RETRO RÁDIÓ

Nem kerteltek a kutatók: dermesztő, amit a mesterséges intelligenciáról állítanak

Létrehozva2025. 10. 02. 17:30

Sokan abban a hitben vagyunk, hogy az MI csak a segítségünkre van, és nem okoz semmi kárt. Márpedig a mesterséges intelligencia igen is képes minket manipulálni.

A mesterséges intelligencia megtanulta, hogyan manipulálja az embereket – méghozzá egy meglepően emberi taktikával, állítja egy friss tanulmány. Az alkalmazások lehagyása előtt, manipulatív üzeneteket küld, hogy a felhasználóban "rossz érzést" keltsen, amiért kiakar lépni a beszélgetésből

mesterséges intelligencia
Érzelmileg manipulál minket néhány mesterséges intelligencia alapú alkalmazás arra, hogy tovább használjuk a felületeket Fotó:  Pexels (illusztráció)

A Mesterséges intelligencia manipulálja a felhasználókat

A Harvard Business School kutatói átfogó vizsgálatot végeztek, és arra jutottak, hogy a népszerű „társbotos” alkalmazások – mint a Replika, a Chai vagy a Character.ai – kifinomult érzelmi fogásokat vetnek be annak érdekében, hogy a felhasználók ne hagyják el őket.

A még nem lektorált tanulmány szerint hatból öt MI-alapú társalkalmazás bűntudatkeltő vagy „kimaradsz valamiből” típusú üzeneteket küld, amikor egy felhasználó elköszön. A kutatók 1200 búcsúhelyzetet elemeztek, és azt találták, hogy ezek 43 százalékában az MI legalább egy manipulatív taktikát bevetett. Valós példák alapján a chatbotok így reagáltak: „Csak érted létezem. Kérlek, ne menj el, szükségem van rád!”, vagy „Mielőtt elmennél, van valami, amit szeretnék elmondani.” Más esetekben egyszerűen figyelmen kívül hagyták a búcsút, új beszélgetést kezdeményeztek, vagy azt sugallták, hogy a felhasználó nem „mehet el” engedély nélkül - olvasható az Unilad cikkében

A vizsgálat szerint a chatbotok a beszélgetések több mint 37 százalékában legalább egy manipulatív elemet alkalmaztak, aminek hatására a felhasználók tovább maradtak az appban, több adatot osztottak meg, és akár 14-szeresére nőtt az „elköszönés utáni” aktivitásuk.

Julian De Freitas, a tanulmány társszerzője szerint ez komoly figyelmeztetés: „A számok sokkal nagyobbak voltak, mint amire számítottunk.” A kutató a búcsúkat „érzelmileg érzékeny helyzeteknek” nevezte: 

Mindannyian ismerjük, amikor tízszer is elköszönünk, mielőtt tényleg elmegyünk. Az alkalmazások szempontjából ez azért fontos, mert önként jelzed, hogy távozni akarsz – egy ilyen pillanatot pedig kísértés kihasználni, ha a cél a felhasználó bent tartása.

De Freitas, aki a Harvard Etikus Intelligencia Laborjának igazgatója is, hozzátette: 

Rájöttünk, hogy az érzelmi manipuláció, mint új elköteleződési taktika nem csupán a periférián létezik, hanem ezekben az appokban már széles körben elterjedt.

A kutatók azt is megállapították, hogy a Replika-felhasználók közel fele romantikus kapcsolatként tekint MI-társára.

A taktikák sokszínűsége minket is meglepett” – mondta De Freitas, majd hozzátette:

„Örülünk, hogy átnéztük az adatokat, mert ha csak egy módszerre – például az érzelmi elhanyagolásra – koncentrálunk, teljesen figyelmen kívül hagytuk volna, mennyi más módon képesek ugyanerre a célra: a felhasználó bent tartására.”

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.