kulcsár edina
Döbbenetes! Több tanú beszámolója is rávilágít arra, miképp történhetett meg, hogy a legmodernebb biztonsági és technikai eszközökkel felszerelt Viking Sigyn maga alá gyûrte a Hableány sétahajót, halálba küldve annak utasait.
Az a bizonyos este baljósan indult. Napok óta esett, szerda este is érkezett egy hatalmas zivatar. Ám az esti Budapest fényeiben gyönyörködni vágyó turistákkal ekkor is elindultak a szálloda- és sétahajók, köztük a Hableány és a Viking Sigyn a szokásos útjukra a Dunán. A tanúvallomásokból most kiderült, hogy történhetett a május 29-ei baleset!
Néhány mosolygós fotó a végzetes pillanatok előtt…
Információink szerint Jurij C. nem hagyta el a kormányállást, ott volt, ám nem mindig figyelt a rá bízott hajóra. A szállodahajók esti túráinak fénypontja az a pillanat, amikor elhaladnak Budapest jelképe, a kivilágított Parlament előtt. Ilyenkor lelassít a hajó, és, ha esik, ha fúj, az utasok a fedélzetre mennek, és a festői háttér előtt szelfiznek. Majd közös pezsgőzés következik, és a hajó elindul vissza a kikötő felé.
Így történt ez azon a végzetes estén is. A %Ripost% úgy értesült: néhány tanú azt vallotta, hogy Jurij C. hiába volt a kormányállásnál, nem mindig figyelt a 130 méteres monstrum irányítására. A díszegyenruhában feszítő hajós figyelmét elvonta néhány csinos, fiatal lány, akik közös fényképet szerettek volna. Az eső miatt a látási viszonyok nem voltak a legjobbak, a Viking Sygn díszkivilágítása pedig tovább rontotta a helyzetet.
A kapitány a szelfiket törölte ki a mobiljáról?
Az ukrán kapitány, Jurij C. ellen eljárás folyik, de 15 millió forintos óvadék ellenében szabadlábon védekezhet. Ám a Legfőbb Ügyészség ezt részben pont amiatt fellebbezte meg a Kúriánál, mert, mint közleményükben írják, „felmerült annak a gyanúja is, hogy a hajóskapitány adatokat törölt a telefonjáról”, ami letartóztatási ok. A kérdés az, hogy a kapitány vajon az árulkodó fotókat törölte-e a telefonjáról? De az utasok mobilján elvileg ott kell, hogy legyenek a fotók a mosolygós, díszegyenruhás kapitánnyal, és a képek készítésének időpontjából kiderülhet, mi történt a hajón a Hableány tragédiájának idején. Megkérdeztük a rendőrséget, hogy megvizsgálták-e a Viking Sigynen utazók mobiltelefonjait is, kérdéseinkre később ígértek választ.
Ki voltak kapcsolva a Viking radarjai
„Megkaptuk az ügy szakértői jelentéseit. A hatalmas szállodahajón a legmodernebb műszaki felszerelések voltak: a manőverezését radarok és fedélzeti kamerák segítették. Még egy olyan műszerrel is rendelkezett, amely az autókban található parkoló-radarokhoz hasonlóan jelzett, amikor valami túl közel került hozzá” – árulta el a %Ripost%-nak dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég ügyvédje. Ám úgy tudjuk, ez a radar ki volt kapcsolva, mert túl sokszor riasztott volna be a sűrű belvárosi folyami forgalomban.
Így történhetett meg, hogy a hatalmas hajó a legkorszerűbb navigációs rendszere ellenére, és egy tapasztalt hajóskapitánnyal a kormányállásában mégis durva szabálytalanságot követett el, amely két tucatnyi ember életébe került.
A Hableányon utazóknak nem volt sok esélye: a hatalmas monstrum hét másodperc alatt a mélybe rántotta, majd kétszer megforgatta őket: ez többek között a norvég hajó különlegesen kialakított orrának is köszönhető, amellyel gyorsabban tud haladni, ám a hagyományosnál veszélyesebb a vele ütköző járművek számára.
A Hableány cégét képviselő ügyvéd megdöbbentő dolgot mesélt a dunai mentésről, az abban részt vevőknek fájdalmasan nehéz döntést kellett meghozniuk... A további részleteket megtalálod a szerdai Ripost napilapban. Keresd az újságárusoknál!