kulcsár edina
Orosz olajból származhat az EU-ban használt üzemanyag fele. Kudarcot vallottak a brüsszeli szankciók.
Tavaly december 5-én a G7-országok és az EU 60 dolláros hordónkénti plafont, ársapkát írt elő az orosz kőolajra, hogy drasztikusan csökkentsék az orosz exportbevételeket. Azóta kiderült, hogy Moszkva továbbra is milliárdokat keres a fosszilis üzemanyagok exportjából. Az orosz Ural típusú olaj hordónkénti átlagára 78,1 dollár volt szeptemberben, és augusztushoz képest 10,4%-kal nőtt - írja a Politico.
Az orosz nyersolaj indiai behozatala májusban elérte a 69 millió hordót, vagyis csaknem tízszeresére nőtt 2021 azonos időszakához képest. Az üzemanyagtermékek indiai exportja az EU-ba pedig az egekbe szökött. Júniusban 5,1 millió hordó gázolajat és 3,2 millió hordó kerozint exportált az EU-ba, szemben a 2021. júniusi 1,68 millió hordóval, illetve 0,51 millió hordóval. Kisebb léptékben, de ugyanez a gyakorlat elmondható Törökország esetében is. Ez azt jelenti, hogy az európai felhasználók tudtukon kívül orosz nyersolajból előállított benzint, gázolajat és repülőgép-üzemanyagot használnak.
Oroszország havi tengeri kőolajexportja volumenben ugyan 3%-kal esett vissza szeptemberben, de a bevételek 10%-kal nőttek az előző hónaphoz képest, mert időközben drágult az olaj. Havi összevetésben a legjelentősebb, 48 százalékos értéknövekedést az orosz LNG-szállítmányok érték el.
Feltűnő, hogy az európai és a G7 országokhoz köthető hajózási ágazat tankerjei szállították az Oroszországból származó, elvileg embargós kőolaj mintegy 50 százalékát. Úgy látszik, hogy az üzleten mindenki keresni akar.
Emellett a „finomítási kiskapu” legálisan lehetővé teszi az orosz nyersolajból előállított olajtermékek bejutását a szankciókat bevezető országokba. Egy évvel Oroszország ukrajnai háborúja után az ársapkában megegyező országok növelték a finomított olajtermékek behozatalát Kínából, Indiából, Törökországból, az Egyesült Arab Emírségeből és Szingapúrból. És az említett öt országból származó finomított olajtermék-importjának értéke 80 százalékkal nőtt. A behozatalban az EU az éllovas, 17,7 milliárd euróval. Az importált olajtermékek 29 százalékát a gázolaj, 23 százalékát a kerozin adta.