DIÉTA

Szenvedsz a klimaxtól? Így enyhítheted gyógyszer nélkül a tüneteket

Van mód a kellemetlen tünetek mérséklésére. Ha jól állítod össze az étrendedet, kevésbé kell tartanod a hőhullámoktól és a többi kíntól.

A klimax környékén járó hölgyek tápanyagigénye a kutatók szerint megváltozik. A szervezetünk ebben az időszakban máshogyan dolgozza fel a szénhidrátokat, veszi fel a kalciumot és más hasznos tápanyagokat. Ha nem akarjuk gyógyszerekkel kicselezni a változást, akkor összhangban kell cselekednünk vele.

Eszik 01

Fotó: Pixabay.com

Az ösztrogén hormon mennyiségének csökkenése nem csak annyit jelent, hogy elmarad a menstruáció. A hormon más élettani folyamatok szabályozásában is részt vesz. Ezért változik meg ilyenkor az anyagcsere, alakul ki a fáradtság, és válik változékonnyá a hangulat.

A stresszes lelkiállapot az egyik oka, hogy a menopauza környékén járó hölgyeknek több B- és C-vitaminra van szükség. A vas is nagyon fontos, különösen akkor, ha a tüneteid között a hajhullás is szerepel. A réz, a cink és a szelén a megfelelő pajzsmirigy-funkció előfeltétele. De többre van szükség kalciumból, foszforból és D-vitaminból. Az állati eredetű fehérje, a koffein és a só bevitelét viszont érdemes csökkenteni, mivel ezek gátolják a kalcium beépülését a csontokba.

A menopauza környékén a korábbinál is fontosabbá válik, hogy minél több gyümölcsöt és zöldséget fogyassz – napi legalább fél kilót! A kutatások szerint a világnak azokon a területein, ahol a nők sok növényi eledelt, kevesebb állati fehérjét, és kevesebb zsírt fogyasztanak, ritkábbak és enyhébbek az ismert tünetek: a hőhullámok, a hízás és a csontritkulás. Kalóriából is kevesebbet fogyasztasz, ha inkább zöldséggel és gyümölccsel töltöd meg a tányérod.

Étel

Fotó: Pixabay.com

Kerüld el azokat az ételeket is, amelyek hirtelen emelik meg a vércukorszintedet: a túlságosan feldolgozott ételeket, a finomított szénhidrátokat, a cukrot, a cukorhelyettesítőket, valamint az alkoholt. Az is előfordulhat, hogy a szervezeted érzékenyebbé válik a gluténre és a tejtermékekre. A bélflóra egyensúlyára is érdemes ügyelni, mivel ez közvetlen hatással van a hormonális egyensúlyodra. Vagyis egyél minél több rostot és probiotikus ételeket, például savanyú káposztát vagy joghurtot. És még egy fontos dolog: figyelj a tested jelzéseire, és bízz bennük, de rendszeresen ellenőriztesd is az egészségi állapotodat! Így tudod majd kiválasztani azokat az ételeket, amelyek biztosan támogatják az egészségedet.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?