tóth gabi
"Jó, hogy kiírják a boltban, mi megy össze" – megkérdeztük a vásárlókat az új intézkedésekről.
Előző összeállításunkban már mutattunk ízelítőnek egy kisebb listát termékekről, amelyek összezsugorodtak az elmúlt pár évben: volt köztük zöldségkeverkék, vécépapír, félzsíros túró, őrölt fahéj, fogkrém és az egyik legismertebb jégkrém is a sorban volt.
A kormány fellép a termékek zsugorítása ellen: a 2024 márciusától érvénybe lépő új szabályok célja a "zsugorfláció" jelenségének kezelése. Az intézkedések kötelezik a gyártókat és kereskedőket, hogy a boltok polcain is, illetve az interneten is tájékoztassák a fogyasztókat, ha egy termék kiszerelése csökken a 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti időszakhoz képest. A vásárlók számára elérhető egy naponta frissülő adatbázis a NÉBIH honlapján, amely segíti őket a kiszerelések változásainak nyomon követésében. Az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedők számára kötelező lesz a kiszerelés csökkenését figyelemfelhívó tájékoztatóval jelezni a boltokban, így elősegítve a fogyasztók tudatosabb döntéseit. Az intézkedések a fogyasztóvédelem és az átlátható kereskedelem erősítését célozzák meg.
A vásárlók nagyon örülnek az új szabályozásnak. Sokakat felháborított, hogy a multik át akarják verni az embereket. Remélik, hogy a kiírások segítségével sokkal többen tudatosabban tudnak majd vásárolni és nem dőlnek be a termékcsökkentés trükkjének.
Láttam is a boltban, kint van a címkén, hogy figyelem, csökkent a termék mérete
– mondta Gabriella, aki szerint az időseket fogja főleg segíteni a rendelkezés. Már jó pár terméken látta is kiírva, hogy csökkent a méret.
Az ember azt hiszi, hogy ugyanazt kapja, amit megszokott, közben meg mikor hazaér, kiderül, hogy nem is az
– mondta Mária, aki szerint jó ötlet az új rendelkezés, mert így az ember csak ránéz a termékre és látja, ha változott a méret.
Átvágják az embereket. Drágább is, és nem is azt a mennyiséget adják
– osztotta meg tapasztalatát Richárd, aki felháborítónak tartja, hogy ezt a trükközést csinálják a multik, ugyanakkor örül, hogy segítik a vásárlókat a kiírásokkal.
Attila több termék esetében is tapasztalta a csökkenést, miközben az ár nem változott. Jó dolognak tartja, hogy a vásárlókat a kiírással segítik majd a boltok polcain való eligazodásnál.
Én nagyon deo stiftes vagyok, szoktam venni, de nemrég a felére csökkent le és ugyanabban az árban maradt.
Amit vesz az ember, mindent átnéz. Most már mindenképp úgy vásárolunk, ha itt olcsóbb, akkor átmegyünk a másik boltba
– mondja László, aki szerint nagyon fontos mindent elolvasni, ami a termékre és a polcra ki van írva, mert fő az óvatosság.
Alapvetően két típusú változást különböztetünk meg a termékek kapcsán: a termék mennyiségének vagy minőségének csökkenése. Példák a csomagolt termékek mennyiségi csökkenésére, mint a csokoládé súlyának vagy a virsli darabszámának csökkentése, illetve a minőségi változások, mint az összetevők olcsóbb változatokra cserélése.
A rendelet a nagyobb, évi 1 milliárd forint feletti árbevételű kereskedőket érinti, a kisebb boltokban nem kötelező a tájékoztatás. Ennek ellenére a nagy boltokban látottak alapján a fogyasztók a kisebb üzletekben is tudatosabbak lehetnek. A szabálysértő boltok akár 1 millió forintos bírsággal is sújthatóak, ha nem tartják be a tájékoztatási kötelezettséget. A gyártóknak és kereskedőknek alkalmazkodniuk kell az új szabályozáshoz, de a legtöbben reménnyel tekintenek ezekre az új rendelkezésekre.