kulcsár edina
Az internetes csalók most új taktikára váltottak a neten. A világ leghíresebb játékgyártó cégének nevében próbálnak meg bankkártya-adatokat ellopni.
Aggasztóan mesterien kivitelezett átverés ütötte fel a fejét a Facebookon. Bár az alap adathalász stratégia már régóta ismert és könnyen felismerhető, úgy tűnik, hogy a csalók is fejlődnek, ugyanis most emberekkel, címekkel és fotókkal "hitelesítették" a kamu profiljukat. A LEGO cég talán legismertebb és legkeresettebb termékét, a Millenium Falcon limitált kiadását hirdették meg csupán 750 forintért a magyarok számára. Ennek a terméknek a valódi ára 300 és 500 ezer forint között mozog, így érthető, hogy miért tűnik a gyanútlan áldozatok számára hatalmas biznisznek, hogy ha sikerülne megrendelniük néhány száz forintért.
Sokan azt gondolhatják, hogy egyből lebukhat egy csaló banda, ha ennyire olcsón ad egy terméket, azonban az átveréshez nem csupán weboldalt és Facebook-oldalt készítettek a csalók, hanem több tucat kamu magyar Facebook-profilt is, amelyekkel kommentekben "köszönték meg" a kiszállított LEGO űrhajókat. Ha valaki rákattint a bejegyzésekre, akkor egyből úgy érezheti, hogy neki is van esélye megkapni álmai LEGO-ját, ha már ennyi "embernek" sikerült megrendelnie.
Ehhez nem kell mást tennie az embereknek, mint a megadott weblapcímre (ami egy adathalász oldalra visz) rákattint, és ott kitölti a bankkártya adatait. Szerencsére többek között újságírónk és mások is jelentették már a Facebook-oldalt, úgyhogy néhány napja lehet csak hátra és eltűnik az éterből. Addig pedig az adathalász weboldal linkjét tették elérhetetlenné, ezzel is megállítva, hogy további embereket verjenek át. Azonban belegondolni is szomorú abba, hogy csupán néhány óra alatt is hány ember adatait szerezhették meg ily módon, miközben a gyanútlan emberek csak legózni szerettek volna.
Bár mindent megtettek a szélhámosok, hogy hiteles oldalnak tűnjenek, vannak olyan feltűnő kis különbségek, amik szemet kell hogy szúrjanak a szemfüles Facebookozóknak.
Például bár a LEGO cég nevében járnak el, mégis a weblapcímük semmiben sem hasonlít az eredeti cég weboldalának URL-jére. Ráadásul a Facebook-oldaluknak semmi múltja nem volt, két nappal ezelőtti a legelső posztjuk és, se követők, se like-ok nincsenek a korábbi képeiken, bejegyzéseiken.
A szövegeik megfogalmazása pedig magyartalan, az "illusztrációnak" szánt képeken pedig állítólag magyar emberek mosolyognak a termékkel a kezükben, de ázsiai és afrikai származású "rendelők" láthatók a fotókon, és valljuk be, Magyarországon többségében európai emberek élnek.