kulcsár edina
Az országok nyomásának köszönhetően leveheti Brüsszel a napirendről a belső égésű motorok teljes betiltását 2035-ig.
Németország után már Románia és Magyarország is ellenzi azt az uniós elképzelést, ami 2035-től teljes mértékben megtiltaná a belső égésű motorok használatát - írja az erdélyi Krónika. A témában hétfőn egyeztetett a német, az olasz, a cseh, a lengyel, a szlovák, a román és a magyar szállításügyi miniszter – közölte a szövetség létrejöttéről beszámoló Reuters hírügynökség.
Volker Wissing német közlekedési miniszter szerint a javaslaton sürgősen változtatni kell. Mint ahogy a tárcavezető fogalmazott, a felsorolt országok csoportja azt szeretné elérni, hogy az Európai Unió külön kategóriában kezelje a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő belső égésű motoros járműveket, és ezeket 2035 után is szabadon lehessen értékesíteni.
Téves elgondolásnak tartjuk, hogy a klímasemleges módon működő belső égésű motorokat is betiltsák
– közölte a miniszter.
Mint ahogyan a portál emlékeztetett rá, az Európai Unió és a 27 uniós tagállam korábban arra a megállapodásra jutott, hogy a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését 2035-től betiltják, azért, hogy lehetőleg nullára csökkentsék a közlekedés károsanyag-kibocsátását az EU-ban. Az intézkedés célja, hogy a károsanyag-kibocsátást 2030-ig 55 százalékkal csökkentsék az 1990-es évek szintjéhez képest.
Az Európai Parlament még 2022. június 8-án szavazta meg, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazhatnak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban alaposan kiverte a biztosítékot, legfőképp Németországban. Ugyan a javaslat szövegéről már megegyeztek az országok, az uniós tagállamok szakminisztereiből álló Európai Unió Tanácsában még továbbra sem döntöttek róla, nemrég pedig el is halasztották a kérdés megvitatását.
Egy tavaly év végén közölt kutatás alapján a németek abszolút többsége (51 százalék) szerint az elektromos autók használhatatlanok a mindennapi életben. A Bild által közölt felmérés szerint a teljes népességen belül csak a Zöldek (64 százalék) és az FDP (68 százalék) hívei gondolják úgy, hogy az elektromos autók alkalmasak normál célokra. Sok német abban látja a kiutat a maga számára, hogy a lehető leghosszabb ideig használja majd 2035 után is a kocsiját.