Kitiltaná az autókat a pesti alsó rakpartról Budapest új főkertésze. Bardóczi Sándor az Indexnek beszélt arról, hogy az intézkedés már nem csak terv, és megkezdték az előkészítését az először csak hétvégi, később pedig teljes rakpart-lezárásnak.
„
A pesti alsó rakpartot, a Szent István parktól a Bálnáig, vissza lehetne adni a városnak ebből a kloáka maxima, autópálya állapotból” – nyilatkozta Budapest frissen kinevezett főkertésze az
Indexnek. Bardóczi Sándor szerint ő nem is főkertész, sokkal inkább főtájépítész, Budapesten ugyanis számos dolgot át szeret alakítani. A Pesti alsó rakpart lezárása például, már folyamatban is van. Az útról először nyáron hétvégenként, később pedig teljesen kitiltaná az autókat, amit szerinte „
az emberek mentális térképének átállításával kell kezdeni”.
Bardóczi Sándor szerint, majd ha ezt megváltoztatták, többen fognak közlekedési alternatívákban gondolkodni, és a parkolóhelyek számát is csökkenthetik Budapesten.
De van még más is.
Bevezetik a dugódíjat, és korlátozzák a dízelautók behajtását a budapesti belvárosba. Erről beszélt korábban az
RTL Híradónak adott interjújában a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes. Dorosz Dávid.
Karácsony Gergely főpolgármester programjában is szerepelt a dugódíj bevezetése.
Ugyanakkor jelenleg törvény tiltja, hogy a főváros díjat szedjen az autósoktól a közút használatáért, így keresztülvihetetlen a Karácsony Gergely főpolgármester és helyettese által tervezett intézkedés. Demszky Gábor terhes örökségének bevezetését az országgyűlési kormánypárti többsége akadályozta meg.
A kormány nem támogatja a volt balliberális főpolgármester, Demszky Gábor hagyatékának, a budapesti dugódíjnak a bevezetését, amit jelenlegi utódja, Karácsony Gergely tervezget.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter Gulyás Gergely korábban a dízelautók belvárosból való esetleges kitiltásáról úgy fogalmazott: egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tesz Budapest vezetése, döntsék el, hogy mit akarnak. – Nem látok jelenleg jogi eszközt a dízelautók kitiltására – tette hozzá. Elmondta, hogy a főváros részéről a behajtási díj kapcsán még mindig nem keresték meg a kormányt.
Jelenleg ugyanakkor törvény tiltja, hogy az önkormányzat (személyautók esetében) díjat szedjen a közút használatáért, ezt csak az Országgyűlés többsége változtathatja meg.
Még 2012 júniusában került a parlament elé egy javaslat, amelyben szerepelt a főváros által bevezetni tervezett zónahatáros behajtási díj törvényi megalapozása. György István és Bagdy Gábor akkori főpolgármester-helyettesek
a korábbi liberális városvezetés vállalása miatt voltak kénytelenek előállni a javaslattal. A Fidesz–KDNP képviselői és az ellenzék nagy része viszont elutasította azt.
A behajtási díj bevezetését egyébként az Európai Unió 2015. március 19-i tájékoztatása szerint nem Brüsszel kérte, hanem még Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester vállalta a 4-es metróra igényelt brüsszeli támogatása fejében.
Azonban a balliberális városvezetés 2010-ben egy félkész metrót, káoszba és korrupcióba fulladt metrószerelvény-beszerzést hagyott hátra, ráadásul a régebbi metró- és villamosvonalak is felújításra vártak, P+R parkoló pedig csak mutatóban volt a fővárosban. Tarlós István főpolgármesternek végül sikerült elérnie, hogy az EU elfogadja, még évekig nem lesz behajtási díj Budapesten. Most ezen próbálnak változtatni Karácsonyék.