kulcsár edina
A postafelügyeletet ellátó hatóság összegyűjtötte, mire érdemes figyelni annak érdekében, hogy senki ne maradjon ajándék nélkül. Ezt kell tenni annak érdekében, hogy időben megérkezzenek a karácsonyi csomagok és képeslapok!
Az ünnepek előtti néhány héten kiemelten nagy a küldeményforgalom a postai szolgáltatóknál. Ha szeretnénk, hogy a karácsonyi képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket-tanácsolja a postafelügyeletet is ellátó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), akik a további tudnivalókat is összegyűjtötték.
Mivel az ünnepekhez közeledve a postai szolgáltatók egyre terheltebbek lesznek, mi magunk a pontos címzéssel segíthetjük a küldemény gyors kiszállítását - tanácsolja az NMHH. A többlakásos társasházakban az épület, emelet és ajtószám is nagyon fontos információ. Emellett, ha lehetőség van rá, érdemes megadnunk a címzett telefonszámát, e-mail-címét is, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni. Címzettként pedig azzal segíthetjük a kézbesítő munkáját, ha a postaládán, csengőn jól olvashatóan szerepel a nevünk, valamint gondoskodunk róla, hogy a postaláda jól megközelíthető legyen.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, kézbesítőnek, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülés tényét. Ha csak felbontás után derül ki, hogy megsérült a tartalom, azt a kézbesítést követő három munkanapon belül tudjuk a postai szolgáltató felé írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor kártérítési igénnyel is lehet élni. Ha a nekünk feladott küldemény nem érkezett meg, vagy a nyomkövetési információk szerint már hosszú ideje nem változik a helyzete, ugyancsak a postai szolgáltatóhoz fordulva érdeklődhetünk a küldemény hollétéről.
Kik is azok a postai szolgáltatók?
Egyetemes postaszolgáltatást egyetlen szolgáltató, a Magyar Posta Zrt. végez. Ez azt jelenti, hogy az ország egész területén minden felhasználó egyformán hozzáférhet az általuk nyújtott szolgáltatásokhoz, és a küldeményeket napi egyszer kézbesítik számára. Ilyen szolgáltatás a két kilogrammnál könnyebb levelek, a hivatalos iratok, a nyomtatványok, a címzett reklámküldemények, illetve a 10 kilogramm alatti postacsomagok felvétele, feldolgozása, továbbítása és kézbesítése. A postán kívül pedig ott vannak még a nem egyetemes postai szolgáltatást nyújtó cégek, köznapi nevükön a futárcégek.
Ha egy csomag vagy levél elveszett, kártérítést csak az egyedi azonosítószámmal rendelkező küldemények esetén kaphatunk, mivel csak ezeknek az életútja követhető nyomon. Alapesetben a kártérítés összege nem a küldemény értékéhez, hanem a feladáskor fizetett díjhoz igazodik. Ezért drága küldeményt érdemes értéknyilvánítással vagy biztosítással feladni, mert ilyenkor ha a csomag eltűnik, a szolgáltató a megadott értéket köteles megfizetni.
Ha olyasmit küldenénk ajándékba, ami törékeny vagy speciális kezelést igényel (pl. bor, edények, élelmiszer, stb.), akkor alaposan tájékozódjunk a feladás előtt, mivel sok szolgáltató egyáltalán nem vállalja az ilyen küldemények szállítását. Ha mégis feladjuk őket és bajuk esik, akkor nem számíthatunk kártérítésre. Fontos információ, hogy a küldeményt felvevő munkatárs nem köteles ellenőrizni a csomag tartalmát, tehát az előzetes tájékozódás és a gondos csomagolás a saját érdekünk.
Ezt nézzük át a csomag feladásakor
Ha egy másik európai országba szeretnénk ajándékot küldeni, érdemes átnézni az NMHH honlapjáról is elérhető Európai Csomagár-összehasonlító oldalt, ahol több mint 400 szolgáltató mintegy 46.000 szolgáltatásának tarifáit lehet összehasonlítani egymással. Az Európai Bizottság által közzétett alkalmazás nem csak a fogyasztóknak, de a kis- és középvállalkozásoknak is hasznos lehet. Az érdeklődők a küldő és fogadó ország kiválasztásával összehasonlíthatják, hogy az egyes szolgáltatóknál mennyibe kerül a csomagküldés bármelyik uniós tagállamba, valamint Izlandra, Liechtensteinbe vagy Norvégiába.
A postai szolgáltatással kapcsolatos panaszok kivizsgálása elsődlegesen a szolgáltató feladata, akinek 30 napja van az írásban benyújtott panasz kivizsgálására. Tehát első körben a postai szolgáltatóhoz érdemes fordulni, írásban (ami lehet email is). Ha a szolgáltató a panaszra határidőn belül nem vagy késve válaszol, esetleg nem tartja be a jogszabályokat, a válasz kézhezvételétől, vagy a válaszadási határidő lejártától számított 30 napon belül az NMHH-hoz fordulhatunk, és felügyeleti eljárást kezdeményezhetünk. A kártérítési igényekkel kapcsolatban az NMHH nem, csak a bíróságok vagy a békéltető testületek tudnak segíteni.