kulcsár edina
Egymást érik a fapados légitársaságok botrányai az utóbbi hetekben. Az egyik ilyen volt, amikor június 27-én, csütörtökön a Ryanair Alghero–Budapest járatát törölték. Az ír fapados légitársaság azonban nem törődött az utasaival. 46 magyar utasnak az volt a szerencséje, hogy utazási irodán keresztül fizette be az útját.
Alghero festői szépségű hely Szardínia szigetén, ahol bárki szívesen töltene el egy hosszabb-rövidebb álomnyaralást. Egy ilyen kiruccanás vált az utolsó pillanatban rémálommá azoknak utasoknak, akik a Ryanair FR4751-es járatával tértek volna haza a nyaralásukról Budapestre. Az eredetileg június 27-én, 22 órakor induló repülőre előbb késést jelentett be az azt üzemeltető fapados légitársaság, majd éjfél után nem sokkal törölte is a járatot, nagy pánikot keltve ezzel az utasok – köztük kisgyermekek – körében.
Mivel kis repülőtérről és késői óráról volt szó, ezért a helyszínen már csak nagyon kis létszámú személyzet volt jelen. A gépen egy 46 fős magyar csoport is utazott (volna), akik utazási irodán keresztül foglalták le a szardíniai nyaralást – mint később kiderült: ez mentette meg őket a Ryanair utasokat semmibe vevő üzletpolitikájától és attól, hogy a reptéren töltsék az éjszakát, étlen-szomjan, mint a többiek. A csoportot szervező Proko Travel utazási iroda vezetője így emlékszik vissza a történtekre:
Mikor láttuk, hogy törölték a Budapestről Szardíniára induló gépet, azonnal elkezdtünk dolgozni, mert tudtuk, hogy utasaink hazafelé tartó járatát is törölni fogják, mivel így ki sem ér az a gép, ami aztán velük visszafordulna Budapestre
– mondta el a Ripostnak Prónay Bence.
Egy-egy járattörlésnél nagyjából 150 utas szembesül egyszerre ugyanazzal a problémával, így aki gyorsan intézkedik, annak lesz új repülőjegye és szállása az estére, aki pedig kivár vagy nem tudja, mit tegyen, nem beszél angolul vagy a helyi nyelven, az könnyen lehet, hogy a repülőtéren éjszakázik és csak napokkal később jut haza. Ilyenkor előny a szakértő segítség.
Tudtuk, hogy minden perc számít, ezért négy kolléga kezdett el repülőjegyet és szállást foglalni a csoportnak az éjszaka közepén. Ekkorra már elmúlt éjfél, ezért a szállásfoglaló rendszerek lezártak és nem lehetett látni, hogy hol vannak szabad szobák arra az éjszakára. Nem volt mit tenni: egyesével, telefonon kellett felhívnunk a helyi szállodákat. Szerencsére sikerrel jártunk
– mesélte az utazási iroda vezetője a szerencsés végkifejletről.
Mindez a Ryanair dolga lett volna, de mint Prónay Bence elmondta: tapasztalatból tudták, hogy nem várhatnak a diszkont légitársaságra a helyzet kezelésében. A Ryanair helyi képviselőjének Alghero repülőterén már csak annyit kellett tennie, hogy transzfert hív a csoportnak. Ha a szokottnál döcögősebben is, de ennyit azért el tudott intézni azoknak az utasoknak a cég, akikkel éppen nekik kellett volna törődniük a hatályos jogszabályok szerint.
Az egyik utas, aki átélte a szardíniai járat törlésének megpróbáltatásait, dr. Farkas Beáta volt, aki a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának a professzora.
Szerencsém volt, hogy nem egyénileg, hanem utazási irodával mentem. Miközben a Ryanair semmi, de tényleg semmi segítséget nem tudott adni, addig az iroda munkatársai az éjszaka közepén 46 embernek szereztek szállást és foglaltak új repjegyet
- mondta.
A fapados légitársaság – amely az elmúlt hetekben számtalanszor kibabrált az utasaival – végül elfogadta az utazásszervező által kidolgozott megoldást a helyzetre és másnap kifizette a magyar irodának az ügyfelek éjszakai szállását. Vagyis beleült a készbe és ezzel lezártnak is tekintette az ügyet. A csoport végül az eredeti tervekhez képest két nappal később, szombaton hagyta el Szardíniát, a társaság fele közvetlenül Budapestre repült, a másik felének a pozsonyi járatra tudtak helyet foglalni, ahonnan autóbusszal hozták haza az utasokat.
Hatósági ellenőrzést indított a Ryanair, a Wizz Air, a SunExpress és a Eurowings légitársaságokkal szemben Budapest Főváros Kormányhivatala az utóbbi napokban tapasztalt jelentős járatkésesek kapcsán. Az ellenőrzés arra irányul, hogy a légitársaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Ha az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, a szükséges eljárásokat a kormányhivatal megindítja az érintett légitársasággal szemben - közölte a hatóság. A kormányhivatal az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy fellépjen azokkal a légitársaságokkal szemben, amelyek nem tartják be a jogszabályi előírásokat, veszélyeztetve ezáltal az utazók nyugodt családi kikapcsolódását. A kormányhivatal arra biztatja az utasokat, forduljanak hozzá bizalommal a légi utazással kapcsolatban tapasztalt érdeksérelem esetén.