RETRO RÁDIÓ

Ezekhez jogod van, ha fapados légitársasággal utazol

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2023. 07. 23. 14:00

Aki ritkán utazik repülővel, nem árt, ha tudja, milyen jogai vannak a légi úton közlekedőknek. Ezek a szabályok a fapados járatokkal utazókra ugyanúgy érvényesek!

A fapados légitársaságok elterjedésével manapság sokan választják a légi közlekedést. Egy váratlan műszaki hiba vagy időjárási körülmény miatt késő vagy törölt járat, visszautasított beszállás, elveszett poggyász azonban sokak életét keserítheti meg, főleg, ha mindez a nyaralás elején történik. Mire vagyunk jogosultak ilyen esetekben? Mikor jár például kártérítés? Ezek a légiutasok jogai az EU-n belül.

fapados, diszkont, légitársaság, repülő, wizzair
Ezek a szabályok a fapados járattal utazókra is érvényesek! Fotó: NICOLAS ECONOMOU

Nem mindegy, honnan hová utazunk

A következő utasjogok azokra a légiutasokra érvényesek, akik az EU területén belül utaznak, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot. Ezen kívül azokra, akik európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkeznek egy EU-n kívüli repülőtérről az EU-ba, illetve az EU területéről nem uniós országba utaznak. Ez alól kivételek az Egyesült Királyságból az EU-ba tartó, egyesült királysági vagy más nem uniós légi társaság által üzemeltetett járatok.

Ehhez van jogunk, ha törlik a járatot

Járattörlésnek minősül, ha a légitársaság a foglalásunkon szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem áttesz minket egy másik menetrend szerinti járatra vagy ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre és egy másik járattal kell tovább utaznunk. Az is járattörlésnek minősül, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, ami a jegyünkön szerepel, kivéve, ha elfogadtuk, hogy a légitársaság is eljuttathat minket az úti célunkhoz. Ilyenkor nem járattörlésről, csak késésről beszélhetünk. Járattörlés esetén a következők közül választhatunk:

  • jegyár-visszatérítés,
  • átfoglalás,
  • vagy az indulási repülőtérre való visszatérés.

Ezen kívül arra is jogosultak vagyunk, hogy segítséget kapjunk a repülőtéren. Ha pedig a légitársaság nem értesített minket az indulás előtt 14 nappal a járattörlésről, kártérítésre is igényt tarthatunk. Nem jár viszont kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor.

Ez jár az utasoknak, ha késik egy repülő, akkor is, ha fapados

A késés időtartamától és a járat útvonalának hosszától függően a légitársaságnak segítséget kell nyújtania, továbbá jogosultak lehetünk arra, hogy a légitársaság visszatérítse a jegy árát és visszaszállítson minket a kiindulási repülőtérre. Ha több mint 3 óra késéssel érkezünk meg, kártérítésre is jogosultak lehetünk, kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett.

repülő, repülőjegy, repülőgép, fapados
Ezekhez jogod van, ha fapados légitársasággal utazol. Fotó: Shutterstock

Ez jár, ha megtagadja a beszállást egy légitársaság

Visszautasított beszállás esetén, ha van érvényes jegyünk, megvan minden szükséges úti okmányunk, idejében érkeztünk az utasfelvételre, és a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okok miatt megtagadja a beszállítást, mi pedig nem mondunk le önként a helyünkről, akkor a következőkhöz van jogunk:

  • kártérítés (250-600 euró, távolság függvényében),
  • választási lehetőség a jegyár visszatérítése, átfoglalás vagy a foglalásnak egy későbbi időpontra való áttétele között,
  • segítség a légitársaságtól (innivaló, élelem, szállás, ha a járat, amelyre átfoglalással helyet kaptunk, másnap indul, a repülőtér és a szálláshely közötti transzfer; 2 telefonhívás vagy e-mail).

Magasabb vagy alacsonyabb osztályon történő elhelyezés esetén ez jár

Ha a jegyünkön szereplő osztálynál magasabb kényelmi szintű osztályon helyeznek el minket, a légitársaság nem kérhet ezért extra pénzt. Ha viszont alacsonyabb osztályra ültetnek, jogunk van az útvonal hosszától függően a jegyárból visszatérítést kapni, mégpedig a következő arányban:

  • 30% – ha az útvonal 1500 km vagy annál rövidebb;
  • 50% – az EU területén belüli járatok esetében, ha az útvonal hosszabb, mint 1500 km;
  • 75% – minden olyan járat esetében, amely nem tartozik az előző két kategóriába.

A légitársaságnak 7 napon belül sort kell kerítenie a pénz visszatérítésre.

Csatlakozó járat lekésése esetén ez jár

Ha lekéssük a csatlakozó járatot és több mint 3 órás késéssel érjük csak el az úti célunkat, kártérítésre vagyunk jogosultak. A kártérítés összege a késés időtartamától és az útvonal hosszától függ.

ryanair, fapados, légitársaság, repülőgép
Ezekhez jogod van, ha fapados légitársasággal utazol. Fotó: Pixabay

Elveszett, megrongálódott vagy késve érkező poggyász esetén ez jár

Ha a feladott poggyászunk elvész, megrongálódik vagy késve érkezik, kártérítésre vagyunk jogosultak, melynek összege körülbelül 1300 euróig terjedhet. Ugyanez a helyzet, ha a kézipoggyászunk rongálódik meg és ezért a légitársaság a felelős. Ilyen esetekben 7 napon belül írásban kell panaszt tennünk az érintett légitársaságnál, késve érkező poggyász esetén pedig 21 napon belül.

Itt tehetünk panaszt, ha gondunk támad a repülőút alatt

Bármilyen, az utazás során felmerült probléma esetén hazaérkezés után írásban tegyünk panaszt a légitársaságnál, annak eredménytelensége esetén pedig forduljunk az Európai Fogyasztói Központhoz ([email protected]) a panaszok és kártérítési igények hatékony kezelése érdekében.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.