RETRO RÁDIÓ

Elképesztő számok! Többszörösére nőtt a bankkártyás és internetes csalások száma Magyarországon

K.B.
Szerző
K.B.
Létrehozva2023. 03. 01. 10:00

Több milliárd forintot loptak el a csalók az emberektől. A legszomorúbb pedig az egészben az, hogy a legtöbbször a lakosok adták meg a tudtuk nélkül az adataikat az átveréshez. Egy pénzügyi szakértő tippeket ad az ilyen esetek elkerülésére.

A Magyar Nemzeti Bank statisztikája szerint az elmúlt év első 9 hónapjában a kétszeresére nőtt a bankkártyás visszaélések száma, az esetek száma megközelítette a 108 ezret. A keletkezett kár összege pedig meghaladt az 1,7 milliárd forintot. Ennél még durvább mértékű csalások történtek az átutalási forgalomban. Itt az elmúlt év első 9 hónapjában összesen csaknem 4,171 milliárd forint tűnt el a lakossági bankszámlákról. Lapunk Gergely Péter pénzügyi szakértőnek, a BiztosDöntés.hu weboldal alapítójának véleményét kérte ki a témában.

csalás, bankkártya, kártya,
Duplájára nőtt a bankkártyás átverések száma az elmúlt években /Fotó: Pixabay.com

Gergely Péter szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a csalók már nem klasszikus módszerekkel (pl. lopással) szerzik meg adatainkat, hanem minket, bankkártya- vagy számlatulajdonosokat is cinkosukká tesznek azzal, hogy legtöbbször mi magunk adjuk meg a visszaélésekhez szükséges adatokat a bűnözőknek. Ennek köszönhetően ugyanakkor a felelősség is a miénk.

Egyre jobban terjed Magyarországon is a telefonos csalási módszer, amit itthon frappánsan adathalászatnak nevezünk. Ilyenkor jellemzően bankunk nevében hívnak a csalók és azonnali intézkedést kérnek, mondván visszaélésre okot adó tranzakciót észleltek, ezért a „tiltáshoz” szeretnének adatokat kérni.

- hozott fel egy konkrét példát lapunknak a szakértő.

Az esetek azonban nem korlátozódnak a bankkal kapcsolatos adathalászatra. A Ripost korábban összeszedte a legismertebb átverési formákat. Általában különböző szolgáltatók nevében szokták felkeresni az embereket sms-ben, emailen, de nem riadnak attól sem meg a csalók, hogy telefonon hívják fel az áldozataikat.

MNB visszaélések száma adathalászok
Az elmúlt évek statisztikája elszomorító /Fotó: MNB, BiztosDöntés.hu

Így kerülhetjük el a csalást

A pénzügyi szakértő elárulta azt is, hogy hogyan lehet megakadályozni, hogy a csalók sikerrel járjanak. Az alábbi lépések betartásával szinte 100% az esélye annak, hogy biztonságban maradnak az adataink és a pénzünk:

1. Ne kattintsunk automatikusan a linkekre!
2. Nézzük meg milyen email címről jött az üzenetünk.
3. Linkeknél nézzük meg tüzetesen, hogy milyen oldalra navigálna minket a rákattintás, és ha gyanús, akkor ne adjunk ott meg semmilyen adatunkat.
4. Ha egy levél hivatalos üzenetnek tűnik, akkor érdemesebb a böngészőben a szolgáltató valódi oldalát felkeresni és onnan folytatni a hivatalos ügyintézést.
5. Ne dőljünk be semmilyen sürgetésnek! Ha nagy lenne a baj, akkor a szolgáltató bizonyosan nem email üzenetben kérne "azonnali" intézkedést.
6. Telefonon nem kér senki olyan adatot, ami egy tranzakció lebonyolítására jó.
7. A banki telefonos beazonosításhoz elegendőek a személyes adataink a bank számára. A bankunk sosem fogja a bankkártya adatainkat vagy a számlánk számát, illetve a belépőkódjaink megadását kérni tőlünk.
8. A csaló nem feltétlen ismeri, hogy melyik banknál van fiókunk, így ha másik szolgáltatót nevében mutatkozik be, akkor egyből bontsuk a vonalat! Olyan nincs, hogy egy szolgáltató egy másik bank ügyfelének kártyatranzakciójáról tudna.
9. Gergely Péter szerint a leegyszerűbb, ha a beérkező telefonhívásoknál megköszönjük a hívást és jelezzük, hogy felkeressük a bankunkat mi magunk a hivatalos telefonszámukon.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.