kulcsár edina
Aki ritkán utazik repülővel, nem árt, ha tudja, milyen jogai vannak a légi úton közlekedőknek. Ezek a szabályok a fapados járatokkal utazókra ugyanúgy érvényesek!
A fapados légitársaságok elterjedésével manapság sokan választják a légi közlekedést. Egy váratlan műszaki hiba vagy időjárási körülmény miatt késő vagy törölt járat, visszautasított beszállás, elveszett poggyász azonban sokak életét keserítheti meg, főleg, ha mindez a nyaralás elején történik. Mire vagyunk jogosultak ilyen esetekben? Mikor jár például kártérítés? Ezek a légiutasok jogai az EU-n belül.
A következő utasjogok azokra a légiutasokra érvényesek, akik az EU területén belül utaznak, akár európai uniós, akár nem európai uniós légitársaság üzemelteti a járatot. Ezen kívül azokra, akik európai uniós légitársaság által üzemeltetett járattal érkeznek egy EU-n kívüli repülőtérről az EU-ba, illetve az EU területéről nem uniós országba utaznak. Ez alól kivételek az Egyesült Királyságból az EU-ba tartó, egyesült királysági vagy más nem uniós légi társaság által üzemeltetett járatok.
Járattörlésnek minősül, ha a légitársaság a foglalásunkon szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem áttesz minket egy másik menetrend szerinti járatra vagy ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre és egy másik járattal kell tovább utaznunk. Az is járattörlésnek minősül, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, ami a jegyünkön szerepel, kivéve, ha elfogadtuk, hogy a légitársaság is eljuttathat minket az úti célunkhoz. Ilyenkor nem járattörlésről, csak késésről beszélhetünk. Járattörlés esetén a következők közül választhatunk:
Ezen kívül arra is jogosultak vagyunk, hogy segítséget kapjunk a repülőtéren. Ha pedig a légitársaság nem értesített minket az indulás előtt 14 nappal a járattörlésről, kártérítésre is igényt tarthatunk. Nem jár viszont kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor.
A késés időtartamától és a járat útvonalának hosszától függően a légitársaságnak segítséget kell nyújtania, továbbá jogosultak lehetünk arra, hogy a légitársaság visszatérítse a jegy árát és visszaszállítson minket a kiindulási repülőtérre. Ha több mint 3 óra késéssel érkezünk meg, kártérítésre is jogosultak lehetünk, kivéve, ha a járat rendkívüli körülmények miatt késett.
Visszautasított beszállás esetén, ha van érvényes jegyünk, megvan minden szükséges úti okmányunk, idejében érkeztünk az utasfelvételre, és a légitársaság túlfoglalás vagy működtetési okok miatt megtagadja a beszállítást, mi pedig nem mondunk le önként a helyünkről, akkor a következőkhöz van jogunk:
Ha a jegyünkön szereplő osztálynál magasabb kényelmi szintű osztályon helyeznek el minket, a légitársaság nem kérhet ezért extra pénzt. Ha viszont alacsonyabb osztályra ültetnek, jogunk van az útvonal hosszától függően a jegyárból visszatérítést kapni, mégpedig a következő arányban:
A légitársaságnak 7 napon belül sort kell kerítenie a pénz visszatérítésre.
Ha lekéssük a csatlakozó járatot és több mint 3 órás késéssel érjük csak el az úti célunkat, kártérítésre vagyunk jogosultak. A kártérítés összege a késés időtartamától és az útvonal hosszától függ.
Ha a feladott poggyászunk elvész, megrongálódik vagy késve érkezik, kártérítésre vagyunk jogosultak, melynek összege körülbelül 1300 euróig terjedhet. Ugyanez a helyzet, ha a kézipoggyászunk rongálódik meg és ezért a légitársaság a felelős. Ilyen esetekben 7 napon belül írásban kell panaszt tennünk az érintett légitársaságnál, késve érkező poggyász esetén pedig 21 napon belül.
Itt tehetünk panaszt, ha gondunk támad a repülőút alatt
Bármilyen, az utazás során felmerült probléma esetén hazaérkezés után írásban tegyünk panaszt a légitársaságnál, annak eredménytelensége esetén pedig forduljunk az Európai Fogyasztói Központhoz ([email protected]) a panaszok és kártérítési igények hatékony kezelése érdekében.