RIPOSTER

Fellázadtak a vevők: megadja magát a Lidl

Magyarországon is visszavonulót fúj a német üzletlánc, bár friss katalógusukban még nincs kereszt a görög templom tetején, dolgoznak a probléma megoldásán.
  • Szerző: Ripost

Hatalmas vihart kavart a németországi Lidl húzása: egyszerűen leretusálta a görög termékeit díszítő Santorini-fotó kék-fehér templomainak keresztjeit. Tegnap megdöbbenve láttuk a Lidl friss akciós újságjában: a botrány ellenére Magyarországon sincs kereszt a görög templomokon… Változás jöhet?

Rögtön elmentünk ellenőrizni, mi van a polcokon, és kiderült: valóban, a görög épületeken nincs rajta a kereszt. Ezek ugyan nem egy az egyben leretusált címkék, mint a felháborító nyugat-európai példák, hanem új grafikával ellátott logók, de egyértelműnek tűnik: az áruházláncnál félnek attól, hogy kereszt legyen a templomokon…

A keresztény Európa több országában nagy ellenállást kiváltó lépést a következő mondattal indokolta a cég kinti illetékese:Óvakodunk a vallásos szimbólumok használatától, mert nem akarjuk semelyik hit követőit elidegeníteni. A cégünk nagy tisztelője a sokféleségnek, ezzel magyarázható a csomagolás dizájnja.”

Nyilván a muszlimoktól félnek, nem a többi felekezettől… A túlzó politikai korrektség azonban visszaütött. A komoly felháborodás miatt az üzletlánc visszakozni kényszerült. „Rendkívül sajnáljuk, ha a legújabb csomagoláson található kép bárki számára sértő volt, és szeretnénk biztosítani a vásárlóinkat, hogy nem volt benne semmilyen szándékosság. A történtek fényében minden beérkezett véleményt megfontolunk a csomagolás újratervezésénél” – idézte a céget a külföldi sajtó.

Ehhez képest a tegnap megjelent új, magyarországi Lidl- katalógusban kiemelt helyen szerepel a cég Milbona márkájú görög joghurtja, rajta pedig a jellegzetes kék-fehér épület grafikája – kereszt nélkül. Érdekes módon a spanyol és portugál Milbona görög joghurt fotójáról nem hiányzik a vallási jelkép. Elrohantunk, vettünk a termékből egy Lidl-üzletben, és persze nem volt rajta kereszt…

Mi lesz a következő?
Úgy tűnik, az emberek összefogása és kiállása hatására a német áruházlánc visszakozni látszik. Ugyanakkor továbbra sem árt odafigyelni, hiszen számos emblémában szerepel még a kereszt. Ki tudja, mikor melyik cégvezető dönt úgy, hogy behódol, feladja az európai értékeket és leveszi a keresztet, nehogy a muszlimok megsértődjenek…

A %% megkereste a Lidl Magyarország sajtóosztályát, hogy megtudja, hogyhogy a botrányok után sincs kereszt a termékeiken?
A válaszból úgy tűnik: a cég már bánja, hogy nincs kereszt a templomképeken…

„Mindenekelőtt a Lidl sajnálatát fejezi ki az Eridanous termék csomagolásával kapcsolatos kellemetlenségekért, és azonnal megkezdte a csomagolások grafikai elemeinek újratervezését, de az ön által említett szórólapok már nyomdában voltak a kapcsolódó folyamatok lezárulta előtt és nem tudtuk őket visszavonni. A Lidl biztosítja vásárlóit, hogy a történtek mögött nincs ideológiai, vallási vagy politikai szándék. Az eset egy grafikai tervezési hiba eredménye, amelyet a termékek tervezéséért felelős németországi központban követtek el. A jövőben tervezett bármilyen tematikus akciónál minden esetben kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy senkit se bántsunk meg vele.

Hívő szemmel nézve rossz az irány
Bulah Szvjatoszlav ortodox atya a %%-nak azt mondta, a történelem folyamán keresztény mártírok sora halt meg a keresztért, hitük ereje pedig nem egyszer az őket üldözőket is megtérítette. – A mai világban a kereszténység védelme egyes erők számára célpont lett. Nemzetállamokat, családokat, összetartozásokat próbálnak szétzúzni, hogy könnyen manipulálhatóak legyenek. Már a keresztet viselőket is támadások érik és a tolerancia jegyében úgy tűnik, mintha szégyen lenne kereszténynek lenni, keresztény értékeket vallani – hangsúlyozza a pap. Ami a kereszttől megfosztott termékeket illeti, azt mondja: a tulajdonos személyes döntése, hogy miből milyen jelképet csinál magának…

És ezeket olvastad már?