RETRO RÁDIÓ

"Ne menjenek össze a termékek a boltban": örülnek az emberek, hogy folyik a harc a "zsugorfláció" ellen

F. R.
Szerző
F. R.
Létrehozva2024. 03. 06. 17:15

"Jó, hogy kiírják a boltban, mi megy össze" – megkérdeztük a vásárlókat az új intézkedésekről.

Előző összeállításunkban már mutattunk ízelítőnek egy kisebb listát termékekről, amelyek összezsugorodtak az elmúlt pár évben: volt köztük zöldségkeverkék, vécépapír, félzsíros túró, őrölt fahéj, fogkrém és az egyik legismertebb jégkrém is a sorban volt.

A kormány fellép a termékek zsugorítása ellen: a 2024 márciusától érvénybe lépő új szabályok célja a "zsugorfláció" jelenségének kezelése. Az intézkedések kötelezik a gyártókat és kereskedőket, hogy a boltok polcain is, illetve az interneten is tájékoztassák a fogyasztókat, ha egy termék kiszerelése csökken a 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti időszakhoz képest. A vásárlók számára elérhető egy naponta frissülő adatbázis a NÉBIH honlapján, amely segíti őket a kiszerelések változásainak nyomon követésében. Az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedők számára kötelező lesz a kiszerelés csökkenését figyelemfelhívó tájékoztatóval jelezni a boltokban, így elősegítve a fogyasztók tudatosabb döntéseit. Az intézkedések a fogyasztóvédelem és az átlátható kereskedelem erősítését célozzák meg.

A kormány célja, hogy az intézkedésen keresztül felhívja a vásárlók figyelmét a kiszerelési mennyiség változására. Fotó: wavebreakmedia

Az emberek örülnek a szabályozásnak, sokan felfigyeltek az új kiírásokra

A vásárlók nagyon örülnek az új szabályozásnak. Sokakat felháborított, hogy a multik át akarják verni az embereket. Remélik, hogy a kiírások segítségével sokkal többen tudatosabban tudnak majd vásárolni és nem dőlnek be a termékcsökkentés trükkjének. 

Láttam is a boltban, kint van a címkén, hogy figyelem, csökkent a termék mérete

– mondta Gabriella, aki szerint az időseket fogja főleg segíteni a rendelkezés. Már jó pár terméken látta is kiírva, hogy csökkent a méret.

Gabriella már több terméken is látta kiírva  Fotó: Fügedi Richárd

Az ember azt hiszi, hogy ugyanazt kapja, amit megszokott, közben meg mikor hazaér, kiderül, hogy nem is az

– mondta Mária, aki szerint jó ötlet az új rendelkezés, mert így az ember csak ránéz a termékre és látja, ha változott a méret.

Mária is tapasztalta a zsugorflációt  Fotó: Fügedi Richárd

Átvágják az embereket. Drágább is, és nem is azt a mennyiséget adják

– osztotta meg tapasztalatát Richárd, aki felháborítónak tartja, hogy ezt a trükközést csinálják a multik, ugyanakkor örül, hogy segítik a vásárlókat a kiírásokkal.

Richárd felháborítónak tartja, hogy ilyen trükkökhöz folyamodnak a kereskedők  Fotó: Fügedi Richárd

Attila több termék esetében is tapasztalta a csökkenést, miközben az ár nem változott. Jó dolognak tartja, hogy a vásárlókat a kiírással segítik majd a boltok polcain való eligazodásnál.

Én nagyon deo stiftes vagyok, szoktam venni, de nemrég a felére csökkent le és ugyanabban az árban maradt.

A felére csökkent a deo stiftem – mondja. Fotó: Fügedi Richárd

Amit vesz az ember, mindent átnéz. Most már mindenképp úgy vásárolunk, ha itt olcsóbb, akkor átmegyünk a másik boltba

– mondja László, aki szerint nagyon fontos mindent elolvasni, ami a termékre és a polcra ki van írva, mert fő az óvatosság.

László nagyon tudatosan vásárol  Fotó: Fügedi Richárd

Több trükközési módszer is van

Alapvetően két típusú változást különböztetünk meg a termékek kapcsán: a termék mennyiségének vagy minőségének csökkenése. Példák a csomagolt termékek mennyiségi csökkenésére, mint a csokoládé súlyának vagy a virsli darabszámának csökkentése, illetve a minőségi változások, mint az összetevők olcsóbb változatokra cserélése.

A rendelet a nagyobb, évi 1 milliárd forint feletti árbevételű kereskedőket érinti, a kisebb boltokban nem kötelező a tájékoztatás. Ennek ellenére a nagy boltokban látottak alapján a fogyasztók a kisebb üzletekben is tudatosabbak lehetnek. A szabálysértő boltok akár 1 millió forintos bírsággal is sújthatóak, ha nem tartják be a tájékoztatási kötelezettséget. A gyártóknak és kereskedőknek alkalmazkodniuk kell az új szabályozáshoz, de a legtöbben reménnyel tekintenek ezekre az új rendelkezésekre.

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.