DIÉTA

Mik ezek a tejmentes tejek, és melyik mire jó?

Tejérzékeny vagy? Vagy növényi étrendre szeretnél áttérni? Esetleg kifejezetten környezetvédelmi szempontok miatt szeretnéd csökkenteni a tehéntej-fogyasztásodat? Megmutatjuk, milyen növényi tejpótlók állnak rendelkezésedre.

Bár hivatalosan a növényi tejpótló italokat nem szabad tejnek hívni, csak „növényi ital” néven forgalmazhatók, a köztudatba mégis „növényi tej” néven kerültek be ezek az italok. De vajon miben hasonlítanak egymásra, és miben különböznek?

Zabtej

A zabtej elkészítése viszonylag klímabarát, hiszen kevés víz és szántóföld kell hozzá, és az előállítása sem környezetszennyező: körülbelül 80 százalékkal kevesebb üvegházhatást okozó gáz szabadul fel közben, mint a tehéntej előállításánál. Zsírszegény és a többi növényi tejnél fehérjeszegényebb, szénhidrátban gazdagabb italról van szó, amelynek íze semleges, állaga pedig krémes, így különösen remek a kávé ízesítéséhez. A szójára és olajos magvakra allergiásoknak is ez a jó választás.

Növényi tej 01

Fotó: Pixabay.com

Mandulatej

Nagyon finom növényi ital, előállítása azonban sok vizet igényel, de a tehéntejnél még mindig kevésbé környezetkárosító. Az egészség szempontjából azonban remek választás, kivéve, ha valaki allergiás az olajos magvakra. Kalóriaszegény, zsírszegény, selymes íze miatt sokan szeretik, elsősorban turmixokhoz használják fel. Kalciummal és D-vitaminnal dúsított változatai is kaphatók.

Kókusztej

Környezetvédelmi szempontból a kókusztej jó választás, viszont szállítást igényel. Táplálkozási szempontból hátránynak számít a kókusztej magas telített zsírtartalma, épp ezért fogyasztásakor nem érdemes túlzásokba esni.

Növényi tej 02

Fotó: Pixabay.com

Makadámdió-tej

Kicsit különlegesebb és drágább, mint a mandulatej, környezetvédelmi szempontból viszont hasonló hozzá. Kalóriaszegény, de a zsírtartalma magasabb, mint jó néhány más növényi tejé. Az olajos magvakra allergiások nem fogyaszthatják.

Szójatej

A tehéntej legismertebb alternatívája, de érdemes megnézni, honnan érkezik, mert a szója sokszor genetikailag módosított. Táplálkozási szempontból elsősorban a fehérjetartalma jelentős: adagonként 6-7 gramm fehérjét vihetünk be vele, ami a tehéntej fehérjetartalmához hasonló. Fontos, hogy cukormentes változatot válassz belőle. Szójaallergiások pedig természetesen nem fogyaszthatják.

Borsótej

Bármilyen hihetetlen, borsóból is lehet tejet készíteni, ez a növényi ital kalóriaszegény, fehérjedús, és alig tartalmaz telített zsírsavakat. Sokszor növényi olajjal dúsítják, és B12-vitamint, esetleg más vitaminokat és ásványi anyagokat is adagolnak hozzá. A címkét viszont érdemes megnézni, nehogy hozzáadott cukor legyen benne.

Növényi tej 03

Fotó: Pixabay.com

Rizstej

Könnyen emészthető, ritkán okoz allergiás tüneteket, és teljes értékű fehérjeforrás, hiszen minden esszenciális aminosavat tartalmaz. Emellett E- és B-vitamint, kalciumot, vasat, és némi rostot is tartalmaz. Egyedül a termesztési körülményei adnak okot némi aggodalomra, hiszen a rengeteg rizst fogyasztók körében gyakrabban mérnek magasabb arzénszintet.

Így válassz

Ha szeretnéd kipróbálni a növényi tejeket, érdemes alaposan elolvasnod a címkéjüket, hogy elkerüld a sok cukrot tartalmazó italokat. Természetesen az íz is nagyon fontos szempont, de nem kell egy típushoz ragaszkodnod – akár váltogathatod is a növényi italokat.

És ezeket olvastad már?