RETRO RÁDIÓ

Őrület, mit találtak ki a kereskedők, hogy ne tűnjön k. drágának a magyar gyümölcs

Létrehozva2020. 06. 24. 13:00

Elfagytak a gyümölcsfák virágai tavasszal, egész májusban szárazság volt, nem csoda, hogy egekbe szökött a hazai gyümölcsök ára! A kereskedők pedig vérlázító módszerrel igyekeznek még egy bőrt lehúzni a vevőkről...

Hónapok óta lehetett tudni, hogy idén baj lesz a magyar gyümölcsterméssel, hiszen a tavaszi időjárás egyáltalán nem kedvezett neki. Minden volt, amit az ellenségének se kívánna az ember: fagykár, szárazság, zivatarok és jégverés, túl sok csapadék… Mégis kimondottan sokkoló a piacon szembesülni azzal, mennyire felment mindennek az ára. Tudják ám ezt a rafinált kereskedők is, és olyan piszkos trükköt vetnek be, hogy a vásárló csak a gyümölccsel a kosarában, otthon szembesül vele, hogy jóval többet költött, mint akart...

Fotó: Pixabay.com

Hogy biztosan megvegyék a gyümölcsöt a vásárlók, a kereskedők jóval kisebb árat írnak ki, mint amennyibe egy kiló kerül. Márpedig a legtöbb ember ahhoz szokott, hogy nem kell külön bogarászni az árcédulákat, mindennek annyi az ára, amennyi. Nos, úgy fest, sem a piacokon, sem az online áruházakban nem lehetünk elég óvatosak. Újabban ugyanis nem a kilónkénti árat írják ki, hanem 80 dekáét, vagy fél kilóét. Tehát, mielőtt megörülnénk, amikor meglátjuk az ártáblán, hogy 900 forint a meggy, érdemes megnézni kicsit közelebbről a dogot: hamar kiderül, hogy ez bizony 80 dekára vonatkozik...

Lehetne mondani, hogy így járt, akinek annyi esze van, hogy nem nézte meg jobban az árcédulát, de a dolog messze nem ilyen egyszerű: egy pszichológiai trükkről van szó, amit csak nagy tudatossággal lehet kikerülni. Hiszen az emberek többsége akkor is megveszi a gyümölcsöt, ha kétszer annyi a kilónkénti ára, mint amennyi ki volt írva. Hogy miért? Nagyon egyszerű: amikor a vásárló meglát egy árat, automatikusan mérlegeli, megéri-e neki annyiért a termék, vagyis viszonyítja valamihez. A gyümölcs esetében a kilónkénti árhoz. Tehát az első benyomással kellemes érzése lesz, hogy jó vásárt csinál – és ez sokkal erősebb, mint a csalódás, amikor kiderül a turpisság. Gondoljunk csak az egyre kisebb tejfölös dobozokra, és az egyre kevesebb joghurtra a poharakban; vagy arra, hogy szinte minden termék ára 90 vagy 9 forintra végződik... De pont azért nagy szemétség a módszer, mert a tudatalattira hat.

 

 

Joggal merül fel a kérdés, vajon mennyire szabályos ez a gyakorlat. Az árak feltüntetéséről a fogyasztóvédelmi törvény rendelkezik; így arról is, hogy nem elég az eladási árat kiírni, fel kell tüntetni a termékek egységárat is vagyis azt, hogy az adott dologból egy kiló vagy liter mennyibe kerül. Általában a kereskedőknél ebben nincs is hiba, ott szerepel a kilónkénti ár is a cédulákon – nagyjából harmadakkora betűkkel, mint az eladási ár. Arról pedig nem szól a törvény, hogy mekkorák legyenek a betűk…

Fotó: Sulyok László

Mindenesetre érdemes résen lenni, nehogy mélyebben kelljen a pénztárcánkba nyúlni, mint terveztük. A magyar gyümölcsökről pedig ennek ellenére nem szabad lemondani, hiszen nincs jobb, mint a hazai termés. Ha tehetjük, érdemes közvetlenül a termelőktől megvenni a friss, ropogós gyümölcsöt. Hiszen náluk nagyságrendekkel olcsóbb, mint amilyen áron ránk akarja sózni a kereskedő. Manapság már egyre több termelő hirdet maga az interneten, sokan ki is szállítják a friss zöldséget, gyümölcsöt – vannak őstermelők, akiknél kosarat állíthat össze a vevő, amit házhoz visznek, de mobiltelefonos applikációk is segítik, hogy vevők és eladók egymásra találjanak...

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.