kulcsár edina
Sokan félreértelmezik a kormányzat céljait. Ezek a minimálbér-emelés fontos részletei.
Minimálbér-emelés: tények és tévhitek. Ismert az a kormányzati célkitűzés, hogy 2028-ra a minimálbér ezer euróra, az átlagkereset pedig egymillió forintra növekedjen. Ezt a közlést sokan sokféleképpen magyarázzák, s eközben egész vad észrevételek is megjelennek a nyilvánosság előtt. Érdemes tisztázni, hogy a kormány nem úgynevezett „helikopterpénz” kiszórását tervezi, a szakmai egyeztetéseken jelen vannak mindazok a munkáltatói és munkaadói szervezetek, amelyek részt vesznek a minimálbér meghatározásában.
Legutóbb Nagy Márton gazdasági miniszter a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) ismertette a kormány 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akciótervét, amely hozzájárul ahhoz, hogy a magyar gazdaság 2025-ben 3-6 százalék közötti növekedést érhessen el. A kormányzat célja, hogy a gazdasági növekedés eredményeit a társadalom lehető legnagyobb részéhez eljuttassa, különös tekintettel a családokra, valamint a mikro-, kis- és középvállalkozásokra.
Ezzel összhangban az Akcióterv második pillére a jövedelmek vásárlóerejének növelését célozza. Ennek részeként a kormány arra törekszik, hogy hároméves bérmegállapodás jöjjön létre a munkavállalói és munkáltatói érdekképviseletek között, így a közeljövőben a minimálbér elérheti az 1.000 eurót, a bruttó átlagkereset pedig az 1 millió forintot.
A VKF résztvevői megállapították, hogy a magas bérdinamikának és az alacsony szintre szorított inflációnak köszönhetően már egy éve nő a reálbér, a fizetések vásárlóereje. Ez nemcsak a családok szempontjából pozitív, hanem a kereslet élénkülése okán a gazdasági szereplők számára is előnyös.
Abban minden fél egyetértett, hogy az 1.000 eurós minimálbér elérhető célkitűzés. A munkaadói szervezetek ugyanakkor osztották azt a kormányzati álláspontot, hogy az átlagkereset 1 millió forintra növelésének feltétele a gazdaságban végbemenő magasabb növekedési ütem, valamint az infláció kiszámítható szinten tartása.
Nagy Márton felhívta a figyelmet arra is, hogy a minimálbérrel kapcsolatosan rengeteg az ártó szándékú vagy tájékozatlan megnyilvánulás, amelyek félreértelmezik vagy félre akarják értelmezni a kormányzat céljait, a gazdasági folyamatokat. A miniszter kiemelte, hogy a kormány a munkáltatói és munkavállalói érdekképviseletekkel egyetértésben a legkisebb bérkategória, vagyis a minimálbér tekintetében a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát tűzte ki elérendő célként. A rendszeres bruttó átlagkereset a bruttó átlagkereset és az úgynevezett nem rendszeres kereseti elemek (prémium, jutalom, 13. és további havi fizetés) különbsége. Összege tehát alacsonyabb, mint a bruttó átlagkereset. Annak érdekében, hogy a minimálbér a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát elérje, évi 8 százalékos átlagos bérnövekedés szükséges, amely 3 százalékos inflációval kalkulálva a kormány álláspontja szerint teljesíthető, az évi 4-5 százalékos reálbér-emelkedés pedig szintén reális célkitűzésnek minősül.
Ami az 1 millió forintos átlagkeresetet illeti, azzal kapcsolatban a miniszter leszögezte, hogy a bruttó átlagkereset az alapbér és az egyéb jogcímeken fizetett kereseti elemek (bérpótlék, kiegészítő fizetés, prémium, jutalom, 13. és további havi fizetés) összegét jelenti. Ez a legmagasabb statisztikai bérkategória tehát, ami egy munkavállaló havi javadalmazásakor realizálódik. Ez az összeg a jelenlegi 650 ezer forintról négy év alatt emelkedne 1 millió forintra.
Nagy Márton végezetül ismét kiemelte, a béremelés nem valósulhat meg egészséges és fenntartható gazdasági folyamatok nélkül. Ezt szolgálja az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv harmadik pillére, amely a Demján Sándor Programon keresztül több száz milliárd forintos új kkv-támogatási programmal igyekszik elősegíteni a magyar kkv-szektor megerősödését, versenyképességének növekedését és e vállalkozások méretének megduplázódását.