Az Ocean Viking, az SOS Mediterranée és az Orvosok határok nélkül (Msf) szervezetek közös hajója lényegében migránsutaztatással foglalkozik. Ez két, Soros György által finanszírozott francia álcivil szervezet.
Az Ocean Viking a migránsokat általában gumicsónakok fedélzetéről gyűjti be, általában alig 50 tengeri mérföldre (93 kilométer) a líbiai partoktól. Aztán megindulnak Olaszország felé.
Az olaszországi kikötőkben jelenleg a Mediterranea Saving Humans olasz NGO két hajója van lefoglalás alatt. A német Sea-Watch 3 hajó, amelynek kapitánya Carola Rackete tavaly többször megszegte a kikötési tilalmat, a napokban hagyhatta el a szicíliai Palermo kikötőjét, és
persze újra elindult Líbia irányába. Újraindította földközi-tengeri tevékenységét az Open Arms spanyol szervezet hajója is.
Matteo Salvini az ellenzéki Liga vezetője, volt belügyminiszter hangsúlyozta, hogy a jelenlegi kormány „nyitott kikötők”-politikája növelte az indulások és ezzel a halottak számát is. „Így több kábítószer és fegyver is érkezik az emberkereskedők hajóin. Conte és Lamorgese szégyellheti magát!” – üzente Salvini
Zajlik nagyüzemben a migránsutaztatás annak ellenére, hogy háromszázezer euró, vagyis mintegy 96 millió forintnak megfelelő bírságot szabtak ki az olasz hatóságok a Lifeline német nem kormányzati szervezet (NGO) egyik hajójának kapitányára, aki tavaly szeptemberben – 104 migránssal a hajó fedélzetén – megsértette a civil hajókra vonatkozó hatósági tilalmat, és olasz felségvizekre lépett.
A kapitány, Claus Peter Reisch közösségi oldalán közölte az olasz bírósági felszólítást.
„Csata csatát követ, rendkívüli bírságot szabtak ki rám Szicíliában, fellebbezni fogok, de mindez nagyon sokba kerül” – írta bejegyzésében a német állampolgárságú kapitány. Az összeget hatvan napon belül kell befizetni az esetleges jogi költségekkel együtt.
A Lifeline civil szervezet Eleonore nevű hajója tavaly szeptember elsején lépett olasz vizekre. A kapitány akkor döntött úgy, hogy a hatósági tiltás ellenére elindul Szicília partjai felé, miután nyolc napot várakozott a nyílt tengeren. Arra hivatkozott, hogy a fedélzeten tartózkodó 104 fős csoport nem bírja tovább a várakozást, és a helyzet fenntarthatatlanná vált az Eleonorén. Ahogy olasz vizekre lépett, a hajót az olasz parti őrség a szicíliai Pozzallo kikötőjébe kísérte, ahol azóta is hatósági lefoglalás alatt áll.