kulcsár edina
Az elmúlt hetek több órás késései után itt az újabb fapados botrány Ferihegyről: több, mint négy órás várakozás után sem szállt fel a Rómába tartó járat, miközben az utasoknak fogalmuk se volt, mire számítsanak, élelmet vagy frissítőt ugyanakkor nem kaptak.
Még le sem csillapodtak a kedélyek a Liszt Ferenc Repülőtéren az elmúlt hetekben tapasztalt, jelentős járatkésések miatti botrányok után, máris itt az újabb ügy: a főszereplő ezúttal a Ryanair és a diszkont légitársaság július 27-i, szerdai, Rómába induló járata, amely 16 óra 50 perckor szállt volna fel Ferihegyről. Nem így történt – tudtuk meg egy olvasónktól, aki ott ült ugyan a gépen, csütörtökön mégis Budapesten számolt be a kálváriájáról.
Nyíri András Domonkos másodmagával utazott volna a magyar fővárosból Rómába és ehhez éppen a Ryanair június 26-i, 16 óra 50 perckor induló járatát nézte ki. Nem bízott semmit a véletlenre: az ajánlott érkezési időnél is korábban, már 15 órakor ott volt Ferihegyen.
Valamikor 15 óra 20 perc körül a Ryanair mobilalkalmazáson keresztül jelezték, hogy késni fog a járatunk és a 16 óra 50 percre tervezett indulás helyett majd csak 18 óra 15 perckor fogunk kigurulni a kifutóra. Közben viszont a reptéri információs táblák már ekkor 20 óra 35 perces felszállási időről tájékoztattak, vagyis nem igazán volt egyetértés a légitársaság és a reptér között abban, hogy mikor is indulhatunk el
– mesélte Domonkos a Ripostnak.
Jött az ilyenkor szokásos kávé - saját pénzen, a reptéri büfében - és jobb híján a reptéren sétálgatás.
Később a légitársaság mobilalkalmazása újabb csúszásról és már 19 óra 25 perces felszállásról adott tájékoztatást, miközben az is folyamatosan változott, hogy melyik kapun tudjuk majd megkezdeni a beszállást. Azt gondoltuk, hogy biztos jó oka van a jelentős késésnek: talán egy vihar, vagy ilyesmi
– emlékezett vissza ezekre a percekre. Ekkor az utasok még reménykedve várakoztak.
Végül már 18 óra is elmúlt, amikor kiderült, hogy melyik kapunál, de legalább megkezdődhetett a beszállítás a járatra, amelynek ekkor már több mint egy órája a levegőben kellett volna lennie. A fedélzeten a pilóta közölte, hogy csak újabb 1 óra és 20 perc elteltével tudnak majd felszállni. Ezen a ponton még senki sem háborgott, pedig messze volt már a tervezett 16 óra 50 perces indulás.
Már órák óta a gépen voltunk, becsukott ajtóknál, de még mindig nem kezdtünk el gurulni. Ehelyett nagyjából 20 óra magasságában ismét a pilóta szólalt meg, hogy közölje: nem fognak tudni felszállni, mert a fogadó reptér, a római Ciampino bezár, mire odaérnénk.
Ez azért is érdekes, mert a római reptér honlapja szerint hajnali 4 óra és éjfél között van nyitva a légikikötő… E-mailt is kaptak a járat utasai, amelyben a késésből, illetve a járattörlésből fakadó jogorvoslati lehetőségekről tájékoztatta őket a Ryanair. Domonkos odament ezzel az e-maillel a stewardesshez, aki csak azt tudta hajtogatni neki, hogy nem késnek még két órája! Mindezt este nyolckor, az utas arcába, annak a járatnak a fedélzetén, amelynek 16 óra 50 perckor kellett volna felszállnia...
Ez volt az a pont, ahol már egyre többen adtak hangot a türelmetlenségüknek, főleg azok, akik gyerekkel voltak. Domonkos így folytatta:
Valamikor 21 óra körül végre kinyitották a gép ajtóit és leszállhattunk. Mi ezt az elsők között tettük meg és azonnal a Ryanair reptéri irodájához siettünk, ahol hárman voltak előttünk, tehát megint várakozás következett.
Mikor végre sorra kerültek, Domonkoséknak felajánlottak egy 28-i indulást, de mire olvasónk ezt átgondolhatta volna, már nem is élt az ajánlat, mert az a járat be is telt. Ajánlottak nekik egy Nápolyba érkező járatot, ami cirka 200 kilométerre van Rómától, ahová menni akartak. Végül elfogadták a június 30-án induló járatra a jegyet, 5-i visszaúttal.
Azt is kérdeztem, hogy a reptérről hazautat megtérítik-e, de finoman szólva sem voltak segítőkészek, mi pedig úgy láttuk, jobb, ha magunk oldjuk meg, hogy mihamarabb otthon lehessünk végre.
Bőven akadtak azonban olyanok, akiknek ennél is hosszabbra nyúlt az estéje: este negyed 10 körül ugyanis a 16:50-es római járat többi utasa is beállt a sorba a Ryanair irodájánál...
A Ripost megkérdezte a Ryanairt és a Budapest Airportot, mi volt az oka a járattörlésnek és miért nem kaptak az utasok sem megfelelő tájékoztatást, sem ellátást, amint válaszuk megérkezik, frissítjük cikkünket.
Hatósági ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben Budapest Főváros Kormányhivatala az utóbbi napokban tapasztalt jelentős járatkésesek kapcsán. Az ellenőrzés arra irányul, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Ha az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, a szükséges eljárásokat a kormányhivatal megindítja az érintett légitársasággal szemben - közölte a hatóság. A kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy fellépjen azokkal a légitársaságokkal szemben, amelyek nem tartják be a jogszabályi előírásokat, veszélyeztetve ezáltal az utazók nyugodt családi kikapcsolódását. A kormányhivatal arra biztatja az utasokat, forduljanak hozzá bizalommal a légi utazással kapcsolatban tapasztalt érdeksérelem esetén.