kulcsár edina
Legtöbbször bele sem gondolunk, milyen apró cselekkel ösztönöznek vásárlásra a boltok és a hipermarketek. Van, ahol a légkondicionálót is erõsebbre állítják, mert a kellemes hûvös ébren tart.
Jó, ha tudjuk, hogy amikor nem konkrét és a végletekig eltökélt szándékkal térünk be egy üzletbe, nagy esély van rá, hogy a vásárlói döntést befolyásolni igyekvő szakemberek karmai közé kerülünk, állítja egy biztonságtechnikai cég. A Pénzcentrum összeszedte, mik a legkeményebb vásárlásösztönző trükkök a boltokban.
A lap felhívja a figyelmet arra, hogy bizonyos kutatócégek például apró kamerákat dugnak a szupermarketek hűtőkamrájába, hogy rögzítsék a vásárlók szemmozgását. A drágább termékeket így előnyösebb helyzetbe tudják hozni:
oda teszik őket, ahová a leggyakrabban vándorol a pillantásunk.
Nem is gondolnánk, hogy a jó közérzetet hivatott biztosítani az üzletben a zene, a megfelelő színek, illatok és világítás, ugyanis nyugodt, relaxált állapotban hajlamosabbak vagyunk az impulzusvásárlásra.
A gyorséttermek előszeretettel használnak piros, narancs és rózsaszín fényeket, gondoljunk csak az M betűs és a Burger láncolatokra. Az általuk használt színek ugyanis izgatóak, gyors evésre késztetnek, így hamarabb ürülnek az asztalok.
Megfigyelhető, hogy a szupermarketek a világításhoz általában tiszta, világos, lágy fényt használnak,
a túl erős fény húsok és halak esetében ugyanis nem előnyös.
A hűtőket is különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.
Több üzletben is sokszor a bejárathoz kerül a zöldség és gyümölcs, hogy az az illúziónk legyen, piacra érkeztünk. Azt pedig már a kutatások is bebizonyították, hogy a polcokon
a szemmagasságban lévő, tőlünk jobb kézre eső termékekből fogy a legtöbb,
ezért ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.
A polcrendezés másik szabálya, hogy mindig tele kell lenniük áruval, mert a tömeg kínálja magát. Senki nem akarja az utolsó tejet vagy az egyetlen megmaradt paprikát megvenni.
És végül egy régi Las Vegas-i trükk: a légkondicionáló azért van mindig kicsit erősebbre van állítva, mert
a kellemes hűvös ébren tart,
így ezzel is arra ösztönzik a vásárlót, hogy maradjon még és költse el észrevétlenül a pénzét.