az utasok nyaralását. A fővárosi kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy fellépjen azokkal a légitársaságokkal szemben, amelyek nem tartják be a jogszabályi előírásokat, veszélyeztetve ezáltal az utazók nyugodt családi kikapcsolódását. Éppen ezért arra biztatják az utasokat, hogy forduljanak bizalommal feléjük, amennyiben érdeksérelem éri őket repülős útjaik során.
Nem mindenki van tisztában vele, de az adott útvonal hosszától és a késés időtartamától függően a légitársaságnak kötelessége, hogy ételt, kommunikációs lehetőséget és akár szállást is biztosítson. Ha a géped 3 órát vagy többet késik, akkor 3 óránként étkezési kupon jár. A joggyakorlat szerint ilyen esetekben behajtható a kártalanítás, ami 3 óránként 15 eurót jelent, utasonként. Több mint 3 órás késés esetén az útvonal hosszától függően 250 és 600 euró közötti kártérítésre lehetsz jogosult. Az Európai Unión belül 1500 km vagy annál rövidebb útvonal esetén ez 250 euró, míg hosszabb utaknál ez az összeg 400 euró. EU-s és nem EU-s repteret összekötő járat esetében ez az összeg 1500 km alatt 250 euró, 1500 és 3500 km között 400 euró, míg 3500 km felett már 600 euró.