tóth gabi
Gyakorlatilag ma már a világ bármely pontjáról rendelhetünk bármit, ha az adott cég vagy egy partnere szállít Magyarországra is. De mi van akkor ha nem érkezik meg a csomag, vagy vissza kell küldeni? Utánajártunk!
Az adventi időszakot megelőző akciókat idén is sokan kihasználták. Mivel a Black Friday és Cyber Monday alkalmával más országokban is komoly leárazások voltak, külföldről is sokan várnak csomagot. Megnéztük ők mit tehetnek abban az esetben, ha nem érkezik meg a rendelés, vagy valamilyen oknál fogva vissza kell azt küldeni.
Amennyiben a vállalt határidőre nem érkezik meg, amit rendeltünk, élhetünk a pénzvisszatérítési lehetőséggel. Ez akkor a legegyszerűbb, ha PayPal-lal vagy bankkártyával fizettünk. Ez utóbbi esetben például a bankoknál elindítható az úgynevezett chargeback (pénzvisszatérítés) folyamat, a PayPal-nal pedig pár kattintás az egész. Emellett a nagyobb piacterek (pl. Aliexpress) saját maguk is biztosítanak pénzvisszafizetési lehetőséget. Ezen kívül külföldi webshopok esetén az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését is lehet kérni.
Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország - az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia - vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást-olvasható a weboldalukon. A magyar EFK egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben, több ügyfelet szabadítottak ki az ún. előfizetői csapdákból.
A kapcsolatfelvétel és panasztétel egy online űrlap kitöltésével is lehetséges, vagy e-mailben is van rá lehetőség az [email protected] címen.
Azt fontos tudni, hogy a magyar vásárlókat akkor is megilleti a 14 napon belül indoklás nélkül elállás joga, ha más uniós tagállamban bejegyzett vállalkozás webshopjában vásároltak. A visszaküldés költsége ekkor a fogyasztót terhelheti, ám garanciális probléma esetén, ha a minőségi kifogás jogosnak bizonyult, ez az összeg is visszajár. Nem EU-s ország esetén pedig az adott vállalkozástól függ, hogyan és milyen esetben küldhető vissza az, ami nem tetszik vagy amivel garanciális gond akad. Erre érdemes még a rendelés előtt a szerződési feltételek között rákeresni.