NA NE!

Szerző H. A.

Létrehozva: 2024.10.01. 19:30

A tudósok is zavarba jöttek: furcsa felfedezést tettek az univerzumban

A NASA példátlannak nevezte ezt a felfedezést.

Fantasztikus felfedezést tett a James Webb űrteleszkóp (JWST), amelyet még a tudósok is kénytelenek voltak "furcsának" nevezni, az amerikai űrügynökség, a NASA pedig "példátlan dolognak" bélyegezte.

Naprendszer világegyetem világűr univerzum kozmosz
A tudósok is zavarba jöttek ettől a felfedezéstől / Fotó: Unsplash (Illusztráció)

A műhold már 2021 óta kutatja az univerzumot és küld képeket a mélyűrről a Földre. A legújabb felfedezés a GS-NDG-9422 (9422) néven ismert galaxisra vonatkozik, a szóban forgó kép mindössze egymilliárd évvel az Ősrobbanás után készült. A galaxis tele van hatalmas csillagokkal, amelyek kétszer olyan forrón égnek, mint bármi, ami közel esik a mi galaxisunkhoz. Most pedig a NASA azt mondja, hogy a Webb felfedezése a galaktikus evolúció hiányzó láncszeme lehet, mivel megmutatja nekünk, hogyan néztek ki a galaxisaink jelenlegi állapotuk előtt és segíthet megérteni, hogyan jutottunk el az univerzum első csillagaitól a mostani galaxisokig.

Az első gondolatom a galaxis spektrumának vizsgálata során az volt, hogy 'ez furcsa', és pontosan ez az, aminek a felfedésére a Webb-teleszkópot tervezték: a teljesen új jelenségek felfedezésére a korai univerzumban, amelyek segítenek megérteni, hogyan kezdődött a kozmikus történet

- mondta el Alex Cameron, az Oxfordi Egyetem vezető kutatója.

Mit jelent mindez? Azt, hogy a 9422-es galaxis csillagai hatalmas mennyiségű fényt bocsátanak ki az őket körülvevő hatalmas gázfelhőkre, felmelegítve azokat, és így túlragyogják a csillagokat is. Mindez mutatója lehet annak, hogy mi következik a csillagok ragyogása után, mivel a tudósok nem lehetnek biztosak abban, mi következik azután, hogy a csillagok elkezdtek egyesülni, és olyan galaxisokat alkotnak, amilyeneket mi is ismerünk.

Úgy tűnik, hogy ezeknek a csillagoknak sokkal forróbbnak és nagyobb tömegűnek kellene lenniük, mint amit a helyi univerzumban látunk, ami logikus, mert a korai univerzum nagyon más környezet volt

- tette hozzá Cameron kollégája, dr. Harley Katz.

Csapatuk közösen dolgozva megállapította hogya kozmikus gázfelhők számítógépes modelljei, amelyeket nagyon forró, nagy tömegű csillagok melegítenek fel olyan mértékben, hogy a gáz fényesebben ragyogott, mint a csillagok, szinte tökéletesen illeszkednek Webb megfigyeléseihez.

Az otthonunkhoz közeli univerzumban a tipikus forró, nagy tömegű csillagok hőmérséklete 70 000 és 90 000 Fahrenheit (40 000 és 50 000 Celsius fok) között van. A csapat szerint a 9422-es galaxis csillagai forróbbak, mint 140 000 Fahrenheit (80 000 Celsius fok).

Az univerzum csillagai különböznek attól, amit ismerünk - a galaxis egzotikus csillagai útmutatóként szolgálhatnak annak megértéséhez, hogy a galaxisok hogyan alakultak át az őscsillagokból a már ismert galaxistípusokba

- mondta el Dr. Katz, a LADbible beszámolója szerint.