tóth gabi
Kiderült, hogy sok cég mesterségesen veri fel az árakat.
Eredetileg a koronavírus-járvány gazdasági következményei, az ukrajnai háború és a magas energiaárak váltották ki a magas inflációt. Ma már egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy sok cég mesterségesen veri fel az árakat. Mohóság infláció vagy kapzsi infláció annak a jelenségnek a neve, amikor a vállalatok lényegesen többet kérnek egy termékért, mint amennyit a villamos energia, a gáz vagy az elsődleges termékek megnövekedett költsége indokol.
Indokolatlanul emelt árakat sok cég
A nagy élelmiszerláncok, a multik árspekulánsként viselkednek: olyan körülmények között is emelik az árakat, amikor annak semmifajta alapja nincs - mondta Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádióban.
A kormányfő kiemelte: miközben az egész ország az infláció ellen harcol, különösen az élelmiszerár-emelkedések ellen, "sajnos vannak, akik nem veszik ki a részüket ebből a küzdelemből, sőt kihasználják ezt a helyzetet". Azt mondta: a multik az import élelmiszerárakat is emelik, és amíg a magyar termékek árának növekedéséből egy rész legalább visszamegy a magyar gazdákhoz, az import élelmiszerárak növelése indokolatlan és elfogadhatatlan. Hangsúlyozta: ez egy szimpla "nyerészkedés". "Mi meg föllépünk velük szemben", de ők Brüsszelben "följelentenek bennünket" - fogalmazott. Kifejtette: Brüsszel "megpróbál bennünket letéríteni az emberek védelmének az útvonaláról", az árspekuláns multik pedig összejátszanak a brüsszeli bürokratákkal. Megjegyezte: kiszabtak már 3 milliárd forintnyi bírságot, a hivatalok, a fogyasztóvédelem "oda-oda csap", és ezt a csapásszámot növelni kell. Kijelentette:
Nem fogadhatjuk el, hogy csak mert egy ilyen magasabb inflációs korban élünk, az élelmiszerek tekintetében indokolatlan árspekuláció történjen, ez felháborító, helytelen és ez ellen fel kell lépni.
Inflációt letörő lépések
Érdemes emlékezni arra, hogy az Európai Központi Bank elnöke, tőle szokatlan módon, bírálta a gazdaság szereplőit az infláció mesterséges felpörgetése miatt. Christine Lagarde június közepén az Európai Parlament Gazdasági és Monetáris Bizottsága előtt azt mondta, sok vállalat a valós költségnövekedésnél nagyobb mértékben emelte az árakat, és felszólította a tagállamok versenyhatóságait, hogy lépjenek fel a kapzsi inflációval szemben - írta a Tagesschau.
A magyar kormány már tavaly szembesült a "mohó infláció" problémájával, és döntött az extraprofitadó kivetéséről. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter akkor elmondta: az emelkedő kamatok és árak révén a bankok és a nagy multicégek olyan jelentős extrahaszonra tettek szert, amiért nem dolgoztak meg, ezt pedig be kell vonni a közteherviselésbe. Hozzátette: a kabinet folyamatosan figyelni fogja, hogy az extraprofitadó által érintett cégek áthárítják-e terheiket a fogyasztókra, majd gyorsan és keményen fellép, ha ez esetleg megtörténne.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén január végén kezdett célzott vizsgálatokba a tej- és tejtermékek és a tartós élelmiszerek piacán. Razziákat is tartottak a hipermarketláncoknál is. Azt vizsgálták, hogy mi áll a kiemelkedő mértékű áremelkedések mögött.
És láss csodát! Az Auchan a húsvét előtti héten több mint 4000 termék árát csökkentette, de jelentős, egyes termékek esetében a 30-50%-ot is elérő árcsökkentéseket jelentett be a Tesco és az Aldi is - írta a Növekedés.hu. A lapnak áprilisban nyilatkozó Lentner Csaba közgazdász, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora egy érdekes esetet is említett: a hatósági árszabályozás alá vont 2,8 százalékos zsírtartalmú tej helyettesítő terméke, az 1,5 százalékos tej esetében 70-80 százalékos árdrágítástól sem riadtak vissza a kereskedők. Ugyanez történt a cukor-porcukor relációjában, s eljutottunk oda, hogy a sertéslapocka drágább lett, mint a sertéskaraj. Ami pedig néhány hete tapasztalható, vagyis a 20-40 százalékos ármérséklés bizonyos termékeknél, egyértelműen azzal magyarázható, hogy a Kormány és a Gazdasági Versenyhivatal a körmükre koppintott. Lentner Csaba megjegyezte, hogy a kereskedők most ármérséklésre kényszerülnek, hiszen a GVH ellenőrzései visszatartó erővel bírnak, másrészt a hamarosan működésbe lépő elektronikus árfigyelő rendszerből a fogyasztóktájékozódni fognak, hogy melyik boltban olcsóbb a termék.
Egy hónap alatt 2 százalékkal csökkent az élelmiszerinfláció
Mára az is kiderült, hogy a július 1-jén indított online árfigyelő rendszer egy hónap alatt 2 százalékponttal csökkentette az élelmiszerinflációt. A rendszer elindulását követően az érintett áruházláncok számos termék esetében határozottan csökkentették áraikat. Az elmúlt egy hétben az online platformra kötelezően szolgáltatandó 62 termékkategóriából 32 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak: leginkább a paradicsom, a narancs, a kígyóuborka és az alma árai csökkentek. A 62 termékcsoport termékei esetén az átlagárak átlagosan 7,4%-kal mérséklődtek, amelynek közel 0,7 százalékpontos inflációcsökkentő hatása lehet. Az élelmiszerárak alakulása alátámasztja a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet.
A mohó infláció nem csak nálunk probléma
Világszerte számos tanulmány dokumentálta a kapzsi infláció jelenségét. A Tagesschau arról írt, hogy az Allianz Trade hitelbiztosító az élelmiszer piaci árakat vizsgálva arra jutott, hogy ebben a körben indokolatlanul emeltek árat a cégek. Ez különösen igaz a tejtermékek, a tojás, valamint a nem szezonális gyümölcsök és zöldségek esetében.
A müncheni székhelyű Ifo Intézet tanulmánya szerint nemcsak a kereskedelem, hanem a vendéglátás, a közlekedés és az építőipar is "megtanulta", hogyan kell árat emelni. Megemlítik, hogy a légitársaságok a korábbihoz képest dupla jegyárat kérnek a népszerű útvonalakon, pedig a kerozin ára drasztikusan csökkent. Az utazásszervezők is keményen odacsaptak, tudva, hogy járvány után az emberek hajlandóak megfizetni az emelt árakat.