kulcsár edina
Mától 14 napra bezár a Déli, a többségnek Kelenföldön kell leszállnia a vonatról. A munkák fõként karbantartásról, többek közt a kelenföldi alagútnál történt rézsûcsúszás helyreállításáról szólnak. Több ezer utasnak különbözet-visszatérítéssel és BKK-jegy-vásárlással is bajlódnia kell.
Garantáltan elkésik, aki megszokásból utazik vonattal a Déli felé. A pályaudvar felújítása mától október 17-éig tart, és többek közt a Győr, Székesfehérvár és Pécs felől érkezők, illetve oda utazóknak okoz nehézséget. A szerelvények csak Kelenföldig közlekednek, illetve egyes esetekben a Déli helyett a Keletibe futnak be.
Kelenföldre zúdul mától a nagy roham
Vajon bírja-e két hétig a romos Kelenföldi pályaudvar a rohamot? A pályaudvaron nem úgy tűnik, mintha nagyon felkészültek volna... Tegnap még nem volt nyomuk az ígért mobil jegypénztáraknak a felszínen.
Az ígéret szerint mától beállnak, több jegypénztár lesz nyitva a romos állomásépületben, és a vadonatúj aluljárókban is rengeteg automata működik majd, amelyek mellé diákmunkásokat állítanak, hogy segítsék a tömeget a jegyvásárlásban.
Sok utasnak már most elege van az egészből
A belvárosba amúgy is tömött busszal, metróval és villamossal bebumlizó utasok többségének már most elege van a két hetes mizériából. „Vonattal alig 6-7 perc alatt beérek Kelenföldről, viszont villamossal sokkal több ideig fog tartani, ráadásul teljesen máshova jutok azzal” – magyarázta lapunknak az egyik bosszankodó utas, András. Ám olyan is akad, akinek nem gondot a hercehurca. „Két hétig villamossal járok Kelenföldről. Nem sok megálló, ezt a kis időt kibírom” – fogalmaz Tarjányi Nikolett, aki napi szinten ingázik Budapestre.
A felújítás nem csak az utasokat, a pályaudvarnál dolgozó kisboltosokat, éttermeseket is megosztja. „Örülök, hogy megújul az aszfalt, mert naponta bukdácsoltak a boltom előtt az emberek. Kész életveszély a járda a sok úthibával” – említette Nagy Istvánné ruhaboltos a szélső peronoknál. „Szombattól reggel 7 és délután 3 között nem lesz áram. Nehéz lesz megoldani az árusítást” – vakarta a fejét Ábrahám György, aki az alsó szinten árul gyümölcsöt és üdítőt.
Íme a fontosabb változások
A legtöbb vonat csak Kelenföldig megy. Van néhány, amelyik a Keletibe: egyes, Győr–Budapest vonalon közlekedő vonatok és a 200-as és 201-es számú Agram nemzetközi gyors, ugyanakkor a Göcsej InterCity Zalaegerszegről a Keletibe fut be, visszafelé viszont Kelenföldről indul! A menetrendek a mavcsoport.hu címről, illetve a MÁVDIREKT ügyfélszolgálaton érhetők el minden hálózatról a 499-4999-es számon.
Pénzzel és idővel zsonglőrködhetnek az utasok
A Kelenföld és Déli közötti szakaszt 6-12 perc alatt teszik meg a vonatok. Az átszállások miatt hosszabb két hétig az utazás. Bár a Déli helyett csak Kelenföldig vagy a Keletiig adja ki a MÁV a jegyeket, a különbözetet a jegypénztáraknál lehet igényelni, ami időveszteség.
A Keletiből a napközben 2-5 percenként járó 2-es metró 11 perc alatt ér a Déli pályaudvarhoz, ehhez 350 forintos BKK-jegyet kell váltani.
Kelenföldről viszont több útvonalon is el lehet jutni a Délibe. A négyperces sétával elérhető, 6-10 percenként induló 139-es busszal 11 perc alatt érhetünk a Délibe, egyetlen 350 forintos BKK-vonaljeggyel. A másik lehetőség, ha a felújítás alatt sűrűbben közlekedő 4-es metróval elmegyünk a Móricz Zsigmond körtérre, s onnan a 61-es villamossal érintjük a Déli pályaudvart. Utóbbi hátulütője – az 530 forintos átszállójegy mellett – az idő: a metróút 5, a villamosút 14 perc, plusz a várakozási idők…
Még nem tudni, mi lesz a Déli sorsa
Egyelőre nincs döntés arról, mi lesz később a Déli pályaudvarral. Sőt, a düledező Kelenföldi felújításának sincs még időpontja. Ami viszont a mostani munkákat illeti, a MÁV részletes listájából kiderül, az utasok számára a leginkább látható változást a peronok aszfaltburkolatának javítása, esetenként újraaszfaltozása jelenti majd.
A munkálatok döntő többsége ugyanis a biztonságról szól.
– Véglegesen helyreállítják a kelenföldi alagútkijárat 2015-ös rézsűcsúszását.
– Megerősítik a támfalakat a Győri útnál és a Kuny Domonkos utcánál
– Teljes körűen átvizsgálják a felső vezetéki hálózatot
– A karbantartási munkák érintik a magasfeszültségű energiaellátást, a felső vezetéki hálózatot, a térvilágítást és a biztosítóberendezést
– Síneket és váltókat cserélnek, vágányokat szabályoznak
– Közműalagút-szigetelést javítanak.