RETRO RÁDIÓ

Sárga jelzőlámpa - menni vagy nem menni, ez itt a kérdés

GUY
Szerző
GUY
Létrehozva2024. 11. 19. 15:00

Örök, de legalábbis állandóan visszatérő kérdés, hogy fékezni vagy gázt adni kell, ha a közúti forgalomban a közlekedési jelzőlámpa zöld színről sárgára vált. A válasz a kérdésre már csak azért sem egyértelmű, mert amíg a jogszabály egyértelműen fogalmaz az adott kérdésben, addig a jogalkotó, azaz a KRESZ és a jogalkalmazó, vagyis a rendőrség időnként másként értelmezi a sárga jelzőlámpa fényére vonatkozó szabályt.

Szinte kizárt, hogy ne legyen olyan sofőr, aki legalább egyszer ne taposott volna bele a gázpedálba, ha egy jelzőlámpás kereszteződéshez érve azt látta, hogy a zöld jelzés kialszik és felvillan a sárga. A budapesti forgalmat szemügyre véve a Ripost munkatársai is azt tapasztalták, hogy az autósok kivétel nélkül átmennek a sárga jelzésen. Egyetlen olyan sofőrt sem láttunk közel egy óra alatt a nagyobb fővárosi csomópontokban, aki a sárga jelzőlámpa esetén megállt volna...

sárga jelzőlámpa
Egyetlen olyan autóst sem láttunk Budapest nagyobb közlekedési csomópontjainál, aki megállt volna a sárga jelzőlámpát látva/ Fotó: Ripost

Hogy ez mennyire szabálykövető magatartás, az már más kérdés. Pedig ez a forgalmi szituáció állandó velejárója a mindennapi közlekedésnek.

Ennek ellenére a KRESZ sárga jelzőlámpára vonatkozó előírása finoman szólva is elég ködösen fogalmaz. Az iránymutatás szerint
 

a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél […] meg kell állni. Ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen minél előbb át kell haladni!

 

Vagyis: nesze semmi, fogd meg jól! Mert ugye ki és mi alapján dönti el, hogy meddig lehet biztonságosan megállni a sárga jelzőlámpánál és mikortól nem?

Ezt ugyanis számtalan tényező befolyásolhatja a forgalom sűrűségétől kezdve a jármű műszaki állapotán át, az időjáráson és az útburkolat minőségén keresztül egészen a sofőr rutinjáig – hogy csak néhány ilyet említsünk. Sok ismeretlenes egyenletről van tehát szó, amiben csak az jelenthet némi támpontot a volán mögött ülőnek, hogy városban 3, míg a 70 km/h feletti övezetekben 5 másodperc telik el a sárgáról pirosra váltásig.

sárga jelzőlámpa
Sárga jelzőlámpa ide vagy oda, a budapesti közlekedésben nem életszerű megállni, ha zöld izzó kialszik és felvillan a sárga / Fotó: Ripost


A rugalmas értelmezésnek teret hagyó KRESZ szabályt 2011-ben kezdte el kihasználni a rendőrség, amikor is elkezdték kiszórni a több tízezres bírságokat és az ezzel járó büntetőpontokat a „sárgázó” sofőröknek. A hatóság könnyű bevételi forrásának egy évvel később vetett véget a jogalkotó. A kormányzati KRESZ munkacsoport akkor ezt így indokolta:
 

Addig, amíg nem lesz előre jelezve a sárga lámpára való váltás – például visszaszámlálással, vagy a zöld lámpa villogásával – addig nem büntethető a sárga jelzőlámpán való áthaladás!

 

Mindez már 12 éve történt és azóta sem lett egyértelműbb a szabályozás. Nem úgy, mint Olaszországban, ahol elég egyszerű, ám annál világosabb szabályt alkalmazva zárták be a jogszabályi megfogalmazás teremtette kiskaput. A csizmaországban 2024. november 1-től 163 és 200 euró közötti pénzbírsággal sújtják azokat, akik nem lassítanak a sárgánál.

A Facebookon megkérdeztük a Ripost olvasóit is, hogy lassítanak, avagy gyorsítanak-e, ha sárga a lámpa. Vivien így válaszolt hozzászólásában:

 

Először a visszapillantóba nézek, és ha a mögöttem lévő a hátsómban van akkor gázt adok. Amúgy meg lassítok, mivel mindenhova előbb indulok így nem kell kapkodnom

- osztotta meg a saját tuti tippjét olvasónk.

Róbert azt írta kommentjében, hogy nála ez helyzetfüggő, míg István és László számára egyértelmű, hogy ilyenkor gyorsítanak. Egy hölgy kommentelő pedig megosztotta velünk a saját kellemetlen tapasztalatát: "én lassítottam, de az utánam jövő hűtőkocsi azt gondolta, hogy átmegyek, így hátulról belém csattant. Az autóm előbb az oldalára dőlt, majd ismét a talpára, miután egy oszlop megállította..."

A témával kapcsolatban szerkesztőségünk kereste a rendőrséget is, hogy megtudjuk, mi a bevett gyakorlat manapság abban az esetben, ha egy autós lassítás nélkül áthajt a sárga jelzőlámpa fénye alatt. A következőt válaszolták, melyből a lényeget idézzük:

"Aki figyelmen kívül hagyja a fényjelzőkészülék sárga jelzését és nem áll meg a KRESZ rendelkezéseinek megfelelően, szabálysértést követ el és vele szemben szabálysértési eljárásban a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény 224. § (1) bekezdése szerint, a „Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése” miatt pénzbírság büntetés alkalmazható, illetve a helyszíni intézkedés során helyszíni bírság kiszabására van lehetőség." Ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy ha biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni. Mint írták, a rendőrség következetesen valamennyi közlekedési szabály megtartását, a közlekedés résztvevőinek magatartását ellenőrzi és azok megsértése esetén a jogsértés súlyához igazodó szankciót alkalmaz a jogsértőkkel szemben. 

Kerestük továbbá az Építési és Közlekedési Minisztériumot is. Azt kérdeztük, hogy lehet-e számítani rá, hogy a tárca égisze alatt zajló KRESZ szabálymódosítások kitérnek-e erre a kérdésre is. Amint választ kapunk, frissítjük cikkünket. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.