RETRO RÁDIÓ

Így spóroljunk nyáron az autóval

Így spóroljunk nyáron az autóval
Létrehozva2022. 05. 29. 23:21

Sok kicsi sokra megy: egyetlen megváltó titok helyett elég némi józan ész, és súlyos ezreket spórolhatsz a nyaralás során.

Nyomás alatt

Az autó optimálistól eltérő műszaki állapota, a nem helyesen beállított, karban tartott alkatrészek mind plusz munkát jelentenek a motornak. Ezek közül a legnyilvánvalóbb, egyben laikus számára is legegyszerűbb a helyes abroncsnyomás beállítása. Ha az ideálisnál kisebb a nyomás, megnő a tapadási felület, azzal együtt a súrlódási ellenállás, de az abroncs oldalfalának folyamatos deformálódása is plusz energiát emészt fel. Nem az a megoldás, hogy jó alaposan felpumpáljuk, és úgy biztosan kitart a nyaralás végéig, hiszen a túlfújt abroncs kisebb felületen érintkezik az aszfalttal, romlik a menetbiztonság. A nem megfelelő nyomás az abroncsok elhasználódását is sietteti, ami szintén plusz kiadáshoz vezethet.

Indulás előtt üzembiztonsági okból indokolt egy műszaki átvizsgálás. Használjuk ki az alkalmat: ellenőrizzük, és szükség esetén cseréljük a légszűrőt, pollenszűrőt. Előbbi, ha eltömődött, közvetlenül jelent plusz munkát a motornak, utóbbi a szellőzés hatásfokát rontja, márpedig ha hamarabb kezd párásodni az ablak, hamarabb kapcsoljuk be a légkondit (a biztonság mindig fontosabb, mint a spórolás!). Ha már erről szó esett: a klímaberendezés tisztítása, fertőtlenítése nem csak higiéniai kérdés; a nem megfelelő hatásfokon üzemelő légkondinak többet kell dolgoznia ugyanannak a hőfoknak a szinten tartásához, azaz nő a fogyasztás.

Klíma vagy ablak?

Vannak, akik vallásos áhítattal utálják a légkondit, és inkább a természetes szellőztetés hívei. A tetőablak valóban jó, huzatmentes légcserét biztosít, és az autó légellenállását sem növeli drasztikusan, ám ha csak az oldalablakok lehúzásával tudjuk biztosítani a nagy mennyiségű friss levegő beáramlását, gondoljuk meg kétszer. A klímaberendezés működtetése sebességtől függetlenül hasonló mértékben, alig néhány deciliterrel növeli az üzemanyag-fogyasztást (minél takarékosabb egyébként az autó, arányaiban annál jelentősebb lesz a különbség.), míg a légellenállás a sebesség növekedésével négyzetes arányban emelkedik.

A józan ész tehát azt mondja, városi, országúti forgalomban az ablakot lehúzva gazdaságosabban biztosíthatunk kellemes környezetet az autóban, de ha felhajtunk az autópályára, érdemesebb a klímára váltani. Számos tanulmány állította már ennek az ellenkezőjét, és javasolta, hogy sztrádán is résnyire lehúzott ablakkal, kikapcsolt légkondival haladjunk, ám mivel az utóbbi hatásfoka a műszaki fejlesztések nyomán folyamatosan javul, a lehúzott ablak keltette légörvények viszont fizikai szükségszerűségből növelik a légellenállást, mi a két lehetőség sebességfüggő megosztására szavazunk. Felülírja a helyzetet a 40 fokos kánikula: semmiképpen nem éri meg néhány száz forint kedvéért hőgutát kapni.

Teknős vagy nyúl?

Minden járműnek megvan az ideális utazósebessége: az a tartomány, ahol motorja a kedvező üzemi tartományban, optimális hatásfokon üzemel, és a légellenállás sem rontja le az egyenletet. Ez függ autónk formatervétől és motorjától, de nagy általánosságban elmondható, hogy valahol az autópálya-sebesség környékén jelentősen megugrik az üzemanyag-fogyasztás. A pontos határok autónként eltérőek, de érdemes kísérletet végezni. Haladj fél órán át 120-szal, majd ugyanennyit 140-nel; a különbség már ilyen csekély sebességkülönbségnél is szembeötlő lehet. Annak sincs persze értelme, hogy 90-nel cammogjunk végig Splitig: amit megspórolunk benzinen, annak sokszorosát fogjuk rákölteni a plusz szállásra, ha estére nem érkezünk meg.

Le a tetőről!

Sokan szerelnek fel nyaraláshoz tetőcsomagtartót, boxot, kerékpárszállítót. Ilyen esetben nem csak a drasztikusan megnőtt légellenállás, de a menetbiztonság érdekében is érdemes csökkenteni a sebességet, de ennél is tehetünk többet: ha már megérkeztünk a nyaralás helyszínére, és lehetőségünk van leszerelni a tetőről a szállító rendszert, tegyük meg. Ha nyaralás közben túrákat szervezünk, azok minden kilométerén feleslegesen növeli a légellenállást, és ezzel a fogyasztást minden, a tetőn hagyott szerelvény, a hátfalon vagy a vonóhorgon felejtett kerékpárszállító.

Ugyanez érvényes a csomagtartóban hagyott csomagokra,tartalék ruhákra, ásványvizekre, gumicsizmákra, kempingszékekre: dobjunk ki minden felesleges terhet a kocsiból, és kisebb fogyasztás lesz a jutalmunk.

Nem kell mindig autó

A legtöbbet persze úgy spórolhatunk az üzemanyagon, ha be sem indítjuk az autót, Mielőtt rutinszerűen bepattannánk, és minden élethelyzetben útnak indulnánk, tájékozódjunk: a nyaralás helyszínén is lehet olyan tömegközlekedési járat, amivel egyszerűbben, kényelmesen fedezhetjük fel a környéket. Ha nem vittünk magunkkal, bérelhetünk kerékpárt, vagy ha nem veszélyes a távolság, sétálhatunk egy jót, amivel nem csak az üzemanyag, de az esetleges parkolási díjak költségét is megtakarítjuk.



 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.