Létrehozva: 2022.06.03.

Bezárhatnak az OMV benzinkútjai Magyarországon, a Mol nem képes fedezni a kiesést

Meglepő hír érkezett.

Szerző Ripost

Az osztrák OMV schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani – tudta meg a VG iparági forrásokból. Miután az OMV vélhetően saját töltőállomásait sem tudja majd ellátni üzemanyaggal, a piaci szereplők szerint újabb kormányzati intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kínálati szűkületet oldani lehessen, azaz valahogy vissza kell hozni az importot.

Az osztrák olajtársaság Schwechaton üzemelteti Közép-Európa egyik legnagyobb finomítóját, amely a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A karbantartást május 31-én kellett volna befejezni és a tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám iparági információk szerint az újraindítás technikai okok miatt nem járt sikerrel. Becslések szerint több hetes pótmunkákra van szükség a finomító újraindításához. 

Úgy tudjuk, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, forrásaink szerint az olajtársaságnál az osztrák kormánytól várnak segítséget, köztük vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. 

 

Nagyon súlyos következményei lesznek a leállásnak

Az OMV schwechat-i finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesíti az OMV. 

Becslések szerint az június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. 

Ez azt jelenti, hogy az OMV a hazai benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon. Mindebből arra lehet következtetni, hogy amennyiben az OMV a saját kutjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Az sem segít, ha csúszva ugyan, de újraindul a finomító, a magyar üzemanyagpiac dízelből ugyanis behozatalra szorul, az éves fogyasztás a teljes finomítói kitermeléstől nagyságrendileg 10-15 százalékkal nagyobb.

Az ársapka miatt senki nem akar Magyarországra exportálni

Miután Magyarországon 480 forintban maximálták kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európaszerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, érthető, hogy a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása máris érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a MOL 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, aki fenntartotta az országba irányuló termékimportot. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a MOL már nem tudja pótolni.

Halasztja a karbantartásokat a Mol

Valamelyest csökkent a nyomás a Mol-on azt követően, hogy a kormány kettős üzemanyagárat vezetett be a Magyarországon, hiszen visszaszorult a benzinturizmust. Ám küszöbön az iskolai szünet, a nyári turisztikai szezonban pedig jelentősen nő a benzinkutak forgalma. Úgy tudjuk, hogy a Mol nagyrészt emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben áll majd le részlegesen egy-egy hónapra. 

Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemanyag-termelése augusztusban nagyjából a harmadára csökken. 

A VG-nek nyilatkozó források szerint a két szóban forgó hónap idejére egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.

A szomszédok is gondban lesznek

A helyzet nemcsak itthon, de Szlovákiában is ellátási zavarokat okoz majd. Ugyan a szlovák finomító különlegesen fontos eleme a régiós ellátásnak, hiszen a gázolajjal el tud látni a hazai igény mellett magyar, cseh, osztrák és dél-lengyel vevőket is.  Ugyanakkor az OMV saját kútjait Szlovákiában is maga látja el. A szlovák piac dízelben 2 millió kilotonna évente, ebből az osztrák import 350 tonna, azaz havi átlagban nagyjából 30 kilotonna. A benzin esetében 550 kilotonna per évvel kell számolni, ebből az osztrák import 80-90 kilotnna, azaz havonta 8 kilotonna.

A térségből egyedül Szlovákia termel többletet dízelből a saját hazai fogyasztásához képest és ez a többlet pótolja részben a hiányokat Ausztriában, Csehországban, Lengyelország déli részén. 

A három ország finomítói évente 10 millió tonna dízelt képesek előállítani, viszont ezen térség dízel kereslete 11 millió tonna per év. A hiány többi részét jelentős részben Németország illetve Lengyelország áttételesen tengeri importtal fedi le.

Európai finomítói kapacitások:

Finomítói kapacitások Mol
Forrás: VG-gyűjtés

 

 

origo.hu

"Fél órával előtte még beszéltem vele telefonon" - a verőcei hajótragédia előtt még vidáman mesélt barátnőjének a 19 éves lány

ripost.hu

"Jobban illik hozzád" - hoppá, kit ölelget Tóth Gabi?

borsonline.hu

Házasság első látásra: újra együtt az egyik pár, óriási az öröm

mandiner.hu

Halálos fenyegetést kapott Zelenszkij – és nem is akárkitől

ripost.hu

Rettentően nehéz IQ-teszt, ami a személyiségedre is magyarázatot ad

magyarnemzet.hu

Itt vannak a verőcei hajóbaleset után eltűntek fotói, őket keresi a rendőrség

ripost.hu

Te ismered a Rubik-kocka titkát? Lerántjuk a leplet

travelo.hu

Szenzáció: Emberek nevelik fel a kihalás szélén álló, gyönyörű, kék szemű madárkákat

ripost.hu

Ekkorra időzítsd a nyári szabid! Mutatjuk a kánikulai időszakokat

ripost.hu

Itt a vége? Még a képeket is törölte Sebestyén Balázs felesége

ripost.hu

Az UFO-vadász állítja, hogy aggasztóbb dolgot talált, mint az idegenek

ripost.hu

Katalin hercegné végre személyesen adott hírt magáról

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

POLITIK

Kelet-európaiak vérével fizetne az ukrán győzelemért Soros

POLITIK

Oroszország még évekig folytatni tudja a háborút: Ukrajna képes erre?

POLITIK

Drámai helyzetbe került Ukrajna második legnagyobb városa, evakuálják az embereket

POLITIK

Berobbant a szexuális bűncselekmények száma a pályaudvarokon

POLITIK

Az iráni elnök halála újabb háborús veszélyt jelent

POLITIK

A Jobbik teljes erővel beállt Magyar Péter mögé

POLITIK

Így kötődnek Magyar Péter szervezeti a Soros-hálózathoz

POLITIK

Magyar Péter és jelöltjei egyértelműen háborúpártiak