Bő egymillióval van több szavazója a Fidesznek, mint a Tisza pártnak

POLITIK
Létrehozva: 2023.12.01.

Ezt tehetjük, hogy időben megérkezzen a karácsonyi csomag

A postafelügyeletet ellátó hatóság összegyűjtötte, mire érdemes figyelni annak érdekében, hogy senki ne maradjon ajándék nélkül. Ezt kell tenni annak érdekében, hogy időben megérkezzenek a karácsonyi csomagok és képeslapok!

Az ünnepek előtti néhány héten kiemelten nagy a küldeményforgalom a postai szolgáltatóknál. Ha szeretnénk, hogy a karácsonyi képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket-tanácsolja a postafelügyeletet is ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), akik a további tudnivalókat is összegyűjtötték.

ajándék, karácsonyi ajándék, csomag
Ezt kell tenni, hogy időben megérkezzenek a karácsonyi csomagok  Fotó: Unsplash.com 

Erre figyeljünk csomagoláskor

Mivel az ünnepekhez közeledve a postai szolgáltatók egyre terheltebbek lesznek, mi magunk a pontos címzéssel segíthetjük a küldemény gyors kiszállítását - tanácsolja az NMHH. A többlakásos társasházakban az épület, emelet és ajtószám is nagyon fontos információ. Emellett, ha lehetőség van rá, érdemes megadnunk a címzett telefonszámát, e-mail-címét is, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni. Címzettként pedig azzal segíthetjük a kézbesítő munkáját, ha a postaládán, csengőn jól olvashatóan szerepel a nevünk, valamint gondoskodunk róla, hogy a postaláda jól megközelíthető legyen.

Mit tegyünk, ha megsérült egy csomag?

Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, kézbesítőnek, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülés tényét. Ha csak felbontás után derül ki, hogy megsérült a tartalom, azt a kézbesítést követő három munkanapon belül tudjuk a postai szolgáltató felé írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor kártérítési igénnyel is lehet élni. Ha a nekünk feladott küldemény nem érkezett meg, vagy a nyomkövetési információk szerint már hosszú ideje nem változik a helyzete, ugyancsak a postai szolgáltatóhoz fordulva érdeklődhetünk a küldemény hollétéről.

Kik is azok a postai szolgáltatók?

Egyetemes postaszolgáltatást egyetlen szolgáltató, a Magyar Posta Zrt. végez. Ez azt jelenti, hogy az ország egész területén minden felhasználó egyformán hozzáférhet az általuk nyújtott szolgáltatásokhoz, és a küldeményeket napi egyszer kézbesítik számára. Ilyen szolgáltatás a két kilogrammnál könnyebb levelek, a hivatalos iratok, a nyomtatványok, a címzett reklámküldemények, illetve a 10 kilogramm alatti postacsomagok felvétele, feldolgozása, továbbítása és kézbesítése. A postán kívül pedig ott vannak még a nem egyetemes postai szolgáltatást nyújtó cégek, köznapi nevükön a futárcégek.

Mit tehetünk, ha elveszett egy csomag?

Ha egy csomag vagy levél elveszett, kártérítést csak az egyedi azonosítószámmal rendelkező küldemények esetén kaphatunk, mivel csak ezeknek az életútja követhető nyomon. Alapesetben a kártérítés összege nem a küldemény értékéhez, hanem a feladáskor fizetett díjhoz igazodik. Ezért drága küldeményt érdemes értéknyilvánítással vagy biztosítással feladni, mert ilyenkor ha a csomag eltűnik, a szolgáltató a megadott értéket köteles megfizetni.

Erre figyeljünk, ha kényes tárgyat, törékeny dolgot adunk fel

Ha olyasmit küldenénk ajándékba, ami törékeny vagy speciális kezelést igényel (pl. bor, edények, élelmiszer, stb.), akkor alaposan tájékozódjunk a feladás előtt, mivel sok szolgáltató egyáltalán nem vállalja az ilyen küldemények szállítását. Ha mégis feladjuk őket és bajuk esik, akkor nem számíthatunk kártérítésre. Fontos információ, hogy a küldeményt felvevő munkatárs nem köteles ellenőrizni a csomag tartalmát, tehát az előzetes tájékozódás és a gondos csomagolás a saját érdekünk.

Ezt nézzük át a csomag feladásakor

Ha egy másik európai országba szeretnénk ajándékot küldeni, érdemes átnézni az NMHH honlapjáról is elérhető Európai Csomagár-összehasonlító oldalt, ahol több mint 400 szolgáltató mintegy 46.000 szolgáltatásának tarifáit lehet összehasonlítani egymással. Az Európai Bizottság által közzétett alkalmazás nem csak a fogyasztóknak, de a kis- és középvállalkozásoknak is hasznos lehet. Az érdeklődők a küldő és fogadó ország kiválasztásával összehasonlíthatják, hogy az egyes szolgáltatóknál mennyibe kerül a csomagküldés bármelyik uniós tagállamba, valamint Izlandra, Liechtensteinbe vagy Norvégiába.

Hová fordulhatunk, ha panaszunk van egy szolgáltatóval?

A postai szolgáltatással kapcsolatos panaszok kivizsgálása elsődlegesen a szolgáltató feladata, akinek 30 napja van az írásban benyújtott panasz kivizsgálására. Tehát első körben a postai szolgáltatóhoz érdemes fordulni, írásban (ami lehet email is). Ha a szolgáltató a panaszra határidőn belül nem vagy késve válaszol, esetleg nem tartja be a jogszabályokat, a válasz kézhezvételétől, vagy a válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül az NMHH-hoz fordulhatunk, és felügyeleti eljárást kezdeményezhetünk. A kártérítési igényekkel kapcsolatban az NMHH nem, csak a bíróságok vagy a békéltető testületek tudnak segíteni.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek