tóth gabi
Egy pszichológus szerint ideje számûzni végre a radírt az iskolapadból. Hogy miért? Mert egyáltalán nincs szükség rá, hogy a gyerekek megpróbálják eltüntetni a hibáikat.
„Kis túlzással azt mondhatjuk, a radír az ördög eszköze”
– állítja Guy Claxton brit oktatási szakértő és pszichológus egy tanulmányában. Állítása szerint, a radírozás csak arra jó, hogy a gyerekek szégyelljék magukat a hibáik miatt, és megpróbálják azokat nyomtalanul eltűntetni. Az iskolának viszont arra kellene tanítania a kicsiket, hogy a hibákat nem eltüntetni kell, hanem elemezni, kijavítani, és tanulni belőlük.
Ahelyett, hogy a gyerekeket megszégyenítjük, mert elsőre nem a jó választ írták be a munkafüzetükbe, inkább érdekessé kellene tenni számukra azt, ahogyan megszületik a helyes válasz – ebből sokkal többet tanulnak, mintha kiradírozzák a hibát, és úgy tesznek, mintha meg sem történt volna.
Azt is idejében meg kellene tanítani a kicsiknek, hogy az életben senki nem fogja őket piros tollal követni, hogy belejavítson a munkájukba: ehelyett más jelekből kell kikövetkeztetniük, hogy jól cselekedtek-e, és máshogyan kell megtalálniuk az utat a hibáik helyrehozásához.