Magyarországon lehet Hunter Biden botrányos laptopjának másolata

INSIDER
Létrehozva: 2022.05.29.

Így spóroljunk nyáron az autóval

Sok kicsi sokra megy: egyetlen megváltó titok helyett elég némi józan ész, és súlyos ezreket spórolhatsz a nyaralás során.

Nyomás alatt

Az autó optimálistól eltérő műszaki állapota, a nem helyesen beállított, karban tartott alkatrészek mind plusz munkát jelentenek a motornak. Ezek közül a legnyilvánvalóbb, egyben laikus számára is legegyszerűbb a helyes abroncsnyomás beállítása. Ha az ideálisnál kisebb a nyomás, megnő a tapadási felület, azzal együtt a súrlódási ellenállás, de az abroncs oldalfalának folyamatos deformálódása is plusz energiát emészt fel. Nem az a megoldás, hogy jó alaposan felpumpáljuk, és úgy biztosan kitart a nyaralás végéig, hiszen a túlfújt abroncs kisebb felületen érintkezik az aszfalttal, romlik a menetbiztonság. A nem megfelelő nyomás az abroncsok elhasználódását is sietteti, ami szintén plusz kiadáshoz vezethet.

Indulás előtt üzembiztonsági okból indokolt egy műszaki átvizsgálás. Használjuk ki az alkalmat: ellenőrizzük, és szükség esetén cseréljük a légszűrőt, pollenszűrőt. Előbbi, ha eltömődött, közvetlenül jelent plusz munkát a motornak, utóbbi a szellőzés hatásfokát rontja, márpedig ha hamarabb kezd párásodni az ablak, hamarabb kapcsoljuk be a légkondit (a biztonság mindig fontosabb, mint a spórolás!). Ha már erről szó esett: a klímaberendezés tisztítása, fertőtlenítése nem csak higiéniai kérdés; a nem megfelelő hatásfokon üzemelő légkondinak többet kell dolgoznia ugyanannak a hőfoknak a szinten tartásához, azaz nő a fogyasztás.

Klíma vagy ablak?

Vannak, akik vallásos áhítattal utálják a légkondit, és inkább a természetes szellőztetés hívei. A tetőablak valóban jó, huzatmentes légcserét biztosít, és az autó légellenállását sem növeli drasztikusan, ám ha csak az oldalablakok lehúzásával tudjuk biztosítani a nagy mennyiségű friss levegő beáramlását, gondoljuk meg kétszer. A klímaberendezés működtetése sebességtől függetlenül hasonló mértékben, alig néhány deciliterrel növeli az üzemanyag-fogyasztást (minél takarékosabb egyébként az autó, arányaiban annál jelentősebb lesz a különbség.), míg a légellenállás a sebesség növekedésével négyzetes arányban emelkedik.

A józan ész tehát azt mondja, városi, országúti forgalomban az ablakot lehúzva gazdaságosabban biztosíthatunk kellemes környezetet az autóban, de ha felhajtunk az autópályára, érdemesebb a klímára váltani. Számos tanulmány állította már ennek az ellenkezőjét, és javasolta, hogy sztrádán is résnyire lehúzott ablakkal, kikapcsolt légkondival haladjunk, ám mivel az utóbbi hatásfoka a műszaki fejlesztések nyomán folyamatosan javul, a lehúzott ablak keltette légörvények viszont fizikai szükségszerűségből növelik a légellenállást, mi a két lehetőség sebességfüggő megosztására szavazunk. Felülírja a helyzetet a 40 fokos kánikula: semmiképpen nem éri meg néhány száz forint kedvéért hőgutát kapni.

Teknős vagy nyúl?

Minden járműnek megvan az ideális utazósebessége: az a tartomány, ahol motorja a kedvező üzemi tartományban, optimális hatásfokon üzemel, és a légellenállás sem rontja le az egyenletet. Ez függ autónk formatervétől és motorjától, de nagy általánosságban elmondható, hogy valahol az autópálya-sebesség környékén jelentősen megugrik az üzemanyag-fogyasztás. A pontos határok autónként eltérőek, de érdemes kísérletet végezni. Haladj fél órán át 120-szal, majd ugyanennyit 140-nel; a különbség már ilyen csekély sebességkülönbségnél is szembeötlő lehet. Annak sincs persze értelme, hogy 90-nel cammogjunk végig Splitig: amit megspórolunk benzinen, annak sokszorosát fogjuk rákölteni a plusz szállásra, ha estére nem érkezünk meg.

Le a tetőről!

Sokan szerelnek fel nyaraláshoz tetőcsomagtartót, boxot, kerékpárszállítót. Ilyen esetben nem csak a drasztikusan megnőtt légellenállás, de a menetbiztonság érdekében is érdemes csökkenteni a sebességet, de ennél is tehetünk többet: ha már megérkeztünk a nyaralás helyszínére, és lehetőségünk van leszerelni a tetőről a szállító rendszert, tegyük meg. Ha nyaralás közben túrákat szervezünk, azok minden kilométerén feleslegesen növeli a légellenállást, és ezzel a fogyasztást minden, a tetőn hagyott szerelvény, a hátfalon vagy a vonóhorgon felejtett kerékpárszállító.

Ugyanez érvényes a csomagtartóban hagyott csomagokra,tartalék ruhákra, ásványvizekre, gumicsizmákra, kempingszékekre: dobjunk ki minden felesleges terhet a kocsiból, és kisebb fogyasztás lesz a jutalmunk.

Nem kell mindig autó

A legtöbbet persze úgy spórolhatunk az üzemanyagon, ha be sem indítjuk az autót, Mielőtt rutinszerűen bepattannánk, és minden élethelyzetben útnak indulnánk, tájékozódjunk: a nyaralás helyszínén is lehet olyan tömegközlekedési járat, amivel egyszerűbben, kényelmesen fedezhetjük fel a környéket. Ha nem vittünk magunkkal, bérelhetünk kerékpárt, vagy ha nem veszélyes a távolság, sétálhatunk egy jót, amivel nem csak az üzemanyag, de az esetleges parkolási díjak költségét is megtakarítjuk.



 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek