Létrehozva: 2023.03.27.
Módosítva: 2023.03.27.

Így hatnak Oroszországra a nemzetközi szankciók

Meglepő következmények.

Hszi Csin-ping kínai elnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök moszkvai találkozóját követően a két ország szövetsége minden eddiginél szorosabbá vált, mind gazdasági, mind politikai téren. Az egyeztetés üzenete szimbolikus volt: Peking ott áll Moszkva mögött, de nem érdek nélkül, hiszen gazdaságilag erősen megéri neki a frigy. Ez fordítva is igaz: Oroszország a brüsszeli szankciók ellenére látványosan gazdagszik, és függetlenedik a nyugati világtól, ezt jelzi, hogy elkezdték kiszorítani a dollárt az országból.

A The Bell  kimerítő cikkben elemezte a kínai-orosz viszonyrendszert a Csin-ping-Putyin találkozó apropóján. A lap szerint csúcsra pörögtek a két ország között kereskedelmi kapcsolatok,

OROSZORSZÁG ERŐSEN ELTOLÓDOTT KÍNA FELÉ A NYUGATI ORSZÁGOKKAL VALÓ KONFLIKTUSA OKÁN.

Ezt jelzi, hogy a statisztikák szerint a tavalyi évben csaknem harmadával növekedett a két ország között a kereskedelem, ami elérte a 190 milliárd dolláros rekordot. Az adatok alapján Oroszország 76,12 milliárd dollár értékben importált árut Kínából, ahová 114,15 milliárd dollárért exportált árut.

Más téren is fokozódtak a kínai-orosz gazdasági kapcsolatok. Oroszország a Kínába irányuló olajszállítások tekintetében második helyen végzett a tavalyi évben, amit 8,2 százalékkal növekedést jelent 2021-hez képest. Ezzel az eredménnyel egyébként csak kis mértékben maradtak el az élen járó Szaúd-Arábiától. Az LNG-szállítás esetében is jól szerepelt Moszkva: Ausztrália, Katar és Malajzia mögött jelenleg a negyedik helyen áll.

Iikka Korhonen, a finn jegybank Átmeneti Gazdaságok Intézetének vezetője úgy fogalmazta meg a jelenséget, hogy 

Ukrajna megtámadása után Kína lett a fő kereskedelmi partnerre Oroszországnak, a keleti nagyhatalom az áruimport több mint 40 százalékát biztostja Moszkvának. 

Egyre inkább egy hullámhosszon van a kínai és az orosz elnökFORRÁS: MTI/EPA/SZPUTNYIK/OROSZ ELNÖKI SAJTÓSZOLGÁLAT POOL/SZERGEJ KARPUHIN

A The Bell arra is felhívja a figyelmet, hogy a kínai cégek igyekeznek elfoglalni a távozó nyugati vállalatok piaci pozícióit Oroszországban. Ezt jól mutatja, hogy mostanra csupán 14 márka maradt az orosz autópiacon, amiből 11 kínai. Ennek megfelelően Oroszországban a személygépkocsik jelentős része Kínából származik.

Moszkva pénzügyileg is igyekszik távolodni a nyugati világtól. Az orosz hatóságok már 2014 után arra törekedtek, hogy csökkentsék az orosz pénzügyi szektor függőségét az Oroszországgal szemben szankciókat bevezető nyugati országok valutáitól, elsősorban a dollártól. Ez a folyamat jelentősen felgyorsult a háború kezdete óta. Az Orosz Nemzeti Bank jelentése szerint az orosz cégek a külkereskedelmi elszámolások közel felét rubelben és jüanban bonyolítják le.

Az orosz bankok egyre gyakrabban kínálnak jüanos eszközöket ügyfeleiknek, a vállalatok kínai valutában kezdtek kötvényeket kibocsátani. A Pénzügyminisztérium devizaintervencióiban a kínai fizetőeszköz vette át a dollár helyét, a moszkvai tőzsdén pedig már a jüan deficitje volt.

A JÜAN JELENTŐSÉGE TEHÁT EGYRE NAGYOBB AZ OROSZ GAZDASÁG SZÁMÁRA.

A The Bell következtetése szerint Peking aktívan kihasználja a háború kezdete és a nyugati szankciók bevezetése után megnyíló lehetőségeket. Ebben partnerre talált Oroszországban, akinek értelemszerűen a Nyugat heves reakciója után új lehetőségek felé kellett néznie. A kínai-orosz barátság mégha gazdasági és politikai érdekeken is alapul, rég nem látott szintre került.

Ez pedig teljesen hiteltelenné teszi Brüsszel álláspontját a szankciók eredményességével kapcsolatban. Az orosz gazdaság ugyanis rég nem látott jó eredményeket produkál, hiszen a nyugati bezárkózás után felpörgette keleti gazdasági kapcsolatait. 

Kínai autók töltik be a nyugat által hagyott űrt Oroszországban

A nyugati autógyártók elvándorlása az országból szűkíti az oroszok választási lehetőségeit, a kínai autógyártók viszont pótolják a piacon maradt űrt.

Az újonnan előállt helyzet arra kényszerítik az oroszokat, hogy leküzdjék vonakodásukat a kínai márkákkal kapcsolatban, sőt akár még magasabb árakat is fizetnek az ázsiai járművekért – legalábbis erről számolt be a Reuters. A nyugati autógyártók elvándorlása ugyanis szűkíti az oroszok választási lehetőségeit, a kínai autógyártók pedig pótolják a piacon maradt rést. 

Fotó: Anadolu Agency via AFP

Az Autostat elemzői és a PPK tanácsadó cég adatai szerint az olyan kínai márkák, mint a Haval, a Chery és a Geely adják Oroszország új autóeladásainak közel 40 százalékát, míg 2022. január–februárban kevesebb mint 10 százalékkal részesedtek. Mindez annak eredménye, hogy a piacról olyan cégek léptek ki, mint a Renault, a Nissan és a Mercedes.

A Reuters több orosz autóvásárlóval, magánszemélyekkel és kereskedőkkel is beszélt, akik úgy ítélték meg, hogy egyes kínai autók minősége rosszabb, mint a nyugati gyártóké. Iparági szakértők szerint emiatt, hiába a pici részesedés növekedése, a kínai gyártóknak még így is javítaniuk kell hírnevüket.

Az orosz autóipar a 2022-es évet a Szovjetunió összeomlása óta a legrosszabb teljesítményével zárta: az autógyártás 67 százalékkal esett vissza, mivel a nyugati szankciók és a külföldi gyártók elvándorlása megrogyasztotta a piacot.

A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Rosstat) februárban közzétett adatai szerint az orosz gyárak tavaly 450 ezer autót gyártottak.

 

origo.hu

Kilencedik bolygó: rejtélyes égitest a Naprendszerben

origo.hu

Az utolsó órában vagyunk: a franciák már Ukrajnában vannak

borsonline.hu

Az egész világ neki szorított: legyőzte a betegség a hollywoodi színészt

hirtv.hu

Ez várhat Szoboszlaira a Liverpoolban

ripost.hu

Most jött: robbanás történt, többen meghaltak

hirtv.hu

Nógrádi György is úgy látja, hogy egy világháború küszöbén állunk

origo.hu

Keservesen nehéz időszakáról, terápiákról beszélt Király Viktor

she.life.hu

Baráti körben– undercover összefogás (hirdetés)

she.life.hu

Amikor beköszönt a jól ismert bakteriális „barát” (hirdetés)

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

magyarnemzet.hu

Fővárosi számlagyárügy: itt van minden, amit a Lánchíd túlárazásáról tudni érdemes

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Ukrán tábornok: a csatatéren nem lehet lezárni a háborút

POLITIK

Szintet lépett a háborús őrület: Katonákat és dollárszázmilliárdokat küldenének Ukrajnába

POLITIK

Magyar Péter testőrei elfoglaltak egy teljes vasúti kocsit. Mitől fél?

POLITIK

Nadrágszíjas plakátokkal fogadta Debrecen Magyar Pétert

POLITIK

V. Naszály Márta saját kezűleg leragasztotta fideszes ellenfele plakátját

POLITIK

Hszi Csin-ping: Immár hetvenöt éve jó barátok vagyunk Magyarországgal

POLITIK

Macron szerint elkerülhetetlen az összecsapás Oroszországgal

POLITIK

20 év után először jön kínai elnök hazánkba