tóth gabi
Budapest tavaly rekord összegű iparűzési adót szedett be. Hol a pénz?
Karácsony Gergely 2019-ben, nem egészen öt évvel ezelőtt vette át a főváros vezetését Tarlós Istvántól. Karácsony nem hazudtolta meg önmagát, szinte az összes fontosabb fővárosi pozícióba Gyurcsány Ferenc embereit ültette. A Karácsony-Gyurcsány duónak pedig sikerült alig pár év alatt a csőd közelébe vezetnie a fővárost.
Emlékezetes, hogy a Budapesti Közlekedési Központ Zrt., a Budapest Főváros Vagyonkezelő Zrt., valamint a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. igazgatósági elnökei mind fontos posztot töltöttek be a Gyurcsány-kormány alatt. A Demokratikus Koalícióhoz köthetők más jelentős fővárosi vezetők is, a fenti cégek, illetve a BKV vagy a BVH Városüzemeltetési Holding igazgatóságából.
A csőd közeli helyzetet annak ellenére sikerült összehozniuk, hogy 2019-ben több mint 200 milliárd forint megtakarítása volt a Tarlós István által vezetett Budapestnek. Ráadásul tavaly rekord mértékűre nőtt a főváros iparűzési adóból származó bevétele, ami az előrejelzések szerint idén még tovább duzzadhat. Összehasonlításképpen érdemes megjegyezni, hogy 2019-hez képest tavaly több mint 80 százalékkal nőtt az iparűzési adóból származó bevétel. Ehhez jön még hozzá az a 46 milliárdos támogatás, ami a központi költségvetésből jár Budapestnek. Ezeknek a pénzeknek azonban nyoma sincs, sőt már tavaly arról írt a Telex, hogy
mínuszba került a főváros költségvetése, júliusban pedig már hitelből működnek.
Ez itt a kérdés! Hiszen azzal igazán nem vádolható Karácsony Gergely, hogy az elmúlt években lett volna olyan fővárosi fejlesztés, ami elvitte volna a tartalék pénzek nagy részét.
Ötmilliárdos pluszköltséggel kivitelezték Karácsony Gergelyék a Lánchíd felújítását. Ahogy főpolgármester lett, lehúzta az eredeti terveket és érvénytelenítette azt a tendert, amelyet még a Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat írt ki a felújításra, és amelynek nyertese az A-Híd Zrt. lett – ők azok, akik aztán később, Karácsony idején is újra nyertek, csak drágábban... A Tarlós-féle projekt 35 milliárd forintba került volna, és a Lánchíd renoválása mellett tartalmazta a Széchenyi tér és a Váralagút felújítását is. A felújítás végül a közjátékoknak köszönhetően másfél éves csúszással kezdődött el, és annak ellenére, hogy a teljes projekt tartalma sokkal kisebb – kimaradt belőle a Váralagút és a Széchenyi tér –, a felújításra szánt összeg közel ötmilliárddal megnőtt. Az eredetileg tervezett határidő pedig éveket csúszott.
Karácsony a legnagyobb titokban csaknem ötven vezetőnek hagyott jóvá egyenként is milliós extra juttatásokat. A tavaly július 20-i döntése nyomán a BKK és a BKV vezetői hatalmas, több esetben közel tízmillió forintos prémiumot vehettek fel. Az ügy érdekessége, hogy a főpolgármester egyetlen nappal később, 21-én Facebook-posztban számolt be arról, hogy nagyon súlyos a helyzet, nincs pénz, a BKK-nak meg kell emelnie a vonaljegyek árát, mert a kormány megszorít.
Karácsony döntése értelmében:
Walter Katalin, a BKK Zrt. utasokat vágásérett pulykának nevező vezérigazgatója 9,96 millió;
Szarka Zsolt, a cég operatív vezérigazgató-helyettese 8,8 millió;
Diószegi Ágnes, a társaság ügyfélkapcsolati és értékesítési vezérigazgató-helyettese szintén 8,8 millió forint prémiumot kapott;
a fővárosi közműholding sokszoros milliárdos első embere, Mártha Imre is zsebre tehetett 7,842 millió forintot prémium gyanánt.
A felelőtlenségek és a visszásságok miatt összességében milliárd fölötti az az összeg, amit eddig bírságra kellett kifizetnie Budapestnek, emellett pedig ott vannak azok az ügyek, amelyekben büntetőeljárás van folyamatban. Ilyen például a hajótender ügye. A BKV-hajók üzemeltetésére írt ki pályázatot Karácsony Gergely 2021-ben, de az elbírálással problémák adódtak. A résztvevő pályázók maguk is jelezték, hogy az a cég, amelyet a BKV nyertesnek hoz ki, vélhetően hamis referenciával bír, és vizsgálatot kértek, a BKV mégis kihozta győztesnek az ominózus céget. Emiatt született feljelentés az ügyben, a rendőrség hivatali visszaélés és más bűncselekmények miatt nyomoz. Ezt követően a BKV havonta átlagosan négy-ötmillió forintot költött azokra a hajókra, amelyek három évig biztosan nem közlekedtek menetrend szerint a Dunán, spórolásra hivatkozva. A hajók egy budapesti kikötőben álltak, alkalmanként rendezvényekre adták azokat bérbe.
Láng Zsolt, a Fidesz budapesti elnöke szerint az elmúlt négy és fél évben „Karácsony és Gyurcsány emberei csődbe vitték a fővárost, ezért Budapesten változás kell!” Szentkirályi Alexandra, a Fidesz/KDNP főpolgármester-jelöltjének vezetésével a város új lendületet kaphat és ismét fejlődésnek indulhat.
Láng Zsolt úgy látja, hogy Szentkirályi Alexandra személyében a kormánypártok tökéletes jelöltet találtak a főpolgármesteri székre.
Vissza kell helyezni Budapestet a méltó helyére, nem lehet egy ilyen pártpolitikai adok-kapok helyszíne, nem lehet az éppen aktuális főpolgármesternek a politikai játszótere. Karácsony Gergely nem azért akart Zugló polgármestere lenni, hogy az ott élőkért tegyen, hanem onnan akart főpolgármester lenni, majd a pozícióját nem azért foglalta el, hogy a városért, a budapestiekért dolgozzon, hanem hogy onnan legyen miniszterelnök
– mutatott rá. A frakcióvezető úgy fogalmazott: Budapest ebben az értelemben is többet érdemel, egy olyan vezetőt, akinek a célja az, hogy valóban a várossal foglalkozzon.
A Szentkirályi Alexandráról készült videónkat itt nézheted meg: