TESTFACTOR

Tedd élménnyé a futást! Így vágj bele az első kilométerekbe

Futni jó. És igen, futni bizony meg is kell tanulni. De érdemes belevágnod, mert tested és lelked is meghálálja!
címkék:
  • Szerző: Ripost

Hogy miért olyan nehéz elkezdni futni? Mert valljuk be, fárasztó. Nem csak fizikai állóképesség, de lelki erő is kell hozzá, hogy az ember kitartó tudjon maradni. Talán félünk is egy kicsit, hogy kudarcot vallunk, hogy kinevetnek, hogy csalódunk a testünkben, hogy elbukunk.... De tedd félre az aggályaidat, mert vannak olyan trükkök, melyek valóban segítenek. És ne feledd, mindenki elkezdte valahogy...

1. Gyalogolj és kocogj felváltva

Nagy a kísértés, hogy amikor végre felveszed a futócipőt, akkor beleadj apait és anyait, nekiiramodj, és fuss olyan gyorsan és hosszan, ahogyan csak tudsz. Ez viszont olyan erőpróba a testednek, melyre nem áll készen, ha nincs edzésben. Legyél türelmes, add meg neki a felkészülésre és ráhangolódásra szükséges időt. Gyalogolj és kocogj felváltva, eleinte 1-1 perces felosztásban, majd hétről-hétre fokozatosan növelve a futással töltött szakaszokat. A fejlődés gyors lesz és látványos, tested pedig lehetőséget kap, hogy hozzászokjon az új mozgásformához.

2. Figyelj a fájdalomra

Ha fokozatosan növeled a teljesítményed, és ügyelsz a bemelegítésre valamint a nyújtásra is, akkor elkerülheted a sérüléseket. Persze természetes, hogy megérzed izmaid mozgását, esetleg izomlázad is lesz, edzés végén pedig el is fáradsz. Ezektől nem kell megijedned. Szokatlan fájdalmakra viszont mindenképpen figyelj oda! Ez ugyanis mindig jelzés, tehát érdemes lassítanod a tempón, ügyelned a helyes testtartásra, esetleg megfelelőbb cipőt választanod, ha ilyesmit érzel.

3. Szerezz be megfelelő viseletet

A legfontosabb a cipő. Sokkal több múlik rajta, mint hinnéd. Nem csak azért hasznos, mert kényelmes és egészséges, hanem azért is, mert sokkal kellemesebb élménnyé válik benne a futás, sőt még könnyebbé is. Vásárolhatsz futáshoz kialakított ruhadarabokat is, szuper kiegészítők is kaphatók, ha tökéletességre törekszel. Ezek mind nagyon jó szolgálatot tesznek, de akár el is hagyhatók. Ami semmiképpen nem kerülhető ki, az a cipő!

4. Találj megfelelő helyszínt

Tartasz tőle, hogy nem tudod jól felmérni a teherbírásod? Akkor fuss kisebb köröket, esetleg készülj fel az első időszakban egy konditeremben. Régóta nem sportoltál? Akkor érdemes futópályát választanod, ahol megfelelően segít a talaj kialakítása. A legjobb, ha olyan környezetet választasz, mely közel van otthonodhoz, ismerős terep számodra, vízszintes a talaj, és beton helyett földúton kocoghatsz.

5. Hangolódj rá és a lelkeddel is törődj

Tűzz ki határozott célokat! Legyél türelmes és kitartó. Ne add fel az első nehézségeknél, és adj magadnak időt. Készítsd ki előre a ruháidat, hogy könnyebb legyen elindulnod, amikor végre időd van rá. Állíts össze olyan zenelistát magadnak, mely feldob, örömmel tölt el és lendületet ad.

6. Jutalmazd meg magad

Akár kivételesen jól, akár kisebb csalódással ért véget az aznapi edzés, jutalmazd meg magad. Vegyél egy kellemes, kényeztető zuhanyt, egyél edzés után valami finomat (persze olyat, ami illeszkedik az étrendedbe!), egy-egy mérföldkőnél lepd meg magad valami apróbb ajándékkal. Megérdemled, hogy büszke legyél magadra és jutalomban legyen részed!

7. Fuss megfelelő testtartással

Fejed nézzen előre, igyekezz nem lehajtani. Karodat könyéknél nagyjából 90 fokos szögben hajlítsd be. Vállad és kezed is legyen laza, figyelj rá, hogy ne feszítsd meg. Hátad tartsd egyenesen, de ne mereven. Lépteid legyenek kényelmes hosszúságúak, talpad puhán érje a talajt.

 

 

címkék: