tóth gabi
Ilyen az igazi demokrácia?
Fenyegetőnek minősítették a német demokráciára az AfD nevű radikális jobboldalinak tartott párt szászországi szervezetét. Sachsen (Szászország) szövetségi tartomány Pirna nevű városában az általuk támogatott jelölt a december 17-i második választási fordulóban (53,8 százalékos részvétel mellett) az érvényes szavazatok 38,5 százalékát szerezte meg, ami relatív többségként elegendőnek bizonyult a tisztség elnyeréséhez. Az 53 éves Tim Lochner tagja az AfD frakciójának a városi tanácsban, de maga nem párttag. A pirnai politikus sikerének titkához hozzátartozhat, amit korábban kijelentett: „Ha egy városrészben az óvodákban és az iskolákban 38 százalékos a külföldiek aránya, az számomra a bennszülött népesség lecserélése.” Lochner városvezetőként egy transzparens, nyitott, világos és eredményközpontú vezetést ígért Pirna lakóinak- írta az alaptörvényblog.hu-n ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász.
A városban egyébként alacsonyabb támogatottságú Zöldek aggodalmuknak adtak hangot: „Megdöbbenéssel tölt el bennünket, hogy egy olyan párt polgármesterét választották meg, amelyet az Alkotmányvédelmi Hivatal a múlt héten jobboldali szélsőségesnek minősített” – írta a Zöldek szász tartományi szövetsége az X-en. December elején ugyanis Szászország Alkotmányvédelmi Hivatala az AfD-t egy igazoltan jobboldali szélsőséges pártnak minősítette, ezzel (Türingia és Szász-Anhalt hasonló hivatali lépései után) a szászországi AfD kapta tartományi szinten a harmadik ilyen „besorolást”. Lochner a harmadik választáson győztes politikus, akit az AfD támogat: az idei évben a szintén keletnémet Thüringiában egy tartományi tanácsosi tisztséget, valamint egy szász-anhalti községi polgármesteri címet sikerült eddig elnyerniük.
Pirnában a szavazati megoszlás (a második fordulóban) a következő volt: Tim Lochner (38,5%), Kathrin Dollinger-Knuth (CDU) 31,4%, Ralf Thiele (Freie Wähler) 30%. Lochner már a november 26-i első fordulóban az első helyen futott be, de nem érte el az akkor a tisztségszerzéshez szükséges 50 százalékot. Megjegyzendő, hogy 2001 és 2009 között Markus Ulbig (CDU), 2010-től Klaus-Peter Hanke (Freie Wähler) Pirna főpolgármestere. A járási székhelyeken, illetve Szászország három járási jogú városában a polgármesterek a főpolgármesteri címet viselik. Annak a két pártnak a jelöltjeit utasította most maga mögé Lochner, amelyek az elmúlt évtizedekben a főpolgármestert adták a városban.
Pirna 26 tagú városi tanácsában (a 2019-es önkormányzati választás nyomán) összesen öt hellyel rendelkezik az AfD, ahogy a CDU és a Freie Wähler is öt-öt helyet birtokol, míg például a Zöldek csak két helyet. A városi tanács tagjait öt évre választják meg, eltérően a főpolgármester 7 éves hivatali ciklusától. A polgármestert az önkormányzat polgárai idő előtt is „kiszavazhatják” a hivatalából; egy 100 ezer fő alatti településen a visszahívási eljárás megindításához állampolgári petíció szükséges, amelyet az önkormányzat polgárainak legalább egyharmadának alá kell írnia (100 ezer lakos felett ennél kisebb arány is elegendő lehet).
A német fősodratú sajtó is megemlíti az esetleges betiltás kapcsán, hogy eddig a célkeresztben „marginális neonáci pártok és egyesületek voltak, amelyeknek esélyük sem volt hatalomra jutni”.
A lépés egyik alkotmányos alapja az lehet, hogy Németországban az Alaptörvény (Grundgesetz, GG) 21. cikkének (2) bekezdése szerinti alkotmánybírósági eljárás az állam egyik fő alappillérének, a szabad, demokratikus alaprendnek a megelőző védelmét szolgálja. A pártbetiltáshoz kapcsolódó beavatkozás intenzitása miatt és a (politikai) visszaélések megelőzése érdekében Németországban csak a Szövetségi Alkotmánybíróság jogosult dönteni az Alaptörvény 21. cikkének (2) bekezdésének értelmezésével – a Szövetségi Alkotmánybíróságról szóló törvény (Bundesverfassungsgerichtsgesetz, BVerfGG) 13. § 2. pontja, illetve 43. §-a alapján – egy párt alkotmányellenességének megállapításáról és ezen pártszervezet betiltásáról.
Az BVerfGG 43. § (1) bekezdése szerint csak a következő alkotmányos szervek jogosultak az eljárás megindítására:
Ismeretes, Törökországban 1998-ban a török alkotmánybíróság betiltotta a Török Jóléti Pártot, és az Emberi Jogok Európai Bírósága elfogadta ezt a tilalmat, 2003 márciusában egy spanyolországi bíróság betiltotta a Baszk Batasuna pártot, amelyet az ETA politikai ágának tekintettek; ez a tilalom egy 2002. június 27-én elfogadott törvényen alapult. Németország történetéből pedig hosszú a lista:
Az estleges pártbetiltással kapcsolatos jogi aggályként említik elemzők, hogy az aktus könnyen a politika boszorkányüldözés eszközévé válhat, amennyiben, például, a Németországban hatalmon lévő baloldali elit úgy dönt, hogy ezen alkotmányos biztosítékot a saját politikai érdekeinek szolgálatába állítja, és – ahogy Brüsszel a 7-es cikkely szerinti eljárást a konzervatív, nemzeti kormányokkal szemben alkalmazza – egy alaptörvényi (jogi) biztosítékból politikai eszközt csinál. Szűk a mezsgye a pártbetiltáshoz fűződő társadalmi érdek és a – szintén alaptörvényi szinten rögzített, egész Európában elismert – egyesülés szabadsága között [GG 9. cikk (1) bek.].
Ami az AfD népszerűségét illeti, a legfrissebb népszerűségi mérések alapján a nyugat-németországi tartományokban áltagosan 16 százalék körül, míg Kelet-Németországban 29 százalék körül áll a párt támogatottsága (amely több, egykor NDK-s tartományra külön lebontva már a választók egyharmadát is jelenti). Az ország egészére nézve ez stabilan 20 százalék feletti támogatottságot jelent.
A német mainstream komoly politikai kockázatot lát az AfD-ben, hiszen a német társadalomban is növekszik a migrációt elutasítók száma, így a baloldal egyre kétségbeesetten keresi a megoldást, hogyan tartsa meg a saját hatalmát és nyomja el az erősödő AfD-t.
A demokráciára fenyegetőnek minősítés az első lépés lehet a betiltáshoz vezető úton.