kulcsár edina
A hálós citrom, lime, narancs, krumpli, hagyma nagyon keresettek a boltokban. Azért, hogy ne bajlódj velük egyesével, csomagba szedve is árulják őket. Ha a boltban jársz elég csak felkapnod a fél- vagy egykilós kiszereléseket. De tudod, miért árulják hálóban a lédig termékeket? Az is érdekes, hogy miért vannak a termékek más és más színűben. Íme a válasz.
Szinte minden kiskereskedelmi hálózat boltjában lehet kapni friss gyümölcsöt és zöldséget. A nagyobb boltok választéka általában színesebb. A rekeszek telis-tele vannak friss és ízletes árukkal. A gyártók viszont bevetnek egy-egy apró trükköt, hogy a zöldségek és a gyümölcsök még vonzóbbak és kívánatosabbak legyenek a vásárlók számára.
Az emberek általában szeretik maguk kiválasztani a zöldséget és a gyümölcsöt, mindenki vágyik a friss és érett termékekre. De vannak, akik a gyorsaság és praktikum jegyében a hálós, előre csomagolt zöldségekre és gyümölcsökre esküsznek. Nem kell méregetni őket, lehet tudni mennyi van a hálókban. A gyártók bevetik azt a trükköt, amitől a csomagolt termékek vonzóbbak, mint a lédig áruk, állítják a szakemberek.
Németországban a Giessen Egyetem pszichológusa, Karl R.Gegenfurtner az általa írt új tanulmányban kifejti, hogy a háló, melybe a zöldségeket, gyümölcsöket pakolják, képesek az optikai illúzió révén megtéveszteni a vásárlókat. A narancs színű hálóba csomagolt sárgás-zöldes, éretlenebb narancsot a vásárló narancsosabban látja a valóságosnál, tehát az érettség, az édes gyümölcs illúzióját kelti. Ez igaz a citrom, a vörös- és lila hagyma, valamit a burgonya esetében is.
Arra a következtetésre jutottunk, hogy a színasszimiláció önmagában erős hatást gyakorol a szín megjelenésére, és a zöldesnek tűnő narancsot gyönyörűen narancssárgává változtatja. Mondanunk sem kell, hogy a gyümölcsárusok erre már régen rájöttek. Ha körbenézünk a tipikus szupermarketekben, könnyen beláthatjuk, hogy a gyümölcsök és zöldségek jellemzően olyan hálókba vannak csomagolva, melyek olyan színűek, mint amilyen az adott termék tökéletes érettség mellett lenne
– idézi Gegenfurtnert az IFLScience.
A cikkben részletezik, hogy ebben az esetben az illúzió azért működik, mivel az agyunk a perifériás látás és a színérzékelés feldolgozására van programozva. Az agyunk arra törekszik, hogy zökkenőmentes legyen a beérkező információ feldolgozása, tehát mindaz, amit látunk a lehető leghatékonyabban legyen feldolgozva. Az agyunk éppen ezért egységesíti a szomszédos színeket, tehát a háló élénk piros vagy narancssárga színét és a benne található, fakóbb gyümölcs színét, létrehozva ezzel egy egységes árnyalatú és színű tárgyat.
forrás: mindmegette.hu