RETRO RÁDIÓ

Döbbenetes járművek bukkantak fel Hajdú-Bihar megyében

Döbbenetes járművek bukkantak fel Hajdú-Bihar megyében
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2017. 09. 07. 14:05

Aki annak idején még utazott rendes farmotoros Ikaruson, biztosan emlékszik az érzésre. Ez a busz ugyanis maga a csoda! Elképzelhetõ, mekkora szám, amikor több ilyen kaliberû járgány összefut. Éppen ez történt néhány napja. Na, most eldobod az agyadat!

Az Ikarus buszgyár története 1895-ig nyúlik vissza. Uhri Imre ekkor nyitotta meg a fővárosban kocsigyártással is foglalkozó kovácsműhelyét, melyből a későbbi nagy gyár kifejlődött. Hosszú évtizedeken át, lassan alakult ki a fő profil, igaz, közben két nagy háború nehezítette a termelést.

Az Ikarus fénykora különös módon a virágzó kommunizmus időszakára esett: az '50-es, '60-as, sőt még a '70-es években is ikonikus járművek gördültek ki a gyárból. Noha a gyártás már réges-rég leállt, ezek a buszok a mai napig teljesítenek!

Az is igaz, hogy szerencsére sokan a múló idővel dacolva csak azért is életben tartják ezeket a batárokat. Egyszerű a képlet:  ahogy egyesek gyufásdobozokat gyűjtenek lelkesen, addig mások - főleg az arra hajlamosak - Ikarus buszokat. Gyűjtővel együtt élni nem könnyű - bár ez leginkább az asszonyok terhe. Az Ikarus-bolond férfi jól elvan, egész nap bütyköl és imádja második feleségét - azaz a buszát.

Senki ne higgye, hogy alig egy-egy ilyen őrült figura akad! Hihetetlen sokan őrzik - nemcsak itthon, hanem határainkon túl is-  a magyar ipar egy-egy csodáját, mondjuk a hátsó kiskertben. Béke Tóni a legnagyobb vagány a bagázsban, természetesen ő a találkozó egyik ötletgazdája. Gyűjteményének és munkáinak, valamint elvetemült szenvedélyének már az interneten is híre ment.

Tóni tényleg fanatikus: nem is egy busza van, hanem rögtön vagy harminc!

Gyűjteményét Polgár községben, az egykori csirketelepből kialakított buszhodályban tartja... A mostani találkozóra két járművel érkezett. Az Ikarus 55, aminek a fönti képen támaszkodik, felújításra érkezett hozzá. A háttérben álló matyó mintás sárga 260-as Ikarust versenyzésre tuningolta fel - a jármű jelenlegi teljesítménye közel négyszerese az eredetinek.

A találkozó néhány száz résztvevőjét egyértelműen a feltűnő világoskék kisbusz, az Ikarus 311-es nyűgözte le leginkább.

Ennek a típusnak a formaterve 1951-re készült el, 1956-tól pedig már sorozatban gyártották. Annak idején százával szállítottuk Kínába és Egyiptomba - dübörgött a tervgazdaság!

Az Ikarus 311 különlegessége a hátsó lépcsővel megközelíthető tetőcsomagtartó, ami biztos hasznos lehet, mondjuk egy hosszú tundraút során.

Olyan Ikarus-rajongók is eljöttek a találkozóra, akiknek nem adatott meg, hogy saját nagy buszuk legyen. Váci Krisztián például kisfiának épített egy közel 1 méteres, távirányítós makettet.

Ez a Csepel gyártmányú katonai rádiós kocsi muzeális minősítést kapott. Tulajdonosa évekig dolgozott rajta, de egyetlen ráfordított percet sem sajnál, azt mondja, ez az élete.

Izgalmakból is jutott bőven ezen a találkozón, hiszen a nagytestű járművek vezetői végre bemutathatták, milyen rátermettek extrém közlekedési szituációban. Képünkön a Kós Károly Kollégium Ikarusa méri össze erejét az Agria Volán egri járatával. Feledhetetlen élmény volt, ahogy a két utasokkal teli busz küzdött egymással!

 

 

 

 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.