RETRO RÁDIÓ

Furcsa, de igaz: Fenyő Miklós hozta be a breaktáncot Magyarországra

Buster
Szerző
Buster
Létrehozva2025. 07. 29. 09:00

Hogy a rock and roll magyarországi „főhercegének” sokat köszönhet a hazai vájtfülű közönség, ahhoz kétség sem fér, hiszen olyan zenei ízlést és stílust hozott magával a tengerentúlon töltött ifjú éveiből, amit akkoriban mutatóba is csak alig lehetett találni, hacsak nem sikerült épp befogni a Szabad Európa vagy a Luxemburg rádió folyton zavart adásait. Innen nézve nem is akkora csoda, hogy Fenyő Miklós volt az első, aki...

1984-et írtunk, amikor a rock and roll honi állócsillaga úgy döntött, hogy a Hungária együttes feloszlása után új helyet keres magának a zenei palettán. Fenyő Miklós jó érzékkel nézett szét az akkor ébredező underground érában és felfigyelt a breakdance műfaj akkori képviselőire, akik a Nyugati téri aluljáróban gyakoroltak. Az ifjú titánnak nem csupán megtetszett a furcsa zenére, tört ritmusokra művelt darabos, akrobatikus táncforma, de össze is dobta a második szólóalbumát, ami a Jól nézünk MIKI címet kapta. A dalok pedig erősen reagáltak a a 80-as években teret nyerő elektropopos hatásra. Fenyő Miki még rappelt is a lemezen, és ez akkor is igaz, ha a mai igények szemüvegén keresztül nézve, inkább mondanánk aranyosnak a próbálkozást, mintsem minőséginek. Az előadó, tinibálvány a lemez után vissza is tért a kaptafához, de ez a kis kilengés komoly sikert aratott. A rap-break lemez 150 ezer példányban kelt el, ami éppen 50 ezerrel több volt, mint amennyit az előző évben megjelent, első, önálló albumából adtak el.

Fenyő Miklós
Fenyő Miklós alaposan meghaladta saját korát (Fotó: MW archív)

Fenyő Miklós: „Breakdance a neve, ami azt jelenti, hogy a mozdulatokat összetörik, darabokra”

A fentiek értelmében kijelenthető, hogy Fenyő Miklós volt az első, aki lemezre vitte az Amerikát bő tíz évvel korábban meghódító zenei stílust és táncformát, és ő próbálkozott rappeléssel is, ha nem számítjuk az underground környezetben ténykedő szaktársakat, akikből akkoriban nem lehetett Dunát rekeszteni. De térjünk vissza 1984-be, amikor is a Magyar Televízió egy különleges meghívásnak eleget téve, egy stábbal érkezett Nyugat-Berlinbe, ahol találkoztak Fenyő Miklóssal, aki az akkoriban Európába is betörő új hullámról beszélt. „Ha nagyon egyszerűen akarnék fogalmazni, akkor azt mondanám, hogy ez az utca tánca a 80-as évek közepéről, hiszen lassan a nyolcvanas évek közepén vagyunk.” 

Kezd elindulni egy olyan irányzat, amiben az utca fiatalsága megpróbálja magát egy kicsit kifejezni.

„Méghozzá olyan helyeken, ahol ezt a legjobbnak érzik. Elsősorban még az utcán. Ma ez a dolog itt tart. Különböző, szabad akaratból indíttatott mozgásokból áll. Breakdance a neve, ami azt jelenti, hogy a mozdulatokat összetörik, darabokra. Olyan, mint az egész, körülöttünk lévő világ. Izgalmas és darabokra tört…” – mondta a kamera előtt meglepő szettben megjelenő Fenyő, aki akkoriban épp a második önálló lemezén dolgozott és komoly tervei voltak a breaktánccal kapcsolatosan.

A szemnek is nagyon kellemes és valamit sejtet is a jövőből”

Fenyő Miklós ekkor még csak beszélt ezekről a tervekről, de nem sokkal később megjelent az a bizonyos album, ami aztán szédítő sikert hozott. „Ez ma még egy borzasztóan új dolog, ami Amerikából indult el és már Európában is érezteti a hatását. Ha sétálunk az utcán, gyakran találkozhatunk olyan srácokkal, akik kiállnak valamelyik sarokra, letesznek két-három kofferrádiót és csinálják és mozognak. A szemnek is nagyon kellemes és valamit sejtet is a jövőből. Nekem az a tervem, hogy jövőben egyre nagyobb teret engedek a breakdance-nek a saját show-imban” – fogalmazott akkor Fenyő Miklós

És, hogy mi lett ebből? Hát ez!

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.