RETRO RÁDIÓ

Visszakapták önállóságukat a siket emberek

Visszakapták önállóságukat a siket emberek
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2020. 11. 10. 10:50

Saját nyelvük van a siket és nagyothalló embereknek: ma már olyannyira elismerik a magyar jelnyelvet, hogy a nyelvnek hivatásos tolmácsai vannak, sőt jövő július 1-től nyelvvizsgázni is lehet belőle, mint bármely idegen nyelvből. A 12 órás jelnyelvi tolmácsszolgálat, a KONTAKT pedig a mindennapjaikat könnyíti meg.

A siket és nagyothalló embereknek már nincs szükségük arra, hogy valaki személyesen segítsen ügyeik intézésében: telefonon vagy tableten kérhetnek jelnyelvi tolmácsolást reggel 8-tól este 8-ig. A KONTAKT applikációnak köszönhetően csupán egy kattintás, és a képernyőn megjelenik a jelnyelvi tolmács. Mázló Tímea szinte naponta használja az ingyenes szolgáltatást.

„Legutóbb a háziorvossal egyeztettem időpontot a KONTAKT-on keresztül, a fodrászhoz is így jelentkeztem be – mesélte a Ripost-nak. – Korábban rengeteg idő ment el arra, hogy mindenhez segítséget kellett kérnem. Most viszont bármi eszembe jut, azonnal el tudom intézni. Már call-centerekkel is beszéltem, ami egy hallónak nyilván nem nagy ügy, nekem viszont új élmény. Amíg nem volt KONTAKT, mindig más intézte a dolgaimat és mindenre csak azután kaptam választ, amikor már elintézték. Ha bárkit megkérek, például anyukámat, akkor óhatatlanul belefolyik az ügyeim intézésébe és nem tudok magam döntést hozni. A KONTAKT segítségével viszont azonnal intézkedhetek.”

 

A hallássérült emberek akkor is hívhatják a tolmácsot, ha beszélgetni szeretnének egy halló személlyel vagy akár csoportosan. A KONTAKT- on keresztülbárki fel is tudja hívni a siket embert is, úgy, mintha csak egy másik halló személlyel telefonálna..

„Míg az év elején kilencven kormányablakban volt elérhető a jelnyelvi szolgáltatás, mostanra az ország összes kormányablaka csatlakozott az akadálymentesítő programhoz” – tájékoztatta a Ripost-ot Horváth Zsófia, a KONTAKT Tolmácsszolgálat vezetője. 26 tolmáccsal dolgoznak, egyelőre győzik a forgalmat. A vírus miatt érezhetően többen veszik igénybe őket.

Átlátszó maszkra volna szükség A siket és nagyothalló személyek támaszkodnak a szájról olvasásra, amit a maszk most nem tesz lehetővé. „Sokan panaszkodnak emiatt” – teszi hozzá Horváth Zsófia. „Éppen ezért már javaslatot tett a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége arra, hogy legalább az egészségügyi dolgozók viseljenek átlátszó maszkot, ha hallássérülttel találkoznak. A jelnyelvi tolmácsszolgálat nélkülözhetetlen, ha például egy hallássérült megfertőződik és kórházba kerül.” Az egészségügyi ellátó rendszerben ma már elszámolható a jelnyelvi tolmácsolás, de ha személyesen nem lehet jelen a tolmács, akkor a KONTAKT megoldást nyújt.

 

Könnyebben találnak ma már munkát A KONTAKT képes összekapcsolni a hallássérült munkavállalókat a munkaadókkal és segít nekik új kapcsolatokat találni. A cégeknek lehetőségük van arra, hogy biztosítsák a videó alapú jelnyelvi tolmácsszolgáltatást a saját ügyfeleik, illetve hallássérült munkavállalóik részére. „Szükség van arra, hogy a munkaadók a hallókkal egyenjogú munkavállalóként tekintsenek a hallássérült emberekre, akik ugyanolyan értékű munkát tudnak végezni és a KONTAKT segítségével ugyanúgy tudnak kommunikálni, mint a halló munkatársaik” – véli Horváth Zsófia.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.