kulcsár edina
Egymást érik a diszkont légitársaságok körüli botrányok, az utasok jogai sok esetben sérülnek, a kormány eljárást indított, a fogyasztóvédõk pedig azt javasolják a károsultaknak: ne adják föl!
A fapados légitársaságok a hozzájuk beérkező panaszokat elsőre biztosan elutasítják, de nem szabad feladni
– mondta Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Az utazási irodák pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy aki rajtuk keresztül foglal, sokkal nagyobb biztonságban van.
A magyar utasok nem tudják, milyen jogaik vannak, milyen összegű kártérítés jár a számukra, teljesen mindegy, hogy járatkésésről, járattörlésről vagy poggyásszal kapcsolatos panaszról van szó.
Az első és legfontosabb dolog, hogy írásban jelezni kell a légitársaság felé a panaszunkat. Sokan idáig sem jutnak el. Aki ezen túl van, szinte kivétel nélkül egy olyan válasz e-mailt kap, hogy nem jogos az ő igénye, nem jár neki semmi. Ilyenkor nem szabad annyiban hagyni, további e-maileket kell írni a légitársaságok felé. Ha így sem jutunk előrébb, akkor békéltető testülethez lehet fordulni – hívta fel a figyelmet a szóvivő.
Járattörlés, járatkésés, poggyászsérülés, vagy a csomagok eltűnésével kapcsolatban először mindig vegyük fel a kapcsolatot a légitársasággal. A kapcsolatfelvétel megkönnyítésére létezik egy ingyenes és internet nélkül is használható, ECC-Net: Travel nevű alkalmazás, ami segít az utasok jogainak megismerésében is. Ezt érdemes már az utazás előtt letölteni.
Ezen kívül, ha valamilyen probléma merül fel a repülőutunk alatt, akkor hazaérkezés után írásban tegyünk panaszt a légitársaságnál. Ha erre nem reagálnak, forduljunk a békéltető testülethez vagy az Európai Fogyasztói Központhoz a kártérítési igények hatékony kezelése érdekében.
A légitársaság standjánál (amennyiben van ilyen az adott reptéren) kérdezzünk rá a továbbutazási lehetőségekre. Ha nem kapunk ételt, italt, szállást és ehhez kapcsolódó transzfert – amelyek ilyenkor automatikusan járnak – és magunk gondoskodunk ezekről, mindenről kérjünk számlát! Miután hazaértünk ezek alapján kérjük a költségeink megtérítését.
A társaság által felajánlott átfoglalási lehetőséget nem vagyunk kötelesek elfogadni! Miután visszaadják a jegyünk árát, saját magunk is gondoskodhatunk a továbbutazásunkról. Ezzel kapcsolatban azt is érdemes tudni, hogy ha elfogadjuk a felajánlott átfoglalási lehetőséget, de nem a legkorábbi járatra, akkor a légitársaság nem köteles további segítséget (étkezés, szállás, stb.) nyújtani nekünk!
Törölt járat esetén: átfoglalás, jegyár-visszatérítés, éjszakai szállás, reptéri transzfer, étel és ital, két ingyenes telefonhívás vagy e-mail küldési lehetőség, 250-600 euróig terjedő, távolságtól függő kártérítés.
Járatkéséskor: ilyenkor is jár az étkezés és a frissítő, az ingyenes telefonhívás vagy az e-mail küldés, a szállás és a transzfer is – ha a késési idő ezt indokolja. Ezeken felül 3 óra késést követően 250-600 euró kártalanítás, 5 óra késés esetén pedig még a jegy ára is visszajár.
Poggyász sérülés, késés vagy elvesztés esetén: ha 7, késés esetén 21 napon belül jelezzük problémánkat a társaságnak egy panaszbejelentő lapon (PIR nyomtatvány), akkor 1240 euróig juthatunk kártérítéshez.