KÜLFÖLD

Döb­be­ne­tes fel­mé­rés: rá­ko­sak le­he­tünk a gyor­s­éte­lek­től

Fél­re­ver­ték a ha­ran­go­kat az or­vo­sok: élet­ve­szé­lye­sek az ipari mód­sze­rek­kel ké­szült, előre fel­dol­go­zott élel­mi­sze­rek! Együnk minél több fris­sen fő­zött ételt, mert az elő­re­gyár­tott élel­mi­szer ne­gye­dé­vel nö­veli a rák koc­ká­za­tát - ta­ná­csol­ják a tu­dó­sok, mi­u­tán öt éven át vizs­gál­ták 100 ezer ember ét­ke­zési szo­ká­sait.
  • Szerző: Ripost

Bár a többség szereti a csipszeket, a szénsavas üdítőket, és kényelmes megoldásnak tartja a pillanatok alatt kisüthető vagy éppen a gyorséttermi ételeket – valójában életveszélyes ilyeneket fogyasztani!

Csütörtökön a brit sajtó címlapjait egy döbbenetes orvosi kutatás eredményei uralták: a British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint az előre csomagolt, sok tartósítószert tartalmazó műételek és italok negyedével növelik a rák kialakulásának esélyét.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Ezekben a termékekben ugyanis rengeteg a cukor, zsír és só, viszont szinte hiányzik belőlük a vitamin és a rostok. De gyorsan elkészíthetők és finomak – így egyszerűbb és sokszor olcsóbb megvenni őket, mint gyakrabban enni friss ételt…

A tanulmány szerint ha az étrendünkben 10 százalékkal növeljük az előre feldolgozott élelmiszerek arányát, akkor azzal együtt 12 százalékkal nő az esélyünk arra, hogy később daganatos beteggé váljunk. Thibault Fiolet, a jelentés egyik szerzője szerint a mostani divatételeknek köszönhetően a következő évtizedben jelentősen megugrik a rákbetegek száma. Ezért azt tanácsolják, hogy az előre csomagolt szendvicsek, cukrozott gabonapelyhek vagy éppen a csirkenuggetsek helyett együnk több zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű pékterméket.

Százezer embert figyeltek öt évig

A tanulmány elkészítéséhez 104.980 ember egészségügyi adatait vizsgálták, akiknek az átlagéletkora 43 év volt. A résztvevők legalább két alkalommal részt vettek egy 24 órás online felmérésen, önbevallásuk alapján összesen 3300 különböző ételt fogyasztottak el. Ezt követően öt éven keresztül követték az egészségi állapotuk alakulását, és így tudták megállapítani, hogy azok, akik inkább feldolgozott ételeket ettek, jelentős arányban váltak rákossá.

Azt a szakértők is hozzátették, hogy a betegség kialakulásának az étkezés mellett más rizikófaktorai is vannak, de ezek közül több is összefügg az életmóddal – például egy dohányos nagyobb eséllyel lesz tüdőrákos, mint egy nem dohányzó ember.

Eközben a címlapon

A sorrend: gyorsételek, elhízás, rák

Azonban nem a francia kutatócsoport az első, akik az előre elkészített ételek és cukros üdítők káros egészségügyi hatásaira hívja fel a figyelmet. Alig egy éve a brit rákkutató központ azt közölte, hogy a dohányzás után a túlsúly vezet a második legnagyobb eséllyel a rákhoz: az elhízott emberek esetében sokkal nagyobb valószínűséggel alakult ki a rák 13 fajtája, mint az egészséges életmódot követők körében. Leggyakrabban a bél-, a mell- és a hasnyálmirigy rák érintette a gyorskaják szerelmeseit.

A brit szakértők azt tanácsolták, hogy ne együnk olyan ételeket, amelyek 100 grammonként 15 grammnál több cukrot, 5 grammnál több telített zsírsavat és 1,5 grammnál több sót tartalmaznak.

Az orvosok szerint Nagy-Britanniában évente 162 ezer ember haláláért lehetnek felelősek a feldolgozott élelmiszerek.

Együnk több frissen főzött ételt!

Általában nem egyes ételekre mondhatjuk, hogy rákot okoznak, hanem a nem megfelelő étrend, a genetikai hajlam, a káros szokások kombinációjára

– mondta a -nak Schmidt Judit dietetikus. Hozzátette: nagyon sok múlik az egyes ételek minőségén és azon, hogy mennyit fogyasztunk belőle. Számít az is, hogy mikor készítették el az ételt: például ha gyorsfagyasztották és nem adtak hozzá semmilyen plusz adalékot, akkor azzal sem lehet probléma Törekedjünk arra, hogy amit eszünk, minden alkalommal frissen készüljön. Próbáljuk sok zöldséget és gyümölcsöt enni. Próbáljuk meg a főzött ételeket hűtőben tárolni és pár napon belül elfogyasztani azokat, akkor  csökkenthetjük a rák kockázatát.

A szakértők szerint csökkentenünk kell a fagyasztott készételek fogyasztását, és az elvitelre fogásokat kiadó gyorséttermek, büfék ételei helyett építsünk be az étrendünkbe minél több zöldséget, gyümölcsöt. Emellett érdemes többet mozogni, több időt tölteni a szabad levegőn, mérsékelni az alkoholfogyasztást, illetve elhagyni a dohányzást – mindez az életünket mentheti meg.