MEDICINA

10 jel, hogy dur­ván cu­kor­függő vagy! Így szok­hatsz le

A cukor egy drog! De sok­szor nem is gon­dolsz arra, hogy épp az ár­tat­lan­nak tűnő éte­lek miatt ala­kul ki a füg­gő­ség. Nem csu­pán el­hí­zást okoz, hanem szám­ta­lan be­teg­sé­get is. Így küzd­hetsz el­lene!

A cukorfüggőség nagyon durván eluralkodhat rajtad.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Az orvosok, az egészséges életmód szakértői, a táplálkozási szakemberek mind egybehangzóan figyelmeztetik az embereket, hogycsökkentsék a cukorfogyasztás mennyiségét, mert

az elhízáson kívül még számtalan, súlyos egészségügyi problémát okozhat a mértéktelenül bekebelezett édesség.

A cukor fogyasztásának csökkentése nem is olyan egyszerű! Számos, ártatlannak tűnő ételről ugyanis nem feltételeznéd, hogy tele van pakolva cukorral! Ilyen például a salátaöntet, a kenyér, a koffeines italok, stb. Nyugodt lelkiismerettel elfogyasztod ezeket – azt hiszed, hogy ezekben aztán biztos nincs cukor. Pedig van, nem is kevés!

A legnagyobb baj, hogy sajnos

sokan vagyunk, akik nem is realizáljuk a kialakult cukorfüggőséget addig, amíg tudatosan meg nem vizsgáljuk a függőség jeleit.

Itt olvashatod a 10 legtipikusabb jelet, és azt, hogyan tudod elkerülni vagy leépíteni a már meglévő addikciót.

1. Rossz minőségű bőr

Ha a bőröd állandóan pattanásos, az egy konkrét figyelmeztető jel, hogy túl sok cukrot fogyasztasz. A szükséges mennyiségen felüli cukor hozzájárul a menstruációs ritmust irányító hormon felborulásához is. Ezt az állapotot mutatják a csúnya pattanások is az állkapocs mentén. A bőröd kollagén- és elasztintartalmának csökkenése miatt korodhoz képest sokkal ráncosabb leszel. A pattanásokat az állandó gyulladás okozza, melyért a cukor tehető felelőssé. Egyetlen egy doboz üdítőital elfogyasztásával 87 %-kal, két doboz után 105 %-kal nő a gyulladás a szervezetedben.

Eközben a címlapon

2. Az ízlelőbimbók elsorvadása

A rengeteg édesség hatására ízlelőbimbóid hozzászoknak a cukorhoz, és lassanként elvesztik érzékenységüket. Egyre intenzívebb kell legyen az édes íz ahhoz, hogy édesnek érezd.

Olyan, mint egy drog! Állandóan emelned kell az adagot ugyanazért a hatásért.

3. Fogszuvasodás

A fogorvosok és az aggódó szülők nem győznek figyelmeztetni: kerüld az édességet, mert megrohasztja a fogaidat! Sajnos a genetikailag örökölt szép, fehér fogak még inkább ki vannak téve a gyors szuvasodásnak. A szájadban élő baktériumok az édesség hatására ecetsavvá alakulnak. Ezek a káros savak megtámadják a fogzománcot, bakteriális fertőzést indítanak meg. Ennek hatására keletkezik a fogadon a lyuk. Elkerülheted ezt a folyamatot, ha étkezés után rögtön fogat mosol.

4. Folyamatos édesség utáni vágy

Mint már említettük, a cukor is egy drog.

Ha magadba tömöd, utána a tested még többet követel, nincs megállás!Sajnos nincs időd, energiád arra, hogy odafigyelj, mit fogadsz magadba.Eszed azt, ami éppen kéznél van, amihez a legegyszerűbb hozzájutni, vagy amit megkívánsz. Nem vagy tudatában annak, hogy amikor pl. üdítőt vagy egy kis sült krumplit kívánsz, akkor is csak a cukor utáni vágyad vezet. Függővé válva, ezt a vágyat időről időre, pontosan ki kell elégítened. És ha az agyad megkapta a maga dopaminadagját (ugyanazt, mint amit a többi drogos kerget!), akkor megnyugszol, folytatódhat a nap.

5. Alacsony energiaszint

Az energiatermeléshez a testnek szüksége van a cukorban lévő glükózra. Fontos, hogy ennek mértéke állandó legyen. A hirtelen túl sok cukor bevitele elszívja az energiát a testedtől. Ilyenkor következik be a súlyos vércukorszint-emelkedés. Cukor fogyasztásakor a hasnyálmirigy inzulint termel, ez segíti a glükózt a sejtekhez továbbítani. Ekkor érzel energiaáramlást.

A túlzott mennyiségű cukor fogyasztása után a szervezet egyre gyakrabban igényli, követeli ezt az „energiaáramlás” élményt. Ha elmarad, mélypontra jutsz, ha megkapod, csúcson érzed magad.

Minél nagyobb az eltérés a mélypont és a csúcs között, annál nagyobb az egészségtelen kilengés.

6. Indokolatlan puffadás

Az egyik legáltalánosabban ismert cukortípus a gyümölcscukor. Ez található pl. az almában, az őszibarackban, de ugyanígy az édesítőkben is, mint amilyen például a magas gyümölcscukor tartalmú kukoricaszirup. Sajnos a fruktóz a szervezet számára egy nehezen emészthető anyag, ezért okoz felfúvódást, puffadást.

A nem kívánatos baktériumok és élesztőgombák erjesztik a megemésztetlen táplálékot a bélben, és gázokat fejlesztenek.

A káros baktériumok különösen örvendeznek a cukor jelenlétének. A számunkra hasznos baktériumok (bifidobaktériumok) a zöldségfélék emésztéséért felelősek, nem termelnek gázt az emésztéskor. A túlzott gáztermelés hasi fájdalmakat okoz, kellemetlen puffadást, és rendkívül kínos (hangos) tüneteket.

7. Alacsony szexuális étvágy

A véráram túlzottan magas cukorszintje lekapcsolja a nemi késztetésért felelős hormont.

Férfiaknál ez komoly erekciós zavarokhoz is vezethet. Ilyen például a merevedés időtartamának hirtelen csökkenése. A cukorbetegségben szenvedő férfiak esetében a zavarok gyakorisága háromszor magasabb, mint a többiekében.

8. Csökkent immunrendszer

A túl magas cukorszint gyengíti a szervezet védekezőképességét. Ennek oka, hogy az immunrendszer 70 %-a az emésztőrendszerben található, működését az egészséges bélbaktériumok támogatják. A cukorban bővelkedő étkezés a káros bélbaktériumok és gombák fejlődését segíti elő, ami negatívan befolyásolja a védekezőrendszert.

9. Elhízás, súlygyarapodás

A felesleges cukorbevitel a cukor elraktározását váltja ki a szervezetben a későbbi energiafelhasználás érdekében. Abban az esetben, ha mégsem használod fel, a derekad köré és egyéb nem kívánatos helyekre rakódik.Az almának magas a természetes cukortartalma, de alacsony rostokban. Ezért nem alkalmas a fogyókúrához. A feldolgozott élelmiszerekben alacsony a rosttartalom, és rendkívül magas a cukorszint. Fogyasztásuk során semmi nem serkenti a testet fogyásra,

a cukor zsírrá alakul, az elhízás borítékolva.

10. Súlyos álmatlanság

Alvászavarok esetén is gyanakodhatsz cukor túlfogyasztásra.

Édességet soha ne egyél lefekvés előtt, mert a megnövekedett vércukorszint akadályoz az elalvásban. A boldogsághormont, a szerotonint nagyrészt a belek állítják elő. Nélkülük pedig nem termelődik az elalvást kiváltó melatonin.

HOGYAN SZABADÍTSD MEG MAGAD A CUKORFÜGGÉSTŐL?

Végezz egy 21 napos kúrát.

Ez alatt ne fogyassz feldolgozott élelmiszereket, csak teljes értékű táplálékot. Válassz magas rosttartalmú táplálékot. Kerüld a tésztaféléket, a rizst, a gyümölcsöket, különösen az édeseket. Ne édesítsd az ételeidet se édesítővel, se cukorral. Iktasd ki az alkoholt, a tejtermékeket, a gabonaféléket, a keményítőtartalmú zöldségeket (pl. édesburgonya, kukorica, sütőtök). A kókusztej, a babfélék, a rizs, a quinoa, a cékla szintén nem ajánlatosak.

A kúra első néhány napja után lassan és fokozatosan visszaveheted a gyümölcsöket a diétádba, ám a banán és a citrusfélék továbbra is tiltottak

3 NAPOS CUKORELVONÓ KÚRA

1. nap

Reggeli: 3 tojásból rántotta

Tízórai: olajos magvak

Ebéd: grillezett csirkemell, friss zöldek és egy fél avokádó

Uzsonna: szeletelt zöldpaprika, spenótos humusz

Vacsora: Edamame szójabab, lazac, grillezett brokkoli és gomba

2. nap

Reggeli: 3 tojásból rántotta, párolt spenót

Tízórai: olajos magvak

Ebéd: tonhal saláta

Uzsonna: szeletelt zöldpaprika, humusz

Vacsora: sertés vesepecsenye párolt kelbimbóval, gombával, fejes salátával, avokádóval

3. nap

Reggeli: omlett 3 tojásból, garnélarák, párolt tárkonyos spenót

Tízórai: olajos magvak

Ebéd: grillen sült pulykaburger, szeletelt paradicsom, zöld saláta, grillezett gomba, kelkáposzta chips

Uzsonna: zöldpaprika humusszal

Vacsora: főtt tőkehal kínai kelkáposztával, vegyes zölddel

A kúra során ajánlott italok:

Naponta 1 édesítés nélküli feketekávé, bármennyi édesítés nélküli zöld tea vagy gyógynövényekből készült tea, és minimum 2 liter víz.