ÉLETMÓDI

Minden harmadik embert érint ez a titkos nehézség - nem szégyen, segítünk!

Az emberek csaknem fele életében legalább egyszer átéli a szorongás heves érzését. És harmaduknál ez visszatérő jelenséggé válik.
  • Szerző: Ripost

Nyíltan beszélünk arról, ha megfáztunk, ha elromlott otthon a kávéfőző. De arról, ha a lelkünkkel van gond, ha mentálisan érezzük rosszul magunkat, mélyen hallgatunk. Úgy érezzük, mintha valamiért hibásak lennénk, mintha szégyenletes lenne az ilyesmi. Pedig jó, ha tudod, hogy az emberek fele már átesett ilyesmin, harmaduknál pedig visszatérő a jelenség!

1. Mi is az a szorongás?

A szorongásos megbetegedés az emberek egyik leggyakoribb problémája. Akkor jelent gondot, ha konkrét és aktuális ok nélkül kezdjük el érezni a tüneteket. Egy pánikhelyzetben természetes, hogy a pulzus szaporábbá válik, az izmok megfeszülnek, az agy készenléti állapotban figyel. A szorongásos problémák esetében viszont olyankor is ezt érzi az ember, ha valójában nincsen rá jól körülírható, konkrét oka. Ez az állapot az érintettek számára kellemetlen, aggasztó, és mivel többnyire nem értik az okát, még feszültebbé válnak, esetleg már attól szorongani kezdenek, hogy mikor tör rájuk megint a hasonló érzés - és már kész is a spirál, amelyből pokoli nehéz önállóan kitörni.

2. Mit érdemes tenni?

Fontos átgondolni és tisztázni önmagunkban, hogy milyen élethelyzetben vagyunk. Gyakran a stressz, a kimerültség eredményképpen lép fel a jelenség. A koncentrált időszakban szinte minden energiáinkat leköti, hogy figyeljünk és helytálljunk. Utána viszont, amikor már van lehetősége a testnek kicsit megpihenni és lazítani, előtörhet némi fáziskéséssel ez az utólagos jelzés.

Ha elkap bennünket egy szorongásos állapot, esetleg pánik, akkor a legfontosabb és leghasznosabb, ha:

  1. Tudatosítjuk magunkban, hogy az érzés kellemetlen, de a látszat ellenére nem fog történni semmilyen fizikai baj

  2. Mélyeket lélegzünk, egyenletesen és lassan

  3. Iszunk egy meleg italt, ez ugyanis általánosan nyugtatóan hat a szervezetre

  4. Kimegyünk a szabadba, a friss levegőre, ez bizonyítottan segít

  5. Tudatosan eltereljük a figyelmünket, például elintézünk néhány telefonhívást: ez becsapja kissé az agyat, máshová helyezi a fókuszt, és segít lecsendesíteni a belső feszültséget.

Mit tehetünk állandósult gond esetén? Vajon veszélyeztetett vagy? Máris kiderül! LAPOZZ!


3. Milyen tünetekre érdemes figyelni?

A szorongás, főleg a visszatérő, szaknéven generalizált szorongás legfőbb jellemzői:

  • szapora szívverés

  • bőrpír

  • izzadás, vagy a tenyér izzadása

  • gombócérzés a torokban

  • sürgető érzés, hogy az adott helyzetből vagy helyszínről távozni kell

  • száj kiszáradása

  • gyakori fejfájás

  • emésztési problémák

  • alvási nehézségek és ebből fakadó állandó kimerültség

Ha ezek közül legalább 3-4 tünetet rendszeresen tapasztalsz, akkor érdemes felkeresni háziorvosodat, és őszintén elmondanod neki a panaszaidat. Ne hagyd, hogy legyintsen rá! Fontos, hogy tudd, problémád nem apróság, nem szabad és nem is illik félvállról vennie senkinek - ugyanakkor van rá megoldás, és nincs okod a kétségbeesésre sem.

4. Mi a megoldás, mi a segítség?

  • Rengeteget segít a testmozgás, az edzés, de még a rendszeres, hosszabb séta is. Nem is gondolnád, milyen jó hatással van mindez az idegrendszerre és a lélekre!

  • Jó, ha megtanulsz relaxálni. Ez eleinte nehézséget fog okozni, de a Youtube-on rengeteg olyan vezetett, irányított relaxációt találsz, melynek könnyű átadnod magad és valóban feltölt. Ráadásul segít önmagad elfogadásában.

  • Érdemes szakemberhez fordulni. A pszichológus nem a bolondok orvosa, nincs semmiféle szégyellnivaló abban, ha segítséget kérsz tőle! Ha az autót rendszeresen szervizbe visszük, ha a testünket gond esetén kivizsgáltatjuk, akkor miért ne tennénk ezt meg legfontosabb kincsünkkel: a lelkünkkel? Nem kell feltétlenül gyerekkorban vájkálnotok egy ilyen helyzetben. Az sem feltétlenül szükséges, hogy éveken át eljárj ilyen találkozásokra. Gyakran néhány alkalom elegendő ahhoz, hogy megfelelő tippekkel lásson el a szakember, és feltárjátok az esetleges baj fő okait.

  • Próbáld meg elkerülni a koffeines és alkoholos italokat, hiszen azok csak még jobban felpörgetnek és stimulálnak.

Most pedig jöjjön a legfontosabb szabály! LAPOZZ!


Két dolgot semmiképpen ne feledj!

1. A háziorvosok egy része úgy osztogatja a feszültségoldó gyógyszereket, mint valami cukorkát. Sokszor tényleg rengeteget segítenek az ilyen gyógyszerek, viszont sajnos könnyen rá is lehet szokni ezekre. Mindenképpen alaposan kérdezd ki a szakembert róla, hogy valóban szükségesnek látja-e ezek szedését, illetve hogy mennyi ideig javasolja a kúrát.

2. Egy pillanatig se okold magad. Nem benned van a hiba. Ez az állapot egy olyan jelenség, melyről nem tehetsz, és amely tested reakciója. NEM A TE HIBÁD, és VAN RÁ MEGOLDÁS! De dolgoznod kell rajta, te vagy a kulcs!